חברות הייטק רבות בישראל מחדשות בימים אלא את מסורת מסיבות סוף השנה המושקעות והמפוארות, ויש שיגידו בזבזניות ומנקרות עיניים, לעובדיהן לאחר שזו נקטעה בשנה שעברה בשל אילוצי הקורונה. עובדי החברות ש"חגגו" יחד בסוף 2020 דרך הזום שוב יתכנסו ביחד באירועים המוניים ומפנקים במיוחד - שבינתיים אין בכוונת המארגנים לשנות את מועדם, אלא אם יוטלו מגבלות חדשות, בשל זן האומיקרון.
למרות שנראה לפעמים שבהייטק עברו למגננה בשל מתקפות שעולות מפעם לפעם על השכר הגבוה בענף והסגנון של מסיבות אלו שמשדר ניתוק, רוב החברות לא שינו תוכניות ורובן גם לא ממש ניסו להצניע את עצם קיומן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מזה כחודשיים, שחברות ההייטק הגדולות עמלות על הרעיונות והביצוע של מסיבות מקוריות לסיום השנה, כשעלות הפקתן נעה בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים, תלוי במיקום, בתוכנית האמנותית, בקולינריה ובמספר העובדים. כך למשל, פלייטיקה תסגור את האנגר 11 ותקים בו מגרש משחקים ענק למבוגרים, חברת Sqream תקיים מסיבה בנוסח פרסי "העמי" (שם המנכ"ל שלה), וקלטורה תפתח במשרדיה שווקי חורף ססגוניים. בחלק מהחברות הבינלאומיות אף ישלבו בחגיגת סיום השנה בין חנוכה לחג המולד ותוכלו למצוא שם למשל הדלקת נרות לצד עץ אשוח.
אבל לא כל החברות היו מוכנות לספר לנו על המסיבות ולהודות בהשקעה הכספית הגדולה שלהן. הבולטת מביניהן היא פייסבוק ישראל שנמצא תחת ניהולה של המנכ"לית עדי סופר תאני. אמנם היו ימים שבפייסבוק ישראל דווקא רצו להראות לכולם איך הם יודעים לחגוג. כך, בפברואר 2019, לפני שהקורונה נכנסה לעולם, חגגו עובדי החברה בהפקת ענק, שהוערכה במאות אלפי שקלים, ואז פרסמו תמונות וחוויות מהאירוע. השנה, בנובמבר האחרון, חגגו עובדי החברה את שינוי שמה ל-meta, במסיבה בה הושקעו, על פי הערכות, מאות אלפי שקלים.
פייסבוק ישראל סירבו להגיב ולהתייחס להפקה הזו, אם כי לא הכחישו אותה. למה הפעם לא ממש התלהבו שם לשתף? אולי כי לא נעים, בין היתר, להיזכר באירועים לא נעימים שאירעו השנה לחברה, כדוגמת התקלה של הרשת החברתית וחברות הבת שלה ב-4 באוקטובר שהפסיקו לפעול בעולם במשך למעלה משבע שעות. או במסמכים הסודיים שחשפה עובדת פייסבוק לשעבר, מהם התברר, שבחברה ידעו על הפגיעה והנזקים שגורמים שירותים שלה, והמעיטו בחשיבותם או התעלמו מהם. זו בהחלט סיבה לשמור בשקט מציבור המשקיעים מסיבה עשירה ושמחה. בחברה אמרו שלא מתוכננת השנה מסיבה נוספת לרגל סוך השנה האזרחית.
תחרות על כל עובד
2021 הייתה שנה מעולה להייטק העולמי ולישראלי. היא אופיינה בים של הנפקות ובהופעת חדי קרן (חברות ששווין למעלה ממיליארד דולר). לפי חברת המודיעין העסקי ס.בי אינסייטס (CB Insights), באוגוסט 2021 כבר היו קיימות 784 חברות יוניקורן בעולם, בעלות שווי כולל של כ-2.51 טריליון דולר. לכך יש להוסיף את העובדה, שב-2020 אחת מכל 10 חברות יוניקורן הייתה ישראלית, והמספר הלך וצמח ב-2021.
באווירה כזו מה הפלא שעולם ההייטק רוצה לחגוג - ובגדול. אבל יש עוד כמה סיבות לחברות ההייטק הגדולות, להוציא מהחשבון בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים למסיבה. ראשית, זו תמיד דרך טובה להוסיף לחשבון ההוצאות לקראת סיום השנה. שנית, מסיבה מושקעת ויוקרתית היא חלק מ"גאוות יחידה", שבאה להוכיח לעובדים את חשיבותם בעיני בעלי המניות והמנהלים. השנה נקודה זו אף התחדדה, שכן תחום ההייטק שיווע לעובדים, והתחרות בין החברות הובילה לצ'ופרים מצ'ופרים שונים לעובדים, אם כדי להשאירם בחברה ואם כדי "לגנוב" אותם מחברות מתחרות.
בנוסף, שנת 2020, שנת קורונה, העבירה את העבודה לבית, למודל ההיברידי. עובדי חברות ההייטק "הסתפקו" בכך שקיבלו באופן סדיר לביתם חבילות שי עשירות ומפנקות, וגם אם התקיימו מסיבות, הן התקיימו באולפן סגור, והועברו בשידור חי בזום לעובדי החברה. מסיבה פיזית השנה תפגיש, אולי לראשונה, בין עובדים ומנהלים בחברה, שלא ראו האחד את השני למעלה משנה וחצי, ותכיר בין העובדים הוותיקים לחדשים.
"חלק לא עושות מסיבות בדובאי כי זה קצת 'שכונה'"
רון ליניאל, הבעלים של חברת ההפקה ליניאל ומפיק אירועים של חברות הייטק גדולות, מסכים שמסיבות יוקרתיות זו גם דרך לשימור עובדים, בוודאי בשנה בה התקיימה מלחמה מטורפת על כל עובד. "כל חברה רוצה שתהיה לה נחשקות", הוא מסביר. "חברות השקיעו בחדרי כושר, ובמסז'ים באמצע העבודה, והפכו קומות שלמות של בניינים לאזורים לרווחת העובד. כך גם המסיבות".
הסכמי אברהם, שנחתמו בספטמבר 2020, יצרו נחשקות בקרב חברות ההייטק לדובאי?
"ממש לא. בעקבות הקורונה, חברות ההייטק לא ממהרות לחו"ל, הן עדיין לא שם. גם אם כן, בחלק מהחברות יש מי שאומר כי דובאי מרגישה להן קצת 'שכונה'. אמנם קהל שלם נהר לאמירויות לאחר חתימת ההסכמים והתקיימו מסיבות בריכה מטורפות, אבל הם יעדיפו יעדים אקזוטיים בחו"ל, כמו המלדיבים או סיישל, או מסיבה בארץ, כשגם פה, הרוב הגדול של המסיבות יתקיים בת"א, ולעיתים ב'פריפריה', כדוגמת הרצליה, חוות רונית, קאי ריזורט של מושיק רוט, והכי 'פריפריה' זה בראשון לציון".
באילו דרכים הפכו החברות את המסיבות שלהן לייחודיות?
"מסיבה הופכת מיוחדת באמצעות התוכן שלה. למשל, החודש מתקיים אירוע של חברת הייטק, שעשתה לאחרונה הנפקה. עובדי החברה יהיו שלושה ימים במדבר, כשבחלק מאירוע, הם ירגישו כמו בברנינג מן. ההפקה מרימה מקום מטורף בנקיק נחל, שכרגע הוא יבש לחלוטין. מדובר בהפקה יקרה במיוחד".
איך נקבעת עלות הפקה?
"תלוי אם מדובר במסיבה בישראל או בנופש חברה בחו"ל. נופש מוערך במיליוני שקלים, מסיבה נעה בין מאות אלפי שקלים למיליונים, תלוי במיקום, במספר האנשים, באמנים ובשפים שנבחרים. נכון לעכשיו נמצאים ברשימת האמנים הנחשקים עומר אדם, חנן בן ארי, עברי לידר, תומר מייזנר, רד בנד ונגה ארז. רק שמסיבות סוף שנה אינן המסיבות המושקעות במיוחד של החברות".
אלא?
"חלק גדול של החברות מקדיש את סיום השנה הקלנדרית לסיכום תוצאות החברה והצגת היעדים לשנה החדשה, ועל הדרך משקיע במסיבה או באירוע משפחות. האירוע הכי מושקע של החברות הוא פורים. ויש חברות, כדוגמת קנדה ישראל, שמשקיעות במיוחד במסיבת יום העצמאות".
כך או כך, דצמבר יהיה עמוס במסיבות של חברות הייטק. הנה טעימה ממה שכמה מהן מתכננות.
פלייטיקה: משחקים שקמים לתחייה והופעות במיליון שקל
אחת החברות הידועה במסיבות המושקעות ויוצאות הדופן שלה היא חברת המשחקים פלייטיקה. ב-23.12 השנה, היא תחגוג בענק בהנגאר 11 בנמל ת"א. האירוע של פלייטיקה, שהונפקה בנאסד"ק בתחילת 2021, יתקיים תחת הקונספט Playground, כשהמטרה היא להעביר את חווית המשחקים למגרש משחקים ענק למבוגרים, בו יקומו לתחייה דמויות ומשחקים של החברה. לאירוע הוזמנו כ-2,000 מעובדות ועובדי החברה ובני זוגם, שיצפו בהופעות של טאלנטים ישראלים, בהם נטע ברזילי, נצ'י נצ', יונתן מרגי, אברהם טל, נסרין ומרגול, ייהנו מקולינריה מיטבית וממשקאות, שיימזגו נון סטופ מעשרה ברים, וירקדו לצלילי המוזיקה, שיעבירו טובי הדי ג׳ייז של ישראל. עלות המסיבה, שהופקה ע"י אלירן ברדוגו ועמוס בן דוד (על המופע המוזיקלי), מוערכת בלפחות מיליון שקל.
החברה כבר הוכיחה בעבר שהיא יודעת להרים מסיבות בלתי נשכחות. כך, במרץ 2018 נחתה להקת סקורפיונס במפתיע בישראל, ובשושו העניקה הופעה באילת לעובדי החברה. במאי 2019 , בהובלת המנכ"ל ומייסד החברה רוברט אנטוקול, ציינה החברה עשור להיווסדה בכנס גלובלי באיביזה, בהשתתפות 2,500 עובדים מ-10 מדינות בעולם.
סלברייט: חנות פופ-אפ במשרדים ובובות משחק בהשראת העובדים
חברת ההייטק הישראלית סלברייט (Cellebrite), שמעסיקה בארץ מעל 500 עובדים וכ-850 בעולם, בניהולו של המנכ"ל יוסי כרמיל, מפתחת טכנולוגיה שמסייעת בפענוח ומעורבת בחקירות פשיעה בעולם. החברה, שהונפקה בספטמבר השנה, קיימה את מסיבת סיום 2021 במשרדי החברה ב-1 בדצמבר, ובאמצעותה העבירה מסר הוקרה לעובדים.
המסיבה התקיימה תחת המסר "הגיבורים מאחורי הגיבורים", כשלצורך זה נבנו בובות משחק אמיתיות (action figures), שנוצרו בהשראה העובדים, לאחר תחקיר איתם, כשכל אחת מייצגת תחום התמחות מתוך מגוון מקצועות ההייטק בחברה. דמויות גיבורי העל שולבו בסרטונים, רק שבמקום סופרמן, באטמן, ווונדר וומן, הופיעו דמויות של סלברייט, כגון DevOps Devil, או Research Rebel ,Professor Producto. אחת הקומות במשרדי החברה בפ"ת הפכה לחנות פופ-אפ עם מרצ'נדייז ממותג, וכל הטוב הזה בצד קולינריה מיטיבית ומוזיקה. יש לציין, שמסיבה זו נוספה למסיבת ענק נוספת, שקיימה החברה לעובדים בישראל ב-6 באוקטובר לרגל הנפקתה, במתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון. אז השף שחף שבתאי ניצח על תפריט של 15 מנות, ובצד המוזיקלי כיכבו אמנים ישראלים בחיבורים חד פעמיים, כדוגמת אביב גפן, שאירח את רביד פלוטניק (נצ'י נצ') ואברהם טל.
חברת Zerto: אוכל, אלכוהול והופעות
משרדי Zerto ברצליה פיתוח, חברת הייטק שמנהלת ומגנה על נתונים בענן, קושטו ומותגו בקונספט של התחלות חדשות. האירוע כלל עמדות אוכל, אלכוהול ובירות, דיג'יי, הדלקת נרות חנוכה, בצד סופגניות ודונאטס, ובהמשך הופעה של להקת פול טראנק שאירחו את רד בנד, ולסיום מסיבה קולנית ומתנות.
Atera: חופשה במלון קדמא וארוחות שף
חברת הסטארטאפ Atera, שגייסה השנה מעל 100 מיליון דולר, הזמינה את העובדים לחופשה במלון קדמא, שנסגר במיוחד בשבילם. בתוכנית פעילויות העשרה, הופעות במדבר, וארוחות שף מיוחדות.
Sqream: מסיבת אוסקר
חברת Sqream תציין גם השנה, כמיטב המסורת שלה, את סיום השנה במסיבת סילבסטר בנוסח טקס פרסי אוסקר ואמ"י, רק שהשם הוא "פרסי העמי", כי למנכ"ל קוראים עמי גל. המקום יעוצב בהתאם: שטיח אדום ובמה, כשהפרסים המצחיקים משתנים מדי שנה. הפרסים ניתנים בהתאם לנושא "השטויות של העובדים". כך יינתנו פרסים לעובד הוורקוהילק, לעובד הכי חנון, לעובד עם ההופעות הכי מגניבות, ולמלך הפיפ"א. לכל אלו יתלוו קולינריה, מוזיקה, ריקודים ואלכוהול.
Kaltura: שוק חורף במשרדים
חברת הוידיאו Kaltura מביאה לחגיגות סיום השנה שלה את קונספט שווקי החורף הססגוניים מאירופה, כשחגיגת סיום השנה מאחדת בין חנוכה לחג המולד. הקפיטריה המרכזית במשרדים ברמת גן תהפוך לשוק אירופאי חורפי עם דוכנים של סופגניות, דונטס, עוגיות ג'ינג'ר, ערמונים חמים ותותים חורפיים טריים. הקפיטריה תעוצב כבקתה מושלגת מחוממת עם תפאורה וברכות לחגים. עובדי החברה ישתתפו במשחק "חפש את המטמון" עם חידות על חנוכה שמשולבים בהם קטעי וידאו בפלטפורמת קלטורה, במטרה לזכות בפרס מפנק וחורפי.
קיידנס: פרסים וריקודים
חברת ההייטק הגלובלית קיידנס (Cadence) מתכננת מסיבה ב-23.12 לרגל כריסמס. החברה חוגגת מדי שנה כריסמס באולם של מלון או מסעדה. בין היתר בתוכנית השנה: פרסים לעובדים מצטיינים, משחק או חידון שקשור לעובדים, ומסיבת ריקודים, כשגם בני הזוג של העובדים מוזמנים.
פריון נטוורק: טיול במרקש
עובדי חברת ההייטק הבינלאומית פריון נטוורק יצאו לקראת סיום השנה לארבעה ימים במרקש, שם ערכו סיורים בעיר העתיקה וברובע היהודי, וטיול ג׳יפים בהרי האטלס. ההופעה הייתה של הסקסופוניסטית ירדן קליימן.
BigID: פינוק מדברי
חברת BigID הפיקה אירוע לעובדים בכפר הנוקדים תחת השם – BigmIDbar. סגנון בוהו שיק, באווירה מדברית. עובדי החברה בחרו פעילויות מתוך היצע, שכלל טיולי סגוויי שטח, אומגה, חץ וקשת, שיעורי יוגה ומדיטציה, ואוהל טיפולים. ברקע מוזיקה מדברית, ובמקום הוצבו פינות זולה עם נרגילות, שש-בש, עמדת תה וקפה בדואי עם עוגיות. בהמשך הופעה ומסיבה.
Fiverr: קוקטיילים מיוחדים וארוחת שף
חברת Fiverr תקיים מסיבת סוף שנה באולם בשבע עם דיג'יי עדידור, על הבמה תעלה Fiverr band להופעה בשילוב עם נגנים מהפלטפורמה. בתפריט: קוקטיילים מיוחדים וקייטרינג של השף עומר מילר. בחברה מציינים את העובדה, שהשנה המסיבה היא צנועה, ומטרתה לגבש את העובדים ולהזכיר להם את התרבות הארגונית הייחודית של החברה.
WIX ישראל: ביקור בתערוכה של איו קוסאמה
בחברה ציינו, שמעולם לא עשו מסיבת סוף שנה, וגם לא השנה. אלא שבכל זאת, בנובמבר, התקיים אירוע Wix playground ל-400 מעובדי החברה, שהוזמנו לתערוכה של יאיו קוסאמה במוזיאון תל אביב, ופינוקים בצידה.
פלייסר: לינה במלון וטיול ג'יפים
חברת פלייסר (Placer.ai), מפתחת מערכת המספקת לקמעונאים וחברות נדל"ן ניתוחים לגבי סוג האוכלוסייה המגיעה אליהם והרגלי הקניה של אותם מבקרים, שמעסיקה 280 עובדים, מתוכם 150 בישראל, ערכה לקראת סוף השנה אירוע Offsite במשך יומיים, שכלל לינה במלון. האירוע כלל מסיבה במסגרתה צפו בהופעה של מועדון הקצב של אביהו פנחסוב, ריקודים לצלילי דיג'יי אדוארד אל קמינו. ביום השני סיור ג'יפים וטעימות יין וארוחת צהריים.
AppsFlyer: חוגגים את חנוכה וחג המולד
בחברת AppsFlyer חוגגים לאורך דצמבר. ההסבר הוא הערך המוסף שהם מעניקים לגיוון, ולכן מציינים בחברה את חנוכה ואת חג המולד, הדלקת נרות לצד עץ אשוח, וכיבוד של סופגניות, עוגיות ג׳ינג׳ר או מיקס.
אם מבקשים טעימה קטנה ממסיבות סוף שנה של חברות שאינן בענף ההייטק, הרי שרשת חינאווי Wine & More תשיק את הסניף החדש שלה בנוף הגליל בנצרת, ובהתאם לזה, בשבוע של ה-20 בדצמבר תתקיים במקום מסיבה מושקעת, בסגנון כריסמסי, שתכלול נשף שמפניות, להקה, וקולינריה משובחת. רשת המלונות פתאל תקיים בין התאריכים 30.12 ל-1.1 במלון לאונרדו קלאב ים המלח את פסטיבל הג'אז, אותו יוזם האמן הבינלאומי ליאוניד פטשקה.