הביטוח הסיעודי מחשב את קיצו לאחור, והאחראים עסוקים בהאשמות הדדיות: בעוד 71 יום יופעל סעיף ‏מיוחד לחיסול עצמי (‏Run off‏) של פוליסת הביטוח הקבוצתי הסיעודי הגדולה בעולם — זו של קופת חולים ‏כללית. אלא שבמקום להגיע לפתרון, מנכ"ל כללית אלי כהן והממונה על רשות שוק ההון עמית גל היו ‏עסוקים במהלך החגים בחילופי האשמות ביניהם, בזמן ש-2.6 מיליון איש עלולים לאבד בקרוב את הביטוח ‏הסיעודי שלהם.‏
כל אחד מהצדדים מצפה מהשני למצמץ ראשון ולפעול, בהנחה מוצדקת שאף אחד מהם לא רוצה להגיע ‏לנקודה שבה מופעל סעיף חיסול עצמי. כמו בסצנה הידועה ב"מרד הנעורים", השניים דוהרים עם רכבם אל ‏התהום ורוצים שהשני יקפוץ קודם. בחילופי מכתבים בין הצדדים בחודש האחרון האשימה כללית את גל ‏ואת הרשות בטמינת הראש בחול ובאחריות לעומק המשבר שאליו הגיע ענף הסיעוד. בתגובה, האשים גל ‏את כללית בהכשלה מכוונת של המכרז הסיעודי שאליו יצאה הקופה, בהתנערות מאחריות ובהתנהלות ‏שהביאה ליצירת משבר אמון מול חברות הביטוח. ברשות רואים את כללית כמי שמתנהלת בגישת "אני ‏גדולה מדי כדי ליפול", ולכן היא מסתמכת על כך שהיא תחולץ באמצעות שינויים רגולטוריים.‏
2 צפייה בגלריה
חולה סיעודי
חולה סיעודי
חולה סיעודי
(צילום: Shutterstock)
קשה להפריז בהשלכות של הפעלת סעיף החיסול העצמי על ענף הסיעוד בפרט, ועל מערכת הבריאות ‏בישראל בכלל: הביטוח ייסגר למצטרפים חדשים, ותנאיו יורעו באופן דרמטי. ההערכה היא שהפיצוי ‏למבוטח סיעודי שעומד כיום על 5,000 שקל לחודש, ייחתך בשלב הראשון בכ-50%. הרעת התנאים תביא ‏לנטישה המונית של מבוטחים שיבקשו לעבור לקופות החולים האחרות שבהן התנאים עדיין לא נפגעו, מה ‏שיביא להרעה נוספת בתנאים של מבוטחי כללית שנותרו. ‏
המעבר של מבוטחי כללית לפוליסות של קופות החולים האחרות צפוי להגביר את קצב התרוקנות הקרנות ‏שלהן וכך לזרז את קריסת הענף כולו. בנוסף, מכיוון שתקצוב קופת חולים נקבע בהתאם לכמות המבוטחים ‏שבה, עזיבת מבוטחים המונית עלולה להכניס את כללית לגירעון ענק שישפיע על כל תחומי פעילותה. ‏לחלופין, כדי למנוע נטישה המונית של מבוטחים, המדינה תצטרך להפעיל את סעיף החיסול העצמי בכל ‏הקופות, מה שישים דה פקטו סוף למוצר הביטוח הסיעודי הפרטי היחיד שנותר בשוק. ‏
הדרך למנוע את הפעלת סעיף החיסול העצמי היא באמצעות חתימה על הסכם חדש בין כללית לאחת ‏מחברות הביטוח לתפעול הביטוחים הסיעודיים שלה. ב-31 בדצמבר יסתיים ההסכם הנוכחי בין כללית ‏להראל, שקיבלה כבר לפני שנה החלטה אסטרטגית לצאת מהענף. זאת בדומה להפניקס, שתפעלה עד ‏לסוף 2023 את הביטוחים הסיעודיים של מכבי. ‏
אלא שכפי שנחשף בסוף אוגוסט בכלכליסט, אף חברת ביטוח לא ניגשה למכרז שפרסמה כללית — מה ‏שהעיד על המשבר העמוק בענף כולו, אך גם על מצבה החמור במיוחד של כללית, שהקרן שלה, שממנה ‏משולמות התביעות - נמצאת במצב הגרוע ביותר. במודל הקיים, כל קופות החולים הן בעלות פוליסה של ‏ביטוח סיעודי קבוצתי שבו תנאי הפוליסה בין הקופות זהים, למעט מחירה. בכל קופה קרן עצמאית שאליה ‏נכנסות הפרמיות שמשלמים המבוטחים, וממנה משולמים תגמולי התביעות. לכל קופה הסכם עם חברת ‏ביטוח - שמתפעלת עבור קופת החולים את הפוליסה. מאז תחילת 2024 מנורה מתפעלת את הפוליסות ‏של שלוש קופות החולים האחרות: מכבי, לאומית ומאוחדת, שההסכם עמה מסתיים בסוף השנה, ונמצא ‏בשלבי חידוש. בסך הכל מבוטחים כ-4.9 מיליון איש בביטוחים אלו.‏

חשש ממינוף מעמדה של מנורה

בכללית דורשים שרשות שוק ההון תתיר למנורה לתפעל גם את הביטוחים הסיעודיים של כללית. זהו ‏הפתרון הנוח ביותר מבחינת הקופה, שכן הוא חוסך לקופה את המאמצים וכנראה גם את הרעת התנאים ‏שתידרש להם במסגרת יציאה למכרז נוסף. בנוסף, ניתן לראות את העובדה שחברת ביטוח אחת תתפעל ‏את כל הפוליסות כצעד קדימה אל פתרון שכללית, שנמצאת במצב החמור ביותר, כנראה היתה שמחה ‏לראות — יצירת פוליסה קבוצתית אחת גדולה של כל קופות החולים. ‏
כדי לתפעל יותר מ-50% מהפוליסות בשוק, נדרש אישור של רשות שוק ההון. הרשות מצדה חוששת ‏ממצב תקדימי שבו חברת ביטוח אחת תהיה מונופול תפעולי של הקופות, ולכן הבהירה מראש שהיא לא ‏תאשר זאת. החשש הוא שמנורה תוכל למנף את מעמדה המונופוליסטי כדי ללחוץ על הרשות לשנות ‏תנאים רגולטוריים לטובתה, וכן לשפר בהמשך את תנאי המכרז מול קופות החולים ולפגוע ברווחת כל ‏המבוטחים בענף.‏
ההערכה היא שמנורה מעוניינת בהפיכה לחברת הביטוח היחידה בענף, אך רק בתנאי שרשות שוק ההון ‏תבצע כמה שינויים רגולטוריים, במרכזם שינוי ההוראות ליישוב תביעות. ב-2018 קידמה הממונה על שוק ‏ההון דאז דורית סלינגר הוראות חדשות לפישוט תהליכי התביעה של מבוטחים נגד חברות הביטוח ‏שמחייבות אותן להסתמך על בדיקות ביטוח לאומי עבור מבקשי קצבת הסיעוד. כלומר, אם ביטוח לאומי ‏מכיר באדם כסיעודי, גם חברת הביטוח נדרשה במרבית המקרים להכיר בו ככזה. באותה תקופה החליט ‏מנכ"ל ביטוח לאומי דאז מאיר שפיגלר להנהיג מדיניות מקלה באישור התביעות, מה שהביא לעלייה ‏במספר המבוטחים הסיעודיים גם בפוליסות של קופות החולים. ‏
על פניו, ניתן היה לחשוב שמנורה מעוניינת בשינוי ההוראות כדי לצמצם את מספר המבוטחים שיוכרו ‏כסיעודיים בביטוח של כללית, וכך לצמצם את הסיכון שהיא נוטלת. עם זאת, המניע המרכזי של מנורה הוא ‏אחר: עד 2019 חברות הביטוח מכרו ביטוחי סיעוד פרטיים. לאור העלייה המטאורית במספר החולים ‏ויציאת מבטחות המשנה מהענף, הן הפסיקו למכור אותם, אך עדיין נותרו כיום מעל למיליון פוליסות ‏פרטיות, שמסבות לחברות הביטוח הפסדים הולכים וגדלים. בין 2017 ל-2021 היקף תשלומי התביעות ‏בביטוחים אלו הכפיל את עצמו - מחצי מיליארד למיליארד שקל בשנה.‏
לכן שינוי ההוראות ליישוב תביעות יסייע למנורה ולשאר חברות הביטוח לצמצם את ההפסדים שלהן ‏בתחום. במובן הזה, החשש של רשות שוק ההון מהכוח שיינתן למנורה כמונופול בתחום כבר נראה מוצדק. ‏
ברקע נמצאת העתירה של כללית לבג"ץ נגד הממשלה וחברת הראל, שהוגשה בסוף 2023, אז התגלגלו ‏האירועים בצורה דומה יחסית: הראל סירבה לחדש את ההסכם עם כללית, רשות שוק ההון ביקשה להרע ‏את תנאי הביטוח כפתרון זמני, ומשרד הבריאות התנגד לכך. העתירה פתרה זאת באופן זמני והביאה ‏להתחייבות של המדינה להציג מתווה לפתרון עד ליולי. הראל הסכימה להאריך את ההסכם עם כללית ‏לשנה אחת בלבד, עד לסוף 2024. בעוד כשבוע יתקיים דיון בעתירה, לאחר שבקשתה של כללית ‏בספטמבר לדיון דחוף נדחתה.‏
אחת האפשרויות שברשות שוק ההון מתעניינים בה היא יציאה של כללית למכרז חדש במסגרת הזמנים ‏המצומצמת שנותרה, זאת מתוך הנחה שכללית יכולה להפוך אותו ליותר אטרקטיבי, למשל דרך עדכון ‏גובה הפרמיות. לא ברור עד כמה האפשרות הזו ריאלית: גורמים בענף טוענים שגם אם מתעלמים מהסיכון ‏המובנה שבכניסה לביטוח סיעודי, ההתנהלות של כללית ורשות שוק ההון מרתיעה חברות ביטוח. ‏
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל שירותי בריאות כללית אלי כהן
מנכ"ל שירותי בריאות כללית אלי כהן
מנכ"ל שירותי בריאות כללית אלי כהן
(צילום: טל שחר)
צעד נוסף שרשות שוק ההון עשויה לשקול הוא ביטול הסיכון השיורי של חברת הביטוח: מאז 2024 חברות ‏הביטוח אינן נושאות באחריות ביטוחית, וכלל תשלומי התביעות נעשה מהקרן (עד אותה שנה, חברות ‏הביטוח שילמו 20% מהתביעות). עם זאת, במידה שהקרן מתרוקנת, חברת הביטוח היא זו שאחראית ‏להמשיך ולשלם למבוטחים. לכן ביטול האחריות לתשלומים על חברת הביטוח במקרה זה עשוי לתמרץ ‏חברות לגשת למכרז חדש.‏

פתרון או מונופול

המאמצים למצוא חברת ביטוח שתחתום על הסכם עם כללית וכך למנוע את הפעלת סעיף החיסול העצמי ‏מורכבים במיוחד, זאת מכיוון ששני הגורמים המרכזיים שנושאים באחריות המרכזית למצב, ושבכוחם ‏למצוא פתרון — כהן וגל — רוצים שני פתרונות שונים. ‏
גם אם רשות שוק ההון וכללית ישלבו ידיים במציאת פתרון, מדובר בסך הכל בתחבושת על פצע מדמם ‏שדורש ניתוח. הבעיה עמוקה בהרבה: העלייה המטאורית במספר החולים הסיעודיים לא תיבלם כל עוד ‏המדינה לא תצליח לעצב מחדש את ענף הסיעוד, למקד את הסיוע לאלו שזקוקים לו יותר מכל, לייצר ודאות ‏רגולטורית לחברות שבורחות מהענף ולקדם ולהטמיע תוכניות למניעת הידרדרות למצב סיעודי. ללא שינוי ‏עומק, קריסה מוחלטת של הענף היא רק שאלה של זמן. ‏
כרגע שינוי שימנע את הקריסה המוחלטת אינו נראה באופק: במסגרת העתירה של כללית לבג"ץ, התחייבה ‏המדינה לגבש פתרון לטווח ארוך - אם על ידי יצירת ביטוח סיעוד ממלכתי ואם על ידי יצירת מכשירי ביטוח ‏או חיסכון אחרים. עד לחודש יולי האחרון המדינה אמורה היתה להציג מסקנות ראשוניות, אך דו"ח הביניים ‏שפרסמה היה מעומעם ונמנע מלהציג כל פתרון ספציפי ולהגדיר מסגרת זמנים, והתבסס על מצג שווא ‏שלפיו למדינה יש זמן למצוא פתרון - מה שהופרך חודש וחצי בלבד לאחר מכן, עם כישלון המכרז של ‏כללית. ‏
לכן ניתן לטעון כי היתרון היחיד של הפעלת סעיף החיסול העצמי, אם כללית ורשות שוק ההון ייכשלו ‏במציאת פתרון אחר, טמון בכך שהמדינה תחויב לפעול כבר כעת כדי לבצע רפורמה משמעותית ולעצב ‏מחדש את ענף הסיעוד בישראל, באופן שיבטיח את האפשרות לכל אדם במדינה להזדקן בכבוד.‏