עוד מס חדש: שר האוצר, אביגדור ליברמן, הפתיע בהחלטה להטיל מס קניה על סיגריות אלקטרוניות. השר ליברמן פרסם הערב (ב') להערות הציבור טיוטת צו המטיל מס קניה על נוזל לסיגריות אלקטרוניות ועל סיגריות אלקטרוניות שאינן ניתנות למילוי חוזר (חד-פעמיות), המקביל בשיעורו למס המוטל כיום על מוצרי טבק אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצו הוא תולדה של מהלך מתואם בין רשות המיסים למשרד הבריאות ומטרתו לצמצם את הצריכה של סיגריות אלקטרוניות, המעלות את הסיכון למחלות לב ולמחלות נשימה.
2 צפייה בגלריה
התמונה של סיגריות ג'ול
התמונה של סיגריות ג'ול
סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
טיוטת הצו קובעת: על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יוטל מס קניה של 270% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 11.39 שקלים חדשים למ"ל, אשר בכל מקרה לא יפחת מ-21.81 שקלים למ"ל.
על סיגריות חד-פעמיות יוטל מס קניה של 360% מהמחיר הסיטוני השכיח אשר בכל מקרה לא יפחת מ-32.72 שקלים למ"ל. הצו מחריג גם סיגריות אלקטרוניות ונוזל למילוין מהפטור ממס קניה על יבוא אישי - עד 75 דולר.
ברשות המיסים ציינו מחישובים שנעשו הערב עולה כי מחיר נוזל המילוי של סיגריה אלקטרונית יעלה פי 3 עד 4 בעקבות הטלת המס החדש.
2 צפייה בגלריה
מהלך שיוביל להתייקרות של מאות אחוזים. שר האוצר, אביגדור ליברמן
מהלך שיוביל להתייקרות של מאות אחוזים. שר האוצר, אביגדור ליברמן
מהלך שיוביל להתייקרות של מאות אחוזים. שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: צביקה טישלר)
בנוסף, נקבעו הגבלות על כמות הסיגריות האלקטרוניות והנוזל שניתן להביא לארץ מחו"ל ללא תשלום מס קניה. כמויות אלה מקבילות לכמויות הסיגריות הרגילות אותן ניתן להכניס לישראל ללא תשלום מס. מי ששהו בחו"ל פחות מחמישה ימים יוכלו להכניס עד 4 מ"ל נוזל ולא יותר משתי סיגריות חד-פעמיות. מי ששהו יותר מחמישה ימים בחו"ל, יוכלו להכניס עד 10 מ"ל נוזל ולא יותר מחמש סיגריות חד פעמיות. הגבלות אלו ייכנסו לתוקף תוך חודשיים מיום חתימת הצו.
כמו כן, במסגרת טיוטת הצו נקבע כי יוטל מס קניה על המלאים המצויים בידי סיטונאים, בגובה של שקל אחד למ"ל נוזל ושישה שקלים חדשים לסיגריה חד-פעמית. מס זה יחול אך ורק על מלאי ששווי המס המשולם עליהם גבוה מ-10,000 שקל.
מהלך זה בא בהמשך למהלכים קודמים, שהשוו את המיסוי על טבק לחימום וטבק לגלגול למיסוי  המוטל על סיגריות "רגילות" ומשקף את השאיפה למיסוי אחיד על כלל מוצרי הטבק.

צעד שנוי במחלוקת; כחלון וכץ נמנעו

כמו כן, יצויין כי ייקור הסיגריות האלקטרוניות היה נושא שנוי במחלוקת מאז כניסת הסיגריות הללו לשוק הישראלי בשנת 2015. חברת ג'ול (שהסניף הישראלי שלה נסגר בשנה שעברה) הציגו מספר מחקרים שבהם נטען כי לעשן סיגריה אלקטרונית מזיק פחות בשיעור ניכר מאשר סיגריות רגילות. אולם, לאחרונה משרד הבריאות הפריך טענה זו. למרות זאת, טענו גם רופאים כי עדיף לעשן סיגריה אלקטרונית מאשר סיגריה רגילה, שמזיקה הרבה יותר.
מעבר לכך, שאלת האפקטיביות של מהלכים כאלו שנויה מאוד במחלוקת במחלוקת. רבים טוענים כי מיסים על מוצרים ממכרים כמו סיגריות ואלכוהול אינם גורמים להפסקת השימוש בהם ופוגעים בעיקר באוכלוסיות החלשות, אשר יאלצו לשלם הרבה יותר ממה שהם משלמים כיום.
שרי האוצר לשעבר, משה כחלון וישראל כץ, נמנעו מלהטיל את המס, הן בשל לחץ כבד של החברות והן בשל הטענה שהן מזיקות פחות מסיגריות עתירות ניקוטין.
מנגד, שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, טוענת כי "כפי שטענו בפני בג"ץ שהגשנו בנושא, מיסוי סיגריות אלקטרוניות הוא צעד נדרש מזה שנים. צר לנו ששר האוצר ניאות לקדם מהלך למיסוי המוצר לקראת הדיון בבג"ץ בעתירה הקבוע לחודש הבא ומהחשש שבית המשפט יורה לו לחתום על הצו כפי שנעשה בעתירה קודמת של המיזם למיגור העישון בעניין המיסוי על הטבק לגלגול. לו היו משכילים שר האוצר ליברמן וקודמיו בתפקיד להטלת מיסוי מתאים בעבר, סביר שתופעת השימוש במוצרים מזיקים אלה, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים, לא היתה מגיעה למימדיה המדאיגים כיום.
"כל יום שעובר רק מגדיל את הסיכון שבני נוער וצעירים יישאבו למעגל ההתמכרות והעישון דרך המוצר המתעתע הזה. ולכן, אם שר האוצר באמת מתכוון לחתום הפעם על הצו, אנחנו מברכים על כך - אך מעדיפים להמתין ולראות שזה קורה. המבחן הראשון יהיה כאשר המדינה תצטרך להגיש בקרוב את עמדתה לבג"ץ במסגרת העתירה שהגשנו למיסוי סיגריות אלקטרוניות, ואנחנו נעקוב מקרוב כדי לוודא שאף אחד לא ממסמס שוב את המהלך".