האינפלציה השנתית שוברת שיא

את השבוע פתחנו עם נתוני אינפלציה לא מעודדים במיוחד, שבישרו ששנת 2022 הסתיימה בשיא אינפלציה של 20 שנה, לאחר שזו הסתכמה ב-5.3%. עוד פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתחילת השבוע כי הדירות התייקרו ב-0.3% באוקטובר-נובמבר, שיעור עלייה נמוך משמעותית מהחודשים הקודמים, שהוריד את קצב ההתייקרות השנתית ל-18.3%.
בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio אירחנו את כתבנו גד ליאור שהסביר מה המשמעויות של הנתונים החדשים, איך האינפלציה תשפיע על החלטות הריבית העתידיות ומה הממשלה מתכננת לעשות כדי לבלום את האינפלציה. זאת כשברקע, התוכנית החלקית משהו לבלימת ההתייקרויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
על קצב התייקרות הדירות שנראה שאולי מתחיל סוף-סוף להירגע דיברנו עם עורך מגזין הנדל"ן של "ידיעות אחרונות", אורי חודי, שהסביר למה הוא דווקא אופטימי בנוגע למחירים שנראה בעוד כשנה-שנתיים.
בנוסף לאלה, כתבתנו נווית זומר סיפרה על מאחורי הקלעים של קרב המחירים בין שופרסל ורשתות אחרות לספקים, שליח וולט עדכן במחאה של השליחים נגד החברה, ועו"ד סאני כלב מהרשות להגנת הפרטיות הסביר מה אסור ומה מותר בפיקוח של מעסיקים על עובדים באמצעות תוכנת מעקב. רוצים לשמוע עוד? האזינו לתוכנית המלאה של "כסף חדש" בנגן שבראש הכתבה.
4 צפייה בגלריה
 חנות אלכוהול
 חנות אלכוהול
חנות אלכוהול
(צביקה טישלר)

בגלל האינפלציה - גם המיסים על סיגריות ואלכוהול מתייקרים

העלייה הגדולה במדד המחירים לצרכן השנה משפיעה לא רק על מדרגות המס והקצבאות: כל מיסי הקנייה והמכסים שקצובים בשקלים ולא באחוזים - צמודים למדד ומתעדכנים אוטומטית, כך שסיגריות, משקאות אלכוהוליים ומוצרי קוסמטיקה התייקרו ב-5.3% החודש - השיעור הגבוה מזה 20 שנה גם כן. כזכור, העדכון האוטומטי במיסים מקביל לעדכון של מדרגות מס ההכנסה ומס הרכישה על הדירות, נקודות הזיכוי ממס והקצבאות שצמודות גם הן למדד.
כתבנו גד ליאור הסביר על העדכון שמתבצע בכל שנה בחודש ינואר אך השנה היה חריג במיוחד בהתאם לאינפלציה החריגה. העדכון האוטומטי במיסים מקביל לעדכון של מדרגות מס ההכנסה ומס הרכישה על הדירות, נקודות הזיכוי ממס והקצבאות שצמודות גם הן למדד.

הצניחה בביקוש לעובדים בהייטק

מגמה שמלווה אותנו כבר מספר חודשים וקיבלה חיזוק מנתוני הלמ"ס השבוע היא הצניחה במספר המשרות הפנויות בהייטק. היזם ומנכ"ל חברת פיגי שאול אולמרט סיפר ב"כסף חדש" איך התכווצות הענף מרגישה מבפנים, מה הוא צופה בטווח הרחוק ולמה הוא חושב שבתקופה הקרובה הולך להיות יותר גרוע. בנוסף, הסביר אולמרט על החששות בהייטק מהכוונות וההצהרות של הממשלה החדשה, וטען כי חברות ישראליות כבר מתחילות לסבול ממשקיעים שעוצרים השקעות בטענה שהם צופים חוסר יציבות בארץ בצל הרפורמות המסתמנות.
4 צפייה בגלריה
גל פיטורים
גל פיטורים
גלי הפיטורים בתעשיית ההייטק
(צילום: shutterstock)
בנוסף רחלי בינדמן, דוברת הבנק הדיגיטלי וואן זירו, סיפרה על מסלול "וואן+" שהושק השבוע והסבירה למי הוא מתאים, ומ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי ירונה שלום, סיפרה על דוח הביטחון התזונתי ממנו עלה שלמיליון ישראלים חסר אוכל. לתוכנית המלאה>>

תעשיית הטלוויזיה הישראלית יוצאת לקרב

בצל הכוונות של שר התקשורת שלמה קרעי לסגור את תאגיד השידור הישראלי, שולה שפיגל, מפיקת הסדרה ''טהרן'', הסבירה ב"כסף חדש" למה לולא "כאן" טהרן לא הייתה קיימת, ומה החשיבות החיונית כל כך מבחינת התעשייה של תאגיד שידור ציבורי במדינה כמו ישראל. "על כל סדרה אחת שאני עושה לגופים אחרים אני מפיקה חמש הפקות לתאגיד, ואלה הפקות רציניות, סדרות דוקמנטריות, תוכניות ילדים ברמה גבוהה ועוד. המספרים אומרים הכל, ואלה תכנים שלא היה עולה על דעתי בכלל שיתקבלו באף ערוץ מסחרי אחר", סיפרה ב-ynet radio.
4 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי
(צילום: עדי כהן צדק ,שאול גולן)

מי יוותר על הרכב בתל אביב?

השבוע גם התבשרנו שעיריית ת"א השיקה את שירות הרכב השיתופי "שלמה סיקסט Share", שנועד לנסיעות ארוכות יותר מחוץ לעיר. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, התארחה באולפן "כסף חדש" כדי לספר על השירות החדש ואיך הוא יוכל לסייע לציבור התל אביבים להיפטר מהרכב הצמוד ולעבור יום אחד לתחבורה ציבורית ושיתופית. "השירות הוא חלק מחזון התחבורה שלנו שמדבר על תחבורה בת קיימא שמאפשר לוותר על רכב בבעלות".
היא הוסיפה בתגובה לטענות שהרכבים תופסים חניות כחול-לבן חיוניות, כי "בכל צעד שאנחנו עושים בתחום התחבורה יש תלונות. כשאתה עושה נת"צ יש תלונה וגם כשעושים שביל אופניים או תחבורה שיתופית. בכל זאת אנחנו מנסים להציע מגוון של פתרונות שיתאימו לכל מיני סוגי אוכלוסיה ובין שאר פתרונות של תחבורה שיתופית".
על הקו האדום של הרכבת הקלה, שהיה אמור להיפתח כבר בשנה שעברה, אמרה להבי כי "אומרים לנו שברבעון הראשון של השנה הוא כבר לא ייפתח ושזה ככל הנראה יהיה ברבעון השני. נקווה שיתחיל לפעול באמת תוך חודשיים-שלושה ויביא איזושהי הקלה לעיר. לצערי העיר בחפירות-חפירות-חפירות והבשורה שיש לומר אותה היא שעוד רחובות עומדים להיסגר בקרוב לרגל העבודות".
4 צפייה בגלריה
 נתיבי ישראל
 נתיבי ישראל
הרכבים השיתופיים הם הדרך לפתרון? פקקים בנתיבי איילון בתל אביב
(צילום: דנה קופל )

סיקס סנסס מגיעה לרוטשילד: מה זה אומר על הצעירים?

עוד בשורה לתושבי תל אביב נרשמה השבוע - אך כלל לא בטוח עד כמה היא חיובית לפחות לרוב תושבי העיר. רשת מלונות היוקרה סיקס סנסס (Six Senses) הודיעה שתפתח מלון שני בישראל, והפעם בתל אביב, שיהיה הראשון מבין המלונות האורבניים שהיא מתכננת בערים מרכזיות בעולם כמו: לונדון, רומא ודובאי. המלון ישכון בפרויקט "רוטשילד 10" שבונה קבוצת הנדל"ן הפרטית תדהר בשותפות עם יזם ההייטק זיו אבירם, מייסד "מובילאיי", בעלות של מיליארד שקל, כאשר בניית הפרויקט צפויה להסתיים בשנת 2025.
כתבתנו נווית זומר סיפרה ב"כסף חדש" על מגורי היוקרה שייבנו בפרויקט הנחשק, על המחירים הגבוהים שצפויים לשלם אורחי המלון, ובכלל - על ריבוי הפרויקטים היוקרתיים שמתוכננים בעיר בשנים הקרובות שעלולים להמשיך לדחוק את הצעירים וציבור מעמד הביניים מהעיר או לפחות ממרכז העיר, מה שמעמיד את המשך שגשוגה של תל אביב בסופו של דבר בסכנה.

שירים על פיטורים

לסיום השבוע הכלכלי ראיינו ב"כסף חדש" את גילי יובל, מחברת הספר "הפעם עם הקובץ" ומנהלת עמוד הפייסבוק "והעבד הזה הוא אני", לרגל צאת ספרה השני "בית שני", שעוסק גם הוא כמו הקודם בעולם העבודה החדש מנקודת מבט סאטירית. "עברו שנתיים מאז שיצא הספר הראשון שלי והרבה השתנה מאז", סיפרה יובל. "עכשיו אנחנו רואים מגמה הפוכה בכל מיני נושאים, ואני בתור מישהי שלא מומחית לשוק העבודה אלא כותבת על הרגעים האלה, אני פתאום שמה לב למשל שהספר מתעסק יותר במחשבות על פיטורים במקום מחשבות על התפטרות, גם מנקודת המבט של העובדים וגם מזו של המעסיקים".
עוד סיפרה יובל כי "לדוגמא, אחד השירים המצליחים בספר הראשון היה שיר שמדבר על התפטרות, על מישהי שמדמיינת מה יקרה ביום שהיא תחליט להתפטר ואיך יזכרו לה את כל הדברים הטובים. ואז בסוף היא אומרת בשקט שהיא רק מקווה שאיש לא ישמע, אבל הלוואי שיביאו במקומה מישהי סתומה. באופן מפתיע להרגשתי השיר הזה הפך להיות ההמנון של ההתפטרות הגדולה בישראל, כי כמו כל הספר זה מדבר על חוויות מהעבודה, וחוויות מצחיקות בדרך כלל. לפני שנתיים השיח באמת היה של אנשים שקמים ועוזבים את מקום העבודה, היום זה קצת שונה".