הביטוח הלאומי פרסם לציבור הסכם שנועד להביא להכרה במשפחות החטופים כנפגעי טרור, כאשר הכרה זו תאפשר לביטוח הלאומי ולמשרד הביטחון לתת מענה כלכלי ונפשי למשפחות החטופים. הביטוח הלאומי יעניק את המענה למשפחות החטופים האזרחים ומשרד הביטחון למשפחות החטופים מקרב כוחות הביטחון.
ההסכם נכתב, סוכם ואושר בין הביטוח הלאומי, משרד הביטחון, משרד המשפטים ומשרד האוצר, וכעת נדרש לעלות לאישור בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בימים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הפגנת משפחות החטופים והשבויים כשביידן יגיע ברחוב קפלן, תל אביב
הפגנת משפחות החטופים והשבויים כשביידן יגיע ברחוב קפלן, תל אביב
הפגנת משפחות החטופים והשבויים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
לפי הכתוב בהסכם, "עד להסדרת המענה לבני משפחה של הנעדרים והחטופים בחקיקה ראשית, מוצע כי בתקופת הביניים יינתן מענה כאמור באמצעות הסכם בין המוסד לביטוח לאומי ובין ממשלת ישראל מכוח סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, במסגרתו יקבע כי הזכאויות הקבועות ובחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970, יחולו, בשינויים המחויבים על בני משפחה של חטופים ונעדרים".
משמעות ההחלטה, לאחר שתעבור בכנסת, היא שלמשפחות שבהן אחד ההורים נחטף לעזה במתקפת הטרור תינתן קצבה חודשית שנעה בין 11 אלף שקל לילד אחד ותוספת עבור כל ילד עד גיל 21, ולהורים שילדם נחטף קצבה של כ-8,000 שקל. כמו כן, המשפחות יהיו זכאיות למעטפת שיקומית מלאה שכוללת, בין היתר: סיוע נפשי, מימון הוצאות רפואה, תחבורה, דיור במקרים מסויימים ועוד סל שלם של זכויות, ובנוסף מימון הוצאות שוטפות שנוצרו בעקבות האירוע, למשל: שמרפטות, כוח עזר, סיוע בשכ"ד במקרים מתאימים.
שר העבודה, יואב בן צור: "תהליך ההכרה במסגרת החוק היא קריטית למתן מענה מיידי כלכלי ונפשי. הכאב של משפחות החטופים והנעדרים הוא קשה מנשוא והליווי ברגעים אלה של חוסר ודאות, הוא מחויבות שלנו כממשלה וכחברה".
ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "מהרגע הראשון היה לנו ברור שמדובר באסון שמדינת ישראל לא ידעה כמותו והיה צורך בהכרה במשפחות החטופים כנפגעי טרור ובמקביל לוודא שהמשפחות מקבלות לא רק סיוע כלכלי, אלא גם מעטפת נפשית ויותר. אנו מקווים ומצפים שההכרה תתבצע במהירות האפשרית כדי לקדם את הטיפול במשפחות".