וועדות התכנון ממשיכות לעבוד ובשבוע האחרון חלה התקדמות בשורה של תוכניות למגורים בעיר ירושלים, ברמלה וגם ביישוב נהורה הסמוך לקרית גת. התוכניות הללו יחד יוכלו להוסיף אלפי יחידות דיור בהתחדשות עירונית ויזמות רגילה בשנים הקרובות.
בירושלים מדובר בפרויקט התחדשות עירונית של קבוצת אבני דרך בשכונת קריית יובל. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים נתנה תוקף לתוכנית פינוי בינוי שיזמה החברה במסגרתה ניתן יהיה להרוס 153 דירות ישנות הבנויות ב-5 בנייני רכבת בני 4 קומות במתחם הרחובות ברזיל ואולסוונגר.
על פי התכנית יבנו במקום הבניינים הישנים 4 מגדלים חדשים בני 21 קומות מעל רחוב ברזיל, שיכללו כ-600 דירות חדשות בסך הכל. בנוסף, כוללת התכנית התייחסות למרחב הציבורי בראייה כוללת של הצרכים הציבוריים של השכונה. בין היתר מדובר במעון יום, גני ילדים, בית כנסת וחזית מסחרית.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת אבני דרך בקרית יובל ירושלים
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת אבני דרך בקרית יובל ירושלים
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת אבני דרך בקרית יובל ירושלים
(הדמיה: evolve media)
שמואל דנינו, מנהל תחום תב"ע, אגף הנדסה בקבוצת אבני דרך התייחס לאישור התוכנית ואמר: "מדובר בהתקדמות משמעותית בפרויקט החשוב הזה. הפרויקט תואם את האסטרטגיה העסקית של החברה השואפת לחדש פניהן של שכונות מגורים בכל רחבי הארץ על ידי פרויקטים גדולים של פינוי בינוי. ירושלים מצויה בתנופת פיתוח מרשימה, ובפרט שכונת קריית יובל, שזה הפרויקט השני שלנו בה".

פינוי בינוי בשכונת גיורא ברמלה

תוכנית משמעותית נוספת שהתקדמה עוד שלב תכנוני היא תוכנית שיזמו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית רמלה - תוכנית למתחם גיורא. התוכנית אושרה להפקדה בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). התוכנית מציעה התחדשות עירונית במתחם הותיק במתווה פינוי בינוי וכוללת היצע עתידי של כ-3,206 יח"ד חדשות במגדלים בני עד 25 קומות ובבנייה מרקמית של עד 9 קומות. לצד המגורים, התוכנית מתייחסת גם לתוספת שטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות ומבני ציבור.
שטח התוכנית מתפרש על כ-188 דונם בשכונת גיורא הממוקמת בצפון מערב העיר, בין רחוב משה דיין וכביש 200 מצפון, רחוב צה"ל מדרום, רחוב עמיחי ממזרח ורחוב חטיבת קרייתי במערב. מבני השיכון בשכונה כוללים היום כ-750 יח"ד ישנות. בחלקה הצפוני של השכונה עתידה לקום תחנת מטרו של קו M1 שיחבר את רמלה למרכז גוש דן. הפרויקט מתוכנן ומנוהל ע"י משרד ארי כהן-מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים והתוכנית קודמה על ידי מחלקת תכנון של רמ"י מרכז בראשות אדריכל המרחב דוד אמגדי ובשיתוף עם העירייה והותמ"ל.
יו"ר מטה הדיור הלאומי, הרב נתן אלנתן אמר עם הפקדת התוכנית כי: "הותמ"ל אישרה להפקדה תוכנית חשובה נוספת ברמלה, אשר עתידה להצטרף למארג התוכניות הגדולות שאושרו לאחרונה בעיר". עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י אמרה: "התכנון כולל יצירת רשת דרכים עם עירוב שימושים, שבילי הליכה ואופניים, ובדגש על פיתוח שדרה מרכזית החוצה את השכונה בתכנון מוטה תחבורה ציבורית מתחנת המטרו העתידית בצפון לכיוון מרכז העיר לטובת חיבוריות מיטבית, הליכות ושיפור המרחב הציבורי האורבני".
2 צפייה בגלריה
הדמיה של תוכנית התחדשות עירונית במתחם גיורא ברמלה
הדמיה של תוכנית התחדשות עירונית במתחם גיורא ברמלה
הדמיה של תוכנית התחדשות עירונית במתחם גיורא ברמלה
(הדמיה: ארי כהן מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים)
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית סיגי בארי התייחסה אף היא לתוכנית: "התוכנית מוסיפה לתנופת ההתחדשות העירונית בעיר ומציגה איכויות של תכנון הנשען על מיקומה המרכזי של התכנית בצמידות לקו מטרו. התכנית תביא לשיפור משמעותי ברשתות ההליכה והתנועה, תוך חיבור השכונה ותחנת המטרו אל העיר באמצעות שדרה ירוקה רחבה, ותחזק מרחב מוטה תחבורה ציבורית ומוטה הליכתיות הנמצאים כיום בלב עשיית הוועדה".

תוספת של 120 יח"ד ליישוב הקהילתי נהורה

תוכנית להרחבה של היישוב הקהילתי נהורה הסמוך לקריית גת אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום. מדובר בתוכנית להרחבה דרומית ביישוב הקהילתי הכוללת פוטנציאל בינוי של 120 יחידות דיור חדשות. באם ייבנו יחידות הדיור החדשות היישוב הקהילתי יגדל לכדי 500 יחידות דיור סך הכל.
את התוכנית יזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והיא ממוקמת בחלקו הדרומי של היישוב הממוקם במועצה אזורית 'לכיש'. מרמ"י נמסר כי "הבנייה מתוכננת תוך שמירה על אופיו הכפרי של הישוב ומאופיינת במבני מגורים צמודי קרקע בני 3 קומות בצפיפות של כ-6 יח"ד לדונם נטו".
עוד נמסר כי התוכנית ממירה כ-700 מ"ר קרקע חקלאית לייעודים של מגורים ודרכים. במסגרתה, מוצע הוספת כביש בישוב, התאמת שטח מגרש הכדורגל הקיים ותכנון מערכות התשתית הנדרשות. התוכנית תוכננה ע"י האדריכל עמיקם ודעי ממשרד "גיורא גור ושות' אדריכלים בע"מ" שגם ניהל את הפרויקט.