קבוצה של פלסטינים-אמריקנים תובעת את מחוז פאלם ביץ' בפלורידה על ההחלטה להשקיע יותר מ-700 מיליון דולר באג"ח ישראלי במטרה לסייע למאמץ המלחמתי בעזה. ההשקעה הפכה את המחוז לקונה הגדול ביותר בעולם של אג"ח ישראלי מאז ה-7 באוקטובר.
התובעים מאשימים את ג'וזף אברוצו, המפקח על השקעות במחוז, על כך שהעביר 15% מכספי ההשקעות שלהם לטובת ישראל תוך כדי התעלמות מהאזהרות הפיננסיות בנוגע ליכולתה של המדינה להחזיר את חובותיה. לפי כתב התביעה, אברוצו "מונע על ידי הפוליטיקה הפרו-ישראלית שלו - הפרת חוקי המדינה והמחוז המחייבים פקידים להימנע מהשקעות מסוכנות ולנהל כספי ציבור ללא התחשבות בשיקולים אידיאולוגיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דגל דגלים ארה"ב ארצות הברית וישראל
דגל דגלים ארה"ב ארצות הברית וישראל
דגלי ישראל וארה"ב
(צילום: shutterstock)
הפלסטינים-אמריקנים שמובילים את התביעה ביקשו לשמור על אנונימיות מחשש להטרדות כלפיהם או בני משפחתם בעזה. אחד התובעים הצהיר כי איבד 37 מבני משפחתו בקרבות בעזה, ולפי כתב התביעה הוא "סבל מתסמינים של PTSD, חרדה ודיכאון, בידיעה שכספי המס המחוזיים שלו תורמים משמעותיים לרצח העם המתמשך בעזה ומסכנים את בני משפחתו". התביעה מצטטת דיווחים בתקשורת בה ציינו מומחים למימון עירוני כי ריכוז כה רב מכספי משלמי המסים בסוג השקעה אחד הוא מאוד יוצא דופן ואולי מסוכן.
בזמן הגשת התביעה התאספו כמה עשרות תושבי פאלם ביץ' מחוץ לבית המשפט המחוזי במקום כדי למחות על השימוש בכספים פרטיים וציבוריים לרכישת איגרות החוב. "גילינו שאיגרות החוב הללו טומנות בחובן סיכון גבוה שלא יניבו תשואה", אמרה תושבת אחת. "מה שאומר ש-700 מיליון הדולר שהושקעו עלולים לא להיות מוחזרים".
אברוצו דחה את הטענות ואמר שהשקעה באג"ח ישראלי לא רק חוקית אלא גם כלכלית, והניבה 172 מיליון דולר בתשלומי ריבית לקופת המחוז. "למרות שעדיין לא קיבלנו את התביעה, אנחנו מצפים שהתיק המגוחך הזה יידחה במהירות. למחוז פאלם ביץ' יש תיק השקעות חזק ומגוון שנועד להגן על ההשקעה של משלמי המסים", מסר בהצהרה לתקשורת והוסיף כי "ההשקעות כפופות למדיניות של המחוז וחוקי פלורידה. ההשקעה של המחוז באג"ח ישראלי תניב תשואות משמעותיות למחוז פאלם ביץ' תוך שמירה על כספי משלם המיסים. למשרדנו יש רקורד מוכח של מתן תשואות השקעה משמעותיות לתושבים, כולל שיא של 172 מיליון דולר בהכנסות מהשקעות למשלמי המסים בשנת הכספים 2023".
אברוצו בן ה-44, פוליטיקאי מטעם המפלגה הדמוקרטית, אינו יהודי וטוען שהוא קנה כמויות גדולות של אג"ח ישראלי לא מסיבות אידיאולוגיות אלא בגלל שזו ההשקעה הטובה ביותר בכספי המחוז שלו. בו בעת, הוא גם מודה בתמיכתו בישראל: "אני גאה לעמוד עם מי שאני מחשיב כבעלת בריתנו הגדולה בעולם כולו - ישראל. עם זאת אלו הן השקעות בטוחות להפליא. הן עושות תשואה מדהימה למשלמי המסים המחוזיים וזה היה הגיוני לחלוטין עבורנו מנקודת מבט של אמון", אמר בזמן ההכרזה על קניית האג״ח חסרת התקדים.
האג"ח הישראליות נמכרות באופן מסורתי ליהודים בתפוצות כדרך לתמוך בישראל, אך בשנים האחרונות התרחב השוק והמוסדות הפיננסיים הגדולים הפכו לקונים מרכזיים. מאז ה-7 באוקטובר, ארגון הבונדס, הגוף הממשלתי שמנפיק את אגרות החוב, מכר יותר מ-3 מיליארד דולר באג"ח, פי שלושה מהסכום השנתי הרגיל בשנים האחרונות. רבים מהמשקיעים הצהירו כי הם עושים זאת כדי לגלות סולידריות עם ישראל בזמן מלחמה.