ההוראה לבעלי המסעדות ובתי הקפה לשלם מס ערך מוסף על הטיפים שאורחי המסעדות משלמים למלצרים - הוקפאה לפי שעה לפחות עד ל-1 בינואר 2025.
בעקבות דיון שיזם נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, יחד עם נציגי בעלי המסעדות בארץ, החליטה רשות המיסים להימנע מאכיפת גביית מס ערך מוסף על הטיפים לפי שעה, לא לגבות את המס חמש שנים לאחור מאז הכרעת בית המשפט בנושא בשנת 2019, ולברר את הנושא כולו מחדש. בכל מקרה, לא ייגבה מס ערך מוסף על הטיפים למלצרים עד ל-1 בינואר 2025 וגם לא ייגבה מס רטרואקטיבית.
1 צפייה בגלריה
מסעדה
מסעדה
מסעדה
(צילום: shutterstock)
בצל הקשיים הרבים עמם מתמודדות המסעדות בשנים האחרונות, ביניהם מגפת הקורונה וכמובן המלחמה הנוכחית, ההודעה של רשות המיסים בסוף השבוע עוררה גל תגובות קשות מצד בעלי מסעדות, כשחלקם אף טענו כי מדובר בהחלטה מנותקת מהמציאות, שתוביל לחיסול הענף.
הישיבה עם מנהלי רשות המיסים בנושא הטלת מע"מ על הטיפים הייתה מתוחה ובה טענו המסעדנים כי זאת בוודאי לא העת להטיל על הענף שמצוי במשבר קשה מיסים נוספים. לצד הסיכום בעניין ההקפאה של פעולות האכיפה על גביית המע"מ עד 2025, נקבע כי הצדדים יפגשו בצוותי עבודה מקצועיים כדי לדייק את ההנחיות, כאשר המגמה היא שטיפ שנרשם בקופה יחוייב במע"מ וטיפ שישולם ישירות למלצרים לא יחוייב במע"מ.
מה עמד מאחורי ההודעה של רשות המיסים בדבר התחלת גביית המע"מ טיפים, למה דווקא עכשיו ומה אומר החוק?
כיום אין מסגרת חוקית במדינת ישראל המורה איך להתייחס לטיפים שמקבלים מלצרים מבחינת גביית המע"מ. הסוגייה עלתה לסדר היום לאחר ההחלטה של בית הדין הארצי לעבודה בשנת 2019, שקבעה כי הטיפים של מלצרים חייבים להירשם כהכנסה של העסק, ואלו ישולמו כשכר לכלל עובדי המסעדה. מתוקף ההחלטה המעסיק מחוייב מאז לשלם למלצרים זכויות סוציאליות, וכן תשלומים כגון ביטוח לאומי על מלוא הטיפים ולא רק עד שכר המינימום בהתאם להכנסתם, כפי שהיה עד אז.
עם זאת, ההחלטה לא נגעה לגביית המע"מ על הטיפים באופן ברור. רשות המיסים מצדה טענה כבר אז כי משום שמדובר בכספים שנכנסים בעקבות הפסיקה החדשה בזמנו לקופת העסק, ולמעשה הופכים להכנסה נוספת של המעסיק, הם חייבים גם במע"מ. המסעדנים נאבקו בהחלטה ולא הגיעו להסכמות עם הרשות, שדחתה מספר פעמים את תחילת יישומה. כך למעשה נושא המע"מ נשאר פרוץ ונתון לפרשנויות.
יש לציין כי ההודעה של רשות המיסים בסוף השבוע מגיעה בין השאר על רקע הגירעון הגדול בקופת המדינה בצל המלחמה, והניסיונות של האוצר למצוא אפיקים חדשים להכנסות ממיסים.

המסעדנים: "גזר מוות לענף גוסס"

"החלטה כזאת, אם באמת תיכנס לתוקף ב-2025, אומרת במילים אחרות שכמעט שלא תהיה מסעדה שתוכל להעסיק מלצרים. האפקט של החלטה כזאת היא פגיעה משמעותית בענף – זה גזר דין מוות לענף גוסס", כך אמר מוקדם יותר היום השף יהונתן בורוביץ', נציג המסעדנים ויו"ר עמותת מסעדנים חזקים יחד.
לדבריו, "אם נחתוך למלצרים 17 אחוז מהשכר שלהם הם לא ירצו לעבוד, זה פשוט מאוד. כבר שנים שמסעדות חוות קשיים גדולים בגיוס כוח אדם וידיים עובדות, לכל המחלקות. מדובר על פגיעה באוכלוסייה צעירה וסטודנטיאלית בעיקרה, מה גם שזה מס שגורמים מקצועיים סבורים שאין לו היתכנות. המדינה צריכה כרגע כסף, והיא מחפשת אותו במקומות שונים, במקום לעגן את הנושא בחקיקה, במקום להיטלטל בין פסק דין אחד לאחר, כמו שקרה כאן. חשוב להבין שזה מחיר שהענף לא יכול לשלם. אנחנו רוצים לנהל את העסקים שלנו בסביבה רגולטורית-כלכלית ודאית".
מסעדן אחר, ששמו שמור במערכת, טען גם הוא כי המסעדות לא יוכלו לגלגל את המע"מ על המלצרים משום שאלו לא ירצו להמשיך לעבוד, וכי האופציה השנייה שעומדת בפני המסעדות היא להשית את ההוצאה הכבדה הנוספת על הלקוחות: "אם זו תהיה ההחלטה בסופו של דבר, למסעדות לא תהיה ברירה אלא להעלות מחירים בתפריט ולגלגל את התוספת על הלקוחות, שגם ככה מתלוננים – ובצדק – שהמחירים יקרים. חשוב להבין שלתעשיית האוכל אין את הכסף הזה".