די לגיהוץ במשאבות הדלק: גם דור אלון תצטרף לשאר המשק ותאפשר עסקה מאובטחת באמצעות קירוב כרטיס האשראי עם שבב למשאבה, או קירוב והצמדה של הטלפון הסלולרי או השעון החכם למשאבת הדלק עצמה. לקוח הבחין שהותקן מסופון על גבי משאבות דלק בתחנת דור אלון בפארק המדע ברחובות, שמאפשר תשלום כזה המכונה תשלום בטאץ' או בטאפ או תשלום קונטקטלס (ללא מגע).
מדובר בחידוש אך ורק בתחנות הדלק, שכן רוב השוק בישראל חויב לעבור ואף עבר לתשלום בתקן המאובטח EMV – שפועל במקביל לטכנולוגיית NFC (אנטנה עם סמל ה-WiFi השוכב, שמאפשרת יצירת קשר בין המכשיר לקופה). שני אלה מאפשרים תשלום בטאץ' והפעלה של "ארנקים דיגיטליים" כמו גוגל פיי ואפל פיי. חברות הדלק הן האחרונות שעוד מותר להן לאפשר תשלומים בתקן הישן בלבד – שכולל העברת פס מגנטי במסופון.
1 צפייה בגלריה
תשלום עם הסלולרי במשאבת הדלק בדור אלון
תשלום עם הסלולרי במשאבת הדלק בדור אלון
כרגע בפחות מ-10 תחנות. תשלום עם הסלולרי במשאבת הדלק בדור אלון

החשש: דליקה, אבל בחו"ל משלמים כך מזמן

הסיבה לגרירת הרגליים בתחום היא הסכנה לכאורה לדליקה. כיוון שצריך להחליף את הטרמינל בתוך משאבת הדלק שהיא בעצם גם הקופה, חברות הדלק קיבלו מספר דחיות למהלך, שהאחרונה שבהן הייתה עד דצמבר 2024 וגם היא הוארכה ליוני 2025. לא ניתן היה להביא טרמינלים של חברות דלק מחו"ל שעובדים עם EMV כבר שנים, משום שהפרוטוקול בארץ מעט שונה. עד תום תקופת ההארכה, כל אחת מהחברות צריכה להציג הסכם עם ספק שיבצע עבורה את העברת המסופים לתקן החדש ותראה אבני דרך.
דור אלון מקדימה את מתחרותיה. סונול ופז לשם השוואה, מאפשרות תשלום על דלק בטאץ' בחנויות הנוחות: הלקוח מגיע לחנות, משלם והעובד פותח עבורו את המשאבה. דור אלון היא כרגע הראשונה שמעבירה את המשאבות לתשלום עצמאי במשאבה לפי תקן EMV.
עם זאת, גם בדור אלון הבשורה לא תגיע לכלל הלקוחות בשלב זה, משום שמדובר בפיילוט שנערך במספר בודד של תחנות, פחות מ-10. הפיילוט גם כולל הפעלה של מכשירי סליקה ניידים שמתדלקים יחזיקו לטובת מתן שירות למוגבלים בתנועה. הרשת בודקת את אמצעי התשלום הזה מבחינת עומסים, רגישות ותקינה של סביבה נפיצה.
איך זה מסתדר עם ההנחיה שמתנוססת על גבי שלטים בתחנות דלק, לפיה חל איסור להשתמש בסלולרי בשטח התחנה? לפי גורמים בענף, ככל הנראה שתקנה זו תבוטל. גם היום מדובר בתקנה ריקה מתוכן, שכן רבים משתמשים בטלפון הסלולרי בתחנות דלק ואחרים אף מתדלקים כששעון סלולרי כרוך סביב פרק כף ידם.
הציבור עובר לאיטו לתשלום בסלולרי שמחליף את כרטיס האשראי הפיסי: לפי נתוני שבא, שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, כ-31% מהעסקאות בתוך ישראל בחודש החולף היו באמצעות הצמדה או קירוב של הטלפון הסלולרי, הטבלט או השעון החכם למסופוני תשלום: כ-186 מיליון שקל ביום, כ-4 מיליון שקל יותר מאשר במאי. אמנם מדובר בעלייה בשימוש אבל שני שליש מהצרכנים עדיין משלמים בכרטיס אשראי "רגיל".
בשבא מכנים זאת "ארנק דיגיטלי", אך כיום הארנקים האלה לא משמשים לדבר מה שהוא מעבר לצינור להעברת כסף לבתי העסק. רובם לא נותנים ערך מוסף כלשהו לצרכנים מלבד נוחות השימוש. הנוחות באה לידי ביטוי בתשלום באמצעות במכשיר שאנחנו ממילא צמודים אליו – הטלפון או השעון – וכן בעובדה שאין צורך להקליד קוד סודי בתשלום מעל 300 שקל, בניגוד לנהוג בכרטיסי אשראי בתקן החדש.
מדור אלון נמסר בתגובה: "אכן, בשבועות אלו אנחנו בעיצומו של פיילוט לבחינת מספר חלופות לתשלום באמצעות הנייד ישירות במשאבות התדלוק".
מבנק ישראל נמסר: "כחלק ממתווה המעבר של תחנות הדלק לטכנולוגיית emv (הכולל יכולת לתשלום ללא מגע - טאץ') החלה הפריסה בשטח בצורה מדורגת. במהלך השבועות והחודשים הקרובים נראה עוד ועוד תחנות שמסבות את עמדות התשלום למסופי emv".