הרפורמה ליבוא בשר בקר ללא מכס, שנועדה להריד את מחירו - עשויה דווקא להעלות אותו. זאת משום שהרפורמה תבטל את ההתחייבות של רשתות השיווק שזכו במכרז ליבוא בשר פטור ממכס, למכור בשר טחון במחיר מוזל.
היום, רשתות שיווק כמו רמי לוי ושופרסל מוכנות למכור בשר טחון במחיר מוזל של 28 שקל לק"ג, בשל הרווחיות הגבוהה שהן גורפות מיבוא בשר פטור ממכס, במסגרת זכייתן במכרז של משרד הכלכלה, שנועד להוזיל את מחיר הבשר הטחון עבור הצרכן. כעת, לטענת רשתות השיווק, הן כבר לא יהיו מחויבות לשווק את המוצר במחיר המסובסד - וההטבה תבוטל. מצד שני, עדיין לא ברור מה יהיו מחירי הבשר הטחון אחרי שהרפורמה תצא לדרך, כך שהכל בגדר ההערכות של הקמעונאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון
(צילום: המועצה לצרכנות)
אחד מהם הסביר: "הרפורמה ליבוא חופשי של בשר בקר אמורה להוזילו ב-12% בהנחה שיגולגל לצרכן, אבל בפועל היא תייקר אותו, משום שלא יהיה בידי הממשלה ה'שוט' הקיים כיום, להתנות מחיר זול לבשר הטחון כתנאי לזכייה במכסות יבוא בשר פטורות ממכס".
מחיר רגיל של נתחים לטחינה ברשתות השיווק עולה כ-40% יותר לק"ג מהמחיר טחון במכרז שהרשתות חייבות במכירתו. לדוגמה, ברשת שופרסל נמכרים נתחי הבשר לטחינה במחיר של 28 שקל, והרשת אף חייבת להציב שילוט ברור על כך. אבל לצידם מציעה הרשת גם נתחי בשר לטחינה במחיר הריאלי של 45 שקל לק"ג, תוך ניצול העובדה שיש צרכנים שמאמינים כי מחיר גבוה פירושו איכות טובה יותר.
הבשר הטחון מהווה כ-50% מסך מכירות בשר הבקר בישראל. עד היום משרד הכלכלה פירסם מכרזים לכמות מוגבלת לשנה, והזוכים היו אלה שהגישו את המחיר הזול ביותר לק"ג טחון. היבואנים המתמודדים במכרזים מוכנים למכור בשר טחון במחיר הזול שמוכתב להם, גם אם אינו כלכלי עבורם, בגלל הרווחיות שהם גורפים מיתר מוצרי הבשר, שעליהם הם פטורים ממכס.
בחודש דצמבר האחרון פרסם משרד הכלכלה את שמות הזוכים במכרז האחרון כשהמשרד והשרה שבראשו אורנה ברביבאי התגאו בתרומתם להוזלה. בהודעה שהוציא המשרד נאמר: "המכסות הפטורות ממכס הם כלי בידי המשרד וועדת המכסות להפחית את מחיר הבשר הטחון לצרכן ולהנגישו במחיר שווה לכל נפש". כעת שפנינו למשרד הכלכלה לקבל תשובה האם המחיר המוזל יעלם, הפנו אותנו למשרד האוצר. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "היום יש סבסוד צולב על בשר טחון, אבל בהסתכלות כוללת על השוק המחירים ירדו". האמנם?