שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים לצד בכירי משרדו ובה הצהיר: "נתתי הנחיה חד משמעית שאין מגבלה של תקציב לגבי דרישות המלחמה של צה"ל ושל כוחות הביטחון, ובסיוע לניצולי הטבח, לצורך כך הנחיתי את אגף התקציבים והחשב הכללי לפעול לשינוי סדר העדיפויות התקציבי בעת הזו".
שר האוצר במסיבת העיתונאים
(צילום: לע"מ)
במענה לביקורת הרבה שהופנתה כלפיו, בין היתר גם על ידי בכירים במשרדו לגבי עצירת הכספים הקואליציוניים לצורך מימון הוצאות העתק שצפויה לגרור המלחמה, אמר: "בימים האחרונים, האגף עורך מיפוי מדוקדק של כלל התקציבים שאינם חיוניים לתמיכה במאמצי הלחימה, תמיכה באזרחים, ולתפקודו הרציף של המשק, על מנת להסיטם בהתאם לצרכים הדחופים של המשק. במסגרת מיפוי זה נבחנים כלל התקציבים שטרם שולמו וחוייבו, ביניהם גם תקציבים קואליציוניים לשנים 2023-2024. חלק מהתקציבים כבר הוסטו והיתר יוסטו בהתאם למיפוי ולצורך".
בהמשך לדבריו, במכתב ששיגרו הערב מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, נאמר כי "נוכח הימים שעוברים על מדינת ישראל בעץ הזאת, יש לרתום את המשאבים הלאומיים להצלחת המשימה. מאחר וטרם ניתן להעריך את אורך הלחימה ועומקה יש צורך בנקיטת משנה זהירות בפעולות הממשלה על מנת לאפשר שינוי בסדר העדיפויות הציבורי, תמיכה בתפקודו הרציף של המשק ותגבור הגופים האחראים על הלחימה ובמתן מענה לאזרחים".
לכן מתבקשים כל מנכ"לי משרדי הממשלה להקפיא תקציבים אשר הוקצו למשרדיהם וטרם חוייבו לפעילויות חדשות שאינן דחופות בעת הזו. בכירי האוצר מדגישים בהוראתם כי מדובר הן בכספי תקציב המדינה והן בכספי ההסכמים הקואליציוניים. במכתב מצויין כי לרגל הלחימה יבוצע באופן מיידי שינוי בתקציבי המשרדים כדי לתמוך בתקציבי הביטחון, הבריאות והרווחה ובעיקר כדי להעביר כספים בתחום התמיכה בלחימה.
ככל הידוע מתוך כספי ההסכמים הקואליציוניים ייעצרו בכך מיידית העברתם של כ-2 מילייארד שקלים, בין השאר למגזר החרדי ולמוסדות דת. כסף זה יועבר בעיקר לרשות מערכת הביטחון.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: גיל יוחנן)

בהתייחס לאחריות הממשלה על האסון הנורא, סמוטריץ' אמר בפתח דבריו כי הוא "לוקח אחריות על מה שהיה ומה שיהיה".
הוא הוסיף: " "צריך להודות ביושר ובראש מורכן - נכשלנו. הנהגת המדינה ומערכת הביטחון - נכשלנו בשמירה על ביטחון תושבינו. לא הצלחנו לממש את החוזה הלא כתוב, הראשון במעלה בין מדינת לאזרחיה. חוזה שנכתב בדם וכעת הוא מוכתם בדם".
לאחר דבריו של סמוטריץ', בכירי האוצר הודיעו כי ישולמו מענקים לעסקים קטנים ובינוניים לפי מידת הפגיעה בירידת העסק במחזור החל במועד פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. עדיין לא נמסרו הקריטריונים אולם השיטה תהיה לשלם את המענקים כפי ששולמו בעת משבר הקורונה ובמבצעים צבאיים בעבר, דהיינו לפי ירידה במחזור ב-25% או ב-40%. נראה שההשוואה תהיה לחודש המקביל בשנת 2022. בשנתיים האחרונות ההשוואה הייתה לפי המחזור ערב משבר הקורונה בשנת 2019.
הבוקר נפתחה האפשרות לכ-7,000 משפחות שפונו או נפגעו בישובים עד למרחק של 7 ק"מ מגבול הרצועה, להגיש בקשות ראשונות לסיוע באתר רשות המיסים, בסכום לא גבוה של 1,000 עד 5,000 שקל למשפחה. באוצר הבהירו הערב כי הכסף ייכנס לחשבונות במשפחות תוך 3 ימים מרגע הגשת הבקשה. אלו ההקלות הנוספות עליהם הודיע משרד האוצר עד כה.