שלוש שנים לאחר שהונח לראשונה על שולחן הכנסת, התיקון להצעת חוק רכבת תחתית ("חוק המטרו") אושר לפנות בוקר (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית. בכך, הוסר המכשול העיקרי לקראת תחילת עבודות הענק על הפרויקט. יחד עם זאת, פרויקט המטרו כבר היום נמצא בעיכוב משמעותי והקווים הראשונים בו לא צפויים להיפתח לפני שנת 2040 - וגם זו הערכה אופטימית למדי.
החוק למעשה מגדיר את "גבולות הגזרה" של פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות ישראל, במסגרתו צפויים לקום שלושה קווי רכבת תחתית (M1, M2 ו-M3) עם 150 ק״מ של מסילות תת-קרקעיות ברחבי גוש דון ו-109 תחנות. הרשת צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות, להתממשק עם חלק מתחנות רכבת ישראל ותחנות הרכבת הקלה ולהוביל כשני מיליון נוסעים בכל יום. נכון לעכשיו, עלות הפרויקט מוערכת בכ-200-150 מיליארד שקל. בין השאר, ההצעה מקצה כ-500-550 מיליון שקל לפיצוי עסקים הממקומים בסמיכות לעבודות המתוכננות.
לפי משרד האוצר, התועלות המשקיות כתוצאה מהקמת פרויקט המטרו מוערכות בכ-30 מיליארד שקלים בשנה, ומהמרכזיות בהן, אלטרנטיבה לפקקים ברכב הפרטי וחיסכון בזמן.
2 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן
(צילום: צביקה טישלר)
כזכור, החוק שהחל להתגלגל בכנסת ב-2021 נתקע ברגע האחרון לפני אישורו בקריאה שנייה ושלישית, על רקע היעדר הסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה בתקופת ממשלת בנט-לפיד. כך, החוק היה אמור לעבור סופית רגע לפני פיזור הכנסת, אך האופוזיציה לא הסכימה להעביר אותו כדי לא להעניק "הישג" לשרת התחבורה דאז, מרב מיכאלי. מהצד השני, באופוזיציה טענו שהעיכוב לא יהיה משמעותי והאשימו את הקואליציה באי ההגעה להסכמות.
כשהגיעה השרה מירי רגב למשרד התחבורה, היא מצדה לא הסתירה את העובדה שהמטרו לא בראש סדר העדיפויות שלה - כאשר כזכור, עם כניסתה למשרד, התנתה רגב את שיתוף הפעולה שלה לקידום המטרו בהקצאת תקציב לרכבת בין קריית שמונה לאילת - בצעד שהרגיז את סמוטריץ' ובכירי האוצר.
בריאיון ל"ממון" בספטמבר של השנה שעברה אמרה רגב כי "העמדה שלי הייתה שהמטרו זאת השקעה מיותרת, קווי הרכבת הקלה ייתנו מענה מספק לגוש דן. עם כל הכבוד, לתושבי תל אביב יש את הדנקל ואת האופנידן". עוד הוסיפה כי "פרויקט המטרו לא נעצר, אמרתי שאני לא מתקדמת בכל מה שקשור לתכנון מפורט".

המכשול האחרון לקידום העבודות?

בחודש מאי האחרון אישרה הממשלה את תוכנית הקו M2, לאחר שהוועדה לתשתיות לאומיות אישרה בשנה שעברה את התוכניות, אחרי שהצליחה להגיע להסכם עם עיריית בני ברק על קיום העבודות בשבת בשל סכנת החיים הטמונה בהפסקת מכונת הכרייה (TBM) שצריכה לעבוד 24/7. אולם, התוכנית החמישית והאחרונה, אשר נוגעת למקטע השלישי בקו M1, אשר צפוי לעבור דרך גלילות, רמת השרון, הרצליה, הוד השרון, כבר סבא ורעננה – טרם אושרה.
"חוק המטרו" למעשה מגדיר את הפרויקט כפרויקט לאומי, ומונע בשל כך אפשרות להסתייגויות של ראשי ערים וחברות שונות מולו שעלולות לעכב את הפרויקט, כפי שקרה לא פעם בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. בנוסף, הוא נותן עדיפות לפרויקט גם בעת התקשרויות של המדינה עם גופים מבצעים בשלל פרויקטים אחרים. בצורה פשטנית: אם למשל קבלן אחד למשל צריך לבצע שתי עבודות, האחת הקשורה למטרו והשנייה לא – זו של המטרו תנצח.
כמו כן, החוק מייצר מנגנוני החלטה מהירים (באופן יחסי) שיאפשרו לקדם את הבירוקרטיה הגדולה שסביב הפרויקט באופן יותר מהיר מאשר בפרויקטים אחרים, קובע את גובה הפיצויים לעסקים שנמצאים באזור העבודות ומגדיר את ״מס המטרו״ שיוטל על יזמי נדל״ן בגין הקמה של פרויקטים בצמוד לתחנות – שהוא אחת הדרכים המרכזיות למימון פרויקט הענק.
בתיקון שעבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית הופחת מס השבחת המטרו מ-75% ל-72% באופן קבוע, ובנוסף כדי לתמרץ את היזמים להאיץ את הבנייה והפיתוח בתוואי, נקבע שיזמים שיגישו תוכניות להיתר עד 31 בדצמבר 2030 יופחת להם מס המטרו ל-60%.
2 צפייה בגלריה
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
מפת התחבורה הציבורית הצפויה בגוש דן אחרי השלמת המטרו
בהצעת החוק גם קיימת גם הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו, בהם מינוי ועדה מייעצת לענייני מים וביוב שתפקידה לייעץ לגורם מוסמך בעניין מתן אישורים לביצוע פעולות בתחום המים, סילוק פסולת חומרים מסוכנים, וכריתה, העתקה או הובלה של אילן מוגן או עץ בוגר. עוד מתייחסת הצעת החוק למניעת רעש חזק או בלתי סביר שמקורו בפעולה של חברה מבצעת לקידום מיזם המטרו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אישור חוק המטרו הוא צעד חשוב למדינת ישראל. עם אישור חוק המטרו וחבילת הסיוע לבעלי העסקים שנמצאים בסמוך לעבודות ואתרי הבניה של המטרו, בגובה של חצי מיליארד ש״ח, אנו עושים היום צעד אדיר לחיזוק מערך התחבורה בישראל - מהלך שבאופן ברור יתמוך ויחזק את כלכלת ישראל.
"אני מודה לכלל השותפים שסייעו בהעברת החוק. זהו יום חשוב לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל. נמשיך לפעול ולחזק את כלכלת ישראל ואת תשתיותיה באופן שימשיך למצב את ישראל בשורה הראשונה של המדינות המפותחות בעולם".
שרת התחבורה לשעבר, חה״כ מרב מיכאלי: "אני מברכת על העברת חוק המטרו, למרות עיכוב של שנתיים ומאמצי הסיכול של שרת התחבורה הנוכחית. כשהייתי שרת התחבורה, דחפתי את החוק, אך הוא סוכל בעקבות פרישתה של עידית סילמן והאופוזיציה. לצערי, ממשלת השינוי נפלה והחוק לא עבר אז.
"יחד עם זאת, החוק שעבר אינו מספיק ושרת התחבורה עדיין מעכבת את פעולתה של מנהלת המטרו ואת חברת נת"ע. הנזק למשק מוערך בעשרות מיליארדים, והעיכוב גורם לדחייה של לפחות ארבע שנים במועדי הביצוע. לאחר שנה וחצי של עיכובים, בהם גורמי המקצוע נסחטו, החוק סוף סוף עבר. אני מברכת את גורמי המקצוע שלא ויתרו ואת ח"כ יעקב אשר על הובלת החקיקה החשובה, למרות הכשלים במשרד התחבורה".