הדו"ח האחרון של החשב הכללי, רוני חזקיהו, שפורסם היום (שלישי), כמה ימים לפני שיסיים את תפקידו, מגלה כי בחישוב סופי, הגירעון בתקציב המדינה בשנת 2019 הסתכם בכ-52.2 מיליארדי שקל המהווים כ-3.7% מהתוצר לשנה זו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהדו"ח מתברר, כי ההוצאות האזרחיות הסתכמו בכ-73.3% מסך ההוצאה הכוללת - לעומת 72.3% בשנה הקודמת - וכ-19.8% מהתוצר, בהשוואה ל-19.5% בשנה הקודמת.
3 צפייה בגלריה
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו
(צילום: עמית שעל)
הוצאות מערכת הביטחון הסתכמו בכ-18.8% מסך ההוצאה - 19.6% בשנה קודמת -וכ-5.0% מהתוצר, לעומת כ-5.1% בשנה הקודמת. יצוין כי בהוצאות הביטחון ישראל היא אחת המובילות בעולם יחסית לתוצר.
תשלומי הריבית של המדינה הסתכמו בכ-7.9% מסך ההוצאה - 8.2% שנה קודמת - וכ-2.1% מהתוצר, בהשואה לכ-2.2% בשנה קודמת.

עלייה בהוצאות אזרחיות - זינוק בבריאות

הדו"חות מראים את המשך מגמת העלייה בשנה זו, ביחס ההוצאות האזרחיות מסך ההוצאות ומהתמ"ג, וזאת על חשבון הוצאות הביטחון והוצאות הריבית על החוב שירדו.
ביצוע התקציב ברוטו של משרד הבריאות עלה בין השנים 2010 ל-2019 בכ–100% והסתכם בשנת 2019 בכ-43 מיליארדי שקל. השנה צפוי זינוק עצום בתקציב הבריאות בשל משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין: "צריך לדעת שאין ניסים, אם הכל פתוח ואנחנו מתנהלים כרגיל ואין מסכות והגבלות, אז גם יש לתוצאות"
יולי אדלשטיין: "צריך לדעת שאין ניסים, אם הכל פתוח ואנחנו מתנהלים כרגיל ואין מסכות והגבלות, אז גם יש לתוצאות"
השנה צפוי זינוק עצום בתקציב הבריאות בשל משבר הקורונה. שר הבריאות הנוכחי, יולי אדלשטיין
(צילום: תומר אפלבאום)
ביצוע התקציב ברוטו של המשרדים החברתיים גדל בין השנים 2012 ל-2019 בסך של למעלה מ-70 מיליארדי שקל והסתכם בשנת 2019 בכ-194 מיליארדי שקל ברוטו - כ-50% מסך הוצאות המשרדים (ללא החזרי חוב ומפעלים עסקיים).
הדו"חות הכספיים השנתיים מספקים לממשלה, לכנסת ולציבור הרחב תמונת מצב מקיפה על פעילות הממשלה, נכסי הממשלה והתחייבויותיה. מטרת הדו"חות הכספיים היא להביא לשקיפות פיננסית ראויה של עבודת הממשלה, לרבות חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים.
בתקופה שחלפה מסוף 2019 חווה העולם כולו, לרבות ישראל, משבר בריאותי, כלכלי וחברתי עמוק, כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה. הדו"חות הכספיים משקפים למעשה את נקודת הכניסה של הכלכלה הישראלית למשבר.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
מהדו"ח עולה, כי היקף הנכסים של המדינה, על פי הדו"חות המאוחדים (כולל החברות הממשלתיות ומרבית התאגידים הסטטוטוריים) הסתכם בסוף שנת 2019 בכ-626 מיליארד שקל. בנוסף, ערך הקרקעות של מדינת ישראל נאמד בסך של כ-588 מיליארד שקל. היקף התחייבויות המדינה הסתכם בכ-2,920 מיליארד שקל, הכוללות את התחייבויות המוסד לביטוח לאומי כלפי מבוטחים או תלויים לגביהם נוצרה עד למועד הדו"ח עילה לזכאות בסך של כ-887 מיליארד שקל התחייבות להטבה בגין סיום יחסי עובד מעביד בסך של כ-830 מיליארד שקל והתחייבות, כולל חלויות שוטפות, בגין מלוות פנים וחוץ בסך של כ-897 מיליארד שקל.
שר האוצר, ישראל כץ: "הדו"חות מראים, בצורה שקופה, את פעילות הממשלה נכסי הממשלה והתחייבויותיה של מדינת ישראל. הדו"חות של שנת 2019 משקפים את מקומה הטוב שבו עמדה כלכלת ישראל ומוכנותה להתמודד משבר הקורונה. אמשיך לפעול בתקופה מאתגרת זו כדי לאפשר סיוע נכון ומיטבי לאזרחי המדינה ולאפשר חזרה מהירה ככל הניתן לשגשוג כלכלי של המשק".
החשב הכללי רוני חזקיהו: "הדו"חות הכספיים לשנת 2019 משקפים למעשה את נקודת הכניסה של מדינת ישראל למשבר, ואת מוכנותה להתמודדות עמו, לפחות מהבחינה הכלכלית. רובן של כלכלות המדינות נפגעו עמוקות במשבר, אך נקודת הכניסה אליו, לא פחות מאשר אופן ההתמודדות עמו, תקבע כיצד יצאו ממנו וכמה זמן יעבור עד שיצליחו לשקם את כלכלתן".