בשיתוף ידיעות הנדל"ן



בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו בשיעור דו ספרתי, מחירי הקרקעות מרקיעים שחקים, ולמרות שורה ארוכה של תוכניות ממשלתיות - קשה לראות פתרון אמיתי באופק. כדי להבין מה קורה בשטח, מי קונה היום דירות, ומה יכול להנמיך את הלהבות, כינסנו שורה של אנשי מפתח מענף הנדל"ן באולפן ידיעות הנדל"ן: ליאת דנינו סמנכ"לית שיווק ומכירות שיכון ובינוי נדל"ן, חנה שוורץ סמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת אבני דרך, אמיר כהן סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת דימרי וגיל גורביץ' סמנכ"ל שיווק בחברת אזורים.
בחלקו הראשון של הפאנל התייחסו הדוברים למחירי הדירות ולפתרונות אפשריים למצוקה, ולשאלה - איך קונים דירה היום בישראל?
דנינו: "אני קצת מוטרדת מהמצב הזה, מעליות המחיר האלו. זה לא משהו בריא בעיניי לשוק ולמשק. אבל צריך להבין שעליות המחיר נגזרות מביקושים וכל עוד הרגולטור מפנה את הביקושים רק לדירות חדשות בשנים האחרונות, עם כל התוכניות - מחיר מופחת, מחיר למשתכן, מחיר למטרה - לא משנה איך קוראים להן, עליות המחירים ימשיכו. בעבר אגב, היו פתרונות אחרים, הלוואות שהבנקים למשכנתאות נתנו לזכאים. ואז, זוגות צעירים יכלו להחליט איפה הם רוצים לרכוש דירה - גם דירה יד שנייה גם דירה חדשה. בלי בירוקרטיה, בלי הגרלות, בלי כנסים, בלי משהו שמלהיט את השוק עוד יותר".
גורביץ: "הנושא של עליית המחירים הוא נושא שמורכב מהרבה מאוד פרמטרים. אני חושב שהפניה של הרוכשים לדירות חדשות לא חייבת להיות, יכולים להפנות את הרוכשים לשכור דירות. היום, מלבד השוק הפרטי שהוא שוק של דירות יד שנייה, מתפתח שוק מוסדי של דירות חדשות להשכרה וזה מוצר שלא נופל מדירה חדשה ואפילו, אולי טוב יותר, כי אתה בעצם לא מתחייב למשכנתה או משקיע את כל ההון העצמי שלך בדירה. המדינה התחילה לפתח את התחום הזה של דיור להשכרה לטווח ארוך, ואנחנו באזורים עושים את זה דרך קרן הריט אזורים ליוינג. ככל שהמדינה תפתח את השוק הזה, גם הזוגות הצעירים ירוויחו ולא יצטרכו להשתעבד לדירה, וגם המשק ירוויח כי יהיה לנו פחות תלות ברכישה של דירות והביקושים יתפזרו בצורה יותר הגיונית".
שוורץ: "אני חושבת שזוגות צעירים צריכים לרכוש דירות אבל לא איפה שהם רוצה אלא איפה שהם יכולים. אני באה ממשפחה של 15 ילדים ומה שאני עשיתי בעצם כל החיים שלי זה דחפתי את האחים שלי לרכוש דירות, והיום זה פשוט מוכיח את עצמו. כל כך חשוב היום כשהשוק רותח, לרכוש דירות איפה שאתה יכול ואנחנו מצליחים ללוות את הלקוחות שלנו ומוצאים כל מיני פתרונות".
1 צפייה בגלריה
( הדיון באולפן "ידיעות הנדל"ן")
כהן: "אין ספק שחברי הפאנל נגעו כבר בכמה נקודות חשובות אני אחדד ואגיד שאני מודאג מהעתיד של הילדים שלי ושל כולנו. אין ספק שהמחירים מאמירים ברמה לא פרופורציונלית לכוח הקנייה. הפתרון, בעידן שאני קורא לו הפוסט קורונה, הוא דווקא בפריפריה. אנחנו בסופו של דבר מדינה מאוד קטנה ואף אחד לא אמר שכולם חייבים לגור באזור המרכז. בפוסט קורונה ראינו שלעבוד מהבית ולעבוד מרחוק זה לא משהו שהוא כל כך מורכב, והיום יש להמון זוגות צעירים את היכולת לצאת לפריפריה. אנחנו מדברים על פריפריה של 40 דקות, שעה, שעה וחצי, כולל פקקים, אם זה לחריש בצפון ואם זה לכרמי גת בדרום. אנחנו רואים את התנועה הזו אגב, בפרויקטים שאנחנו מקימים באזור הפריפריה. יש ביקושים גדולים מאוד ואני יכול להגיד שבכרמי גת 70% מהרוכשים הם בכלל לא מהאזור".
בחלקו השני של הפאנל התייחסו הדוברים למציאות בשטח וכל אחד מהם התייחס לדבר אחד מרכזי שעל הממשלה לעשות כדי להקל על המצוקה.
כהן פתח ואמר כי: "זה לא סוד שבסוף הפתרון נמצא בכמות הקרקע ובכמות היחידות שיוצאים לשוק. במשך שנים הלכו ופגעו בצד הביקוש ואף אחד לא דאג במקביל, לייצר פה היצע. הפתרון הראשון זה הגדלת ההיצע ובמקביל, גיוס של הרשויות המקומיות. כיום, הממשלה מתכננת והרשויות המקומיות הן למעשה זרוע הביצוע. אבל הן לא מתואמות והאינטרסים שלהן הם אינטרסים שונים לחלוטין וזו התוצאה".
דנינו התייחסה אף היא לפעילות הממשלה: "אני חושבת שקיצור הבירוקרטיה ושיתוף פעולה של משרדים ממשלתיים, אם זה משרד התחבורה, משרד החינוך או משרד העבודה יכולים לעבוד ולייצר באמת דברים שהם נכונים. היום כל אחד מושך בממשלה לכיוון שלו ואין סנכרון".
גורביץ' סבור שהפיתרון נעוץ בהפניית תקציבים נאותים לפתרון הבעיה: "מדובר בעניין של תשומת לב לענף הנדל"ן ובסוף זה עניין של תקציבים. אנחנו רואים פה שכל אסון רודף אסון ואירוע חדשותי רודף אירוע חדשותי, וכל פעם מפנים לדבר האקטואלי הנוכחי. אני לא רוצה שתפרוץ עוד מחאה חברתית כדי שראשי הממשלה והשרים יתפנו לטפל בענף הנדל"ן. אפשר לטפל בזה כבר עכשיו. למשל - תקציב מתאים בנושא של כוח אדם. אנחנו יודעים שתוספת של עוד כוח אדם ברשויות, עוד כוח אדם במנהל התכנון ובכל הגופים שאמונים על תחום הנדל"ן יכולה לסייע".
שוורץ סיכמה את הנושא ואמרה כי לדעתה כל פעולה של התערבות בשוק החופשי היא טעות: "אנחנו צריכים להיזהר מאוד בהתערבות בשוק. הגישה שלי היא - תנו לשוק לדבר. אתם יודעים מה הילודה, אתם יודעים מה הצורך, תהיו כל הזמן עקביים, אל תכניסו כל ראשון ושני מחיר מטרה, מחיר בהנחה וכד'. כל זה מציף את השוק באנשים שבכלל לא חשבו להיות חלק מהנדל"ן. תעזרו לרוכשי דירות במשכנתאות, שימו רגולציה על כל מיני גורמי מימון חיצוניים שנותנים ליזמים אפשרות לגשת במחירים לא הגיוניים, אבל אל תתערבו בשוק".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן