הסכם פשרה ראשון שישיב כספים לקופאיות בפרשת גביית החוסרים: לפני כשנה וחצי נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" תחקיר שחשף את ניצולן של קופאיות במרבית רשתות השיווק הגדולות בישראל. התחקיר הציג פרקטיקה פסולה בה נהגו רשתות השיווק, בהן שופרסל, ויקטורי, אושר עד, רמי לוי ופרשמרקט לגבות חוסרים מקופאיות המועסקות בשכר מינימום. הסכומים שגבתה פרשמרקט לדוגמא הגיעו לעיתים למאות שקלים בחודש, וזאת בניגוד מוחלט לחוק, שהעובדים עצמם לרוב אינם מודעים לו.
התחקיר עורר סערה ציבורית גדולה, שהובילה לשורת דיונים בכנסת, פשיטות של הרשויות על רשתות השיווק השונות, הגשת תביעות ייצוגיות וחקירה מקיפה מצד משרד העבודה, שעדיין נמשכת. ובינתיים, בעוד הביורוקרטיה מתנהלת, רוב הרשתות עדיין לא נתנו את הדין על העוול. למעשה, כעת ניתן לפרסם שרק אחת מהן - פרשמרקט - עשתה צעד ראשון בדרך לתיקון, כשתשלם פיצוי כספי בהסדר פשרה שהושג בבית המשפט.
פרשמרקט, כמו גם רשת ויקטורי, התמודדה עם תביעה ייצוגיות שהגיש נגדה עו"ד איתן פלג. תביעות ייצוגיות כאלה מתנהלות נגד רשתות נוספות, ובהן רמי לוי. במסגרת התביעה שנגעה לרשת פרשמרקט, התברר כי הסכום הכולל שגבתה הרשת מקופאיותיה ב-7 השנים שקדמו להגשת התביעה מסתכם ב-451,834 שקל.
לקראת חתימת הסכם פשרה בבית הדין לעבודה, נודע כי פרשמרקט תשלם סכום של 530 אלף שקל (בהתאם להפרשי הצמדה וריבית) לצורך השבת הכספים שנגבו שלא כחוק מהקופאיות. הסכום יועבר באופן אוטומטי לחשבונות הבנק של הקופאיות שפרטיהן מצויים אצל הרשת, ואילו השאר יקבלו הודעות להזנת פרטים לצורך קבלת הכספים המגיעים להן. בנוסף, יפורסמו הודעות ציבוריות שיזמינו את הקופאיות להגיש בקשה להשבת הכספים, כדי לוודא שכמה שיותר מהן יזכו בכספן בחזרה. הקופאית שהיא התובעת הייצוגית תקבל לפי הסכם הפשרה 30 אלף שקל.
מעבר להשבת הכספים, במסגרת ההסדר נקבע גם פיצוי תקדימי בסך 100 אלף שקל שיחולק בצורה של תלושי קנייה בסניפי פרשמרקט השונים לקופאיות המועסקות כיום ברשת. מדובר בפיצוי עבור הנזק הלא ממוני שנגרם להן, כולל התסכול ועוגמת הנפש שספגו בעקבות הפרקטיקות הפסולות.
עו"ד פלג ומשרדו יפקחו על תהליך ביצוע ההסדר כדי לוודא שהוא מתנהל כראוי ושלפחות מרבית הקופאיות יזכו בכספים המגיעים להן. במידה שתישאר שארית מהסכום הראשוני של 530 אלף שקל, היא תתווסף לסכום של 100 אלף שקל שנועד לפיצוי הנזק הלא ממוני.
שכר הטרחה של עו"ד פלג נקבע על 99 אלף שקל ומע"מ, אותם תשלם פרשמרקט בנפרד מהסכומים המיועדים לקופאיות, לפי ההסכם שהושג בין הצדדים.
ההסכם נמצא בימים אלה בשלבי אישור סופיים, והוגש לאישור בית הדין בתחילת השבוע הקרוב. מדובר בהחלטה משפטית בעלת השלכות מרחיקות לכת, שעשויה להוות תקדים חשוב במאבק הקופאיות בשאר הרשתות שטרם הגיעו להסדר.
"מדובר בהישג תקדימי וחשוב ביותר", אמר עו״ד איתן פלג, שהגיש את התביעות היצוגיות. "לראשונה בישראל רשת שיווק גדולה תשיב כסף שנטלה שלא כדין לקופאיות. הרשת תשיב את כל הכסף שנטלה מהן כולל הפרשי הצמדה וריבית. בנוסף, באופן תקדימי וראשוני ישולם בסיומו של ההליך בבית הדין לקופאיות העובדות כיום ברשת גם פיצוי בגין הנזק הלא ממוני (עוגמת הנפש), וזאת מעבר לפיצוי על הנזק הממוני ולהשבת הכספים. הוכח כאן כי הכלי של תובענות ייצוגיות הוא כלי משפטי חשוב, כשיודעים להשתמש בו נכון ובמקרים המתאימים.
"אני שמח מאוד על התוצאה ועל הצדק שנעשה עם הקופאיות", הוסיף עו"ד פלג. "מעל הכל חשוב כי בזכות הזכייה בתביעה יופסק הנוהג הפסול והאסור של גביית חוסרים בקופות מהקופאיות ברשת פרשמרקט, ומכאן גם ברשתות אחרות. נמשיך לפעול כדי שכך יקרה גם בפרשות דומות לגבי רשתות שיווק נוספות. כן נפעל כדי שבמקרים דומים רשתות השיווק תשלמנה סכומים נכבדים לקופאיות על הכספים שנלקחו מהם שלא כדין".
לדבריו, בניגוד לרשתות אחרות, רשת פרשמרקט לקחה אחריות על מעשיה: "אציין כי רשת פרשמרקט אומנם נטלה כספים מהקופאיות שלא כדין, אך בהתנהלותה בבית הדין לעבודה חשפה את הנתונים בשקיפות וביושר. במקרים אחרים שרשתות השיווק יתנהלו בנסיון לכאורה להסתיר נתונים, ולהכביד את חשיפת האמת - נפעל שהפיצוי אף יהיה גבוה יותר. אזכיר כי תביעה ייצוגית אשר הגיש משרדנו כנגד רשת ויקטורי הוכרה כתביעה ייצוגית, ואנו פועלים שם להוכחת הנזק, במטרה להשגת תוצאה דומה לזו שהשגנו כאן, ואף מעבר". התביעה נוהלה על ידי איתן פלג ועל ידי עורך הדין ירדן שובל ממשרדו.