חברות הספנות הגדולות בעולם אינן ממהרות לחזור לים האדום, זאת למרות הכרזת החות'ים בשבוע שעבר כי יפסיקו לתקוף ספינות מסחריות כל עוד נשמר הסכם הפסקת האש בעזה — כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל". שלוש חברות ספנות המכולות הגדולות בעולם, MSC מדיטרניאן שיפינג שבסיסה בשוויץ, מארסק הדנית ו-CMA CGM הצרפתית, הודיעו כי בכוונתן להמשיך ולשוט בנתיבים החלופיים מחשש לקריסת העסקה בין חמאס לישראל וברקע המתיחות הכללית במזרח התיכון.
"ישנה סבירות נמוכה לכך שהתעשייה תחזור בהיקף נרחב לתעלת סואץ בטווח הקצר", ציין מאט קאסל, סגן נשיא בחברת הלוגיסטיקה H.C רובינזון. ב-CMA CGM הודיעו כי אף שהפסקת האש היא התפתחות מבורכת, בטיחות העובדים, כלי השיט והמטען נותרה בראש סדר העדיפויות. לפיכך, כאמצעי זהירות, בכוונת החברה להמשיך ולהשתמש בנתיבים החלופיים עבור מרבית המשלוחים, אף שציינו כי התאמות יתבצעו נקודתית, בהתאם להתפתחויות בשטח.
4 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה שהותקפה במפרץ עדן
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
4 צפייה בגלריה
שריפה אש על סיפון מכלית נפט Sounion יוונית ש החות'ים חות'ים תקפו ב הים האדום 25 באוגוסט
שריפה אש על סיפון מכלית נפט Sounion יוונית ש החות'ים חות'ים תקפו ב הים האדום 25 באוגוסט
מכלית הנפט Sounion היוונית שהותקפה על ידי החות'ים, באוגוסט
(צילום: EUNAVFOR ASPIDES/Handout via REUTERS)
בדומה, חברת הספנות הנורבגית וולניוס ווילהלמסן, שמובילה בעיקר מכוניות, הודיעה כי לא תחזור לים האדום לפני שתוודא כי מדובר בנתיב בטוח.

חשש להתלקחות מכולות גז

בהתאם, חלק מהחברות דיווחו כי יחזרו לים האדום רק לאחר השלמת השלב השני בעסקת החטופים, כלומר במקרה הטוב, בעוד כמה שבועות. בכל מקרה, ההערכה היא כי הספינות הגדולות הנושאות גז טבעי נוזלי יהיו האחרונות לשוב, וזאת מחשש להתלקחויות. "אף אחד לא רוצה לשלח ספינה להעברת גז שתעלה בלהבות", אמר נילס האפוט, דובר חברת הספנות הגרמנית Lloyd-Hapag. "בשלב זה טרם החלטנו מתי נחזור".
הים האדום היה אחד מנתיבי הסחר הימיים העמוסים בעולם ועברו בו כ-40% מהסחורות המשונעות בין אסיה לאירופה — מעל 14 מיליון מכולות בשנה, שהעבירו מגוון סחורות, ממכוניות ומזון ועד למוצרי חשמל, בשווי של יותר מטריליון דולר.
4 צפייה בגלריה
עצרת של תומכי החות'ים חות'ים ב צנעא תימן לרגל יום השנה להולדתו של הנביא מוחמד
עצרת של תומכי החות'ים חות'ים ב צנעא תימן לרגל יום השנה להולדתו של הנביא מוחמד
עצרת של תומכי החות'ים בצנעא, בספטמבר
(צילום: רויטרס / REUTERS / Khaled Abdullah)
אך המצב השתנה מאז שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר, שאחריו החלו המורדים החות'ים לתקוף ספינות מסחריות בטענה לסולידריות עם הפלסטינים בעזה. בתקופה המדוברת תקפו החות'ים יותר מ-100 ספינות, מתוכן הטביעו שתיים. בעקבות זאת, העדיפו מרבית החברות לעבור לנתיב ארוך ויקר יותר, דרך כף התקווה הטובה בדרום אפריקה. כתוצאה, התייקרו תעריפי השילוח הימי וזמן המסע התארך בכשבועיים. כך, לפי מומחים, שינוי הנתיב והתייקרות תעריפי הביטוח עלו יותר מ-40 מיליארד דולר בשנה הראשונה לתקיפות. בכירים בתעשיית הביטוח אף ציינו בשבוע שעבר, כי במקרים שבהם לספינה יש קשרים לישראל או לארצות הברית, פרמיית הסיכון הנוספת בשל המלחמה נעה בין 0.6% ל-2% משווי הספינה, וכי לא היו שינויים בתעריפים הללו בחודשים האחרונים.

H&M עוקבת אחר המצב

בשבוע שעבר העבירו החות'ים מסר לחברות הספנות, שלפיו יפסיקו את התקיפות נגד ספינות בבעלות בינלאומית, כולל אמריקאית ובריטית, זאת כל עוד הסכם הפסקת האש נותר בתוקף. בנוסף, שחרר הארגון 25 מאנשי הצוות של ספינת המטען גלקסי לידר, שנלקחו בשבי בנובמבר 2023. עם זאת, החות'ים הדגישו כי ימשיכו לתקוף ספינות שלהגדרתן הן בבעלות ישראלית, וכי ישובו לתקיפות כלליות אם צה"ל ימשיך לפעול בגדה המערבית.
אולם, החברות לא סומכות על הצהרות החות'ים, ונראה כי יעדיפו לבצע קודם מספר הפלגות מבחן. גורם נוסף המשפיע על החלטת החברות הוא החשש מעומס שייווצר בנתיב ובנמלים באירופה. לכן, חלק מהחברות מתכננות חזרה הדרגתית במהלך הרבעון השני. "שינוי נתיב הוא עניין מורכב, שכן יש לנו בעיות עומס משמעותיות בחלק מהנמלים באירופה עם ספינות שמגיעות גם מתעלת סואץ וגם מדרום אפריקה", אמר בכיר באחת מחברות הספנות האירופיות.
4 צפייה בגלריה
ספינה חוצה את תעלת סואץ מצרים, ארכיון
ספינה חוצה את תעלת סואץ מצרים, ארכיון
ספינה חוצה את תעלת סואץ מצרים
(צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)
בדומה לחברות הספנות, גם הלקוחות לא מביעים עניין לקצר מחדש את המסע, למרות הוזלת העלויות. "אין סיכוי שאני מעלה בזמן הקרוב את הסחורה שלי על ספינה שתעבור בים האדום", אמר לרויטרס ג'יי פורמן, מנכ"ל החברה האמריקאית בייסיק פאן, המשווקת צעצועים לקמעונאיות ענק כמו וולמארט ואמזון. "אני מוכן להוציא יותר כסף כדי שהכל יעבור דרך אפריקה, זה לא שווה את הסיכון", ציין. כך גם חברת האופנה השבדית H&M המשתמשת בשילוח ימי להעברת מרבית המוצרים שלה מהמפעלים באסיה לאירופה, מסרה כי היא עוקבת אחר ההתפתחויות.
בכל זאת, לפי בכירים בתעשייה, החזרה לים האדום קרוב לוודאי תוביל לירידה במחירים. "מחירי המטען כנראה יצנחו ב-20% או 25%", אמר יובראג' נראיאן מחברת DP וורלד באמירויות, המנהלת טרמינלים בים האדום. "אם לא יהיו תקריות, זה רק עניין של זמן".