בשיתוף אתר "המקצוענים"
נמאס לכם מהמטבח והחלטתם להחליף אותו או לחדש אותו? בכל הנוגע לחיפוי קירות המטבח באריחי קרמיקה, יש כמה דברים שחשוב להקפיד עליהם.
אחרת, אל תתלוננו שאתם סובלים מבעיות רטיבות, עובש, התנפחות של ארונות המטבח ונשירת אריחים. הנה כל מה שצריך לדעת לפני, בזמן ובסיום ההתקנה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו ההכנות שיש לבצע לפני שמתקינים אריחי קרמיקה במטבח

הסרת האריחים הישנים: בשונה מהדבקת אריחים על ריצוף קיים, הרי שבכל הנוגע לאריחי חיפוי קירות, ההמלצה היא שלא להדביק אריחים זה על גבי זה.
העובדה שהם מותקנים במאונך, גורמת להם להתנתק מהקיר במשך הזמן.
פתרון זה הוא זמני ביותר, ולכן מתאים רק למקרים של דירה שכורה או כזו המיועדת ממילא להריסה בקרוב. אחרת, מוטב להשקיע בפירוק האריחים במהלך שיפוץ.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיוח לפני התקנת ארונות המטבח: אם אתם מחליפים מטבח במסגרת שיפוץ, כדאי מאוד לטייח את הקירות לפני שמתקינים את ארונות המטבח החדש. זאת, בכדי למנוע נזק לארונות ולשיש ולהימנע מלכלוך, שריטות, מכות ושאריות של חומרי בניין על המטבח החדש.
גובה האריחים מקו השיש: הגובה הסטנדרטי של חיפוי אריחים במטבח נמדד מקו השיש, והוא לרוב 60 ס"מ. מידה זו נגזרת מהגובה של הארונות העליונים של המטבח, אשר החלק התחתון שלהם הוא בגובה של 60 ס"מ מקו השיש.
כדאי למדוד בצורה מדויקת את גובה המשטח לפני שבוחרים אריחים, ולבחור אריחים בגודל שיתחלק בצורה שווה, וימנע חיתוכי אריחים מכוערים ובולטים לעין. ישנו היצע גדול של אריחים בגדלים שונים, החל מגודל של אריחי פסיפס ועד לאריחי ענק שמייתרים את הצורך ברובה.
טיפ: חשבו לטווח ארוך ורכשו כמות גדולה יותר של אריחים מאלו המיועדת ליישום כעת.
לאחר מספר שנים, כשאריח יישבר או כשתצטרכו להחליף אותו בגלל תיקון או התקנה במטבח, תתאכזבו לגלות שלא נותר אריח כזה במלאי בחנויות.
מוטב לרכוש כ-10 אחוז יותר, ולשמור אותם במקום זמין למקרה שתצטרכו אותם בהמשך.
הדבר האחרון שתרצו לעשות הוא להחליף שוב חיפוי קיר למטבח, רק בגלל שלא הצלחתם להשיג אריחים דומים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גובה האריחים המומלץ לקיר שממול לכיריים?

אם אין לכם ארון מעל הכיריים, ואם קולט האדים גבוה במיוחד, כדאי לשקול בחיוב חיפוי של קיר זה בגובה העולה על 60 ס"מ מקו השיש. זאת, משום שמדובר באזור פעיל מאוד במטבח, ולא תרצו לסבול מכתמי טיגונים ורטבים והתפתחות של עובש ורטיבות מעל קו האריחים, אם הקיר יוותר חשוף. בכל מקרה, אם החלטתם על חיפוי קיר נמוך יותר, לכל הפחות צבעו אותו בצבע עמיד במיוחד המתאים לשימוש בחללים רטובים.

מהו המרווח שיש לשמור בין האריחים?

המרווח שבין האריחים לאחר היישום שלהם מכונה 'פוגות'. התקן הישראלי קובע כי יש לשמור על מרווח תקני של כ-3 מ"מ בין אריח לאריח. יש כאלה המסתפקים במרווח של 2 מ"מ בלבד, בשל התעקשותם או בשל המלצת בעל המקצוע.
ככל שהמרווח בין האריחים קטן יותר, כך היאחזות הרובה ביניהם פחות טובה. זה אמנם פחות חמור כשמדובר על חיפוי קיר, בהשוואה לחיפוי רצפה, ועדיין השיקול המקצועי אמור לגבור על שיקול העיצוב.
קיים מגוון גדול של גוונים של רובה שתוכלו לבחור, והוא עדיף על הסתכנות בהתפוררות רובה כעבור זמן קצר, חדירות מים אל תוך הארונות ובעיות רטיבות בקירות וברצפה, שיתגלו כעבור שנים והתיקון שלהם יעלה לכם ביוקר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו הדברים שחשוב לוודא שמתקין האריחים מבצע

השריית האריחים לפני הדבקתם: השרייה של האריחים במים למשך 3-4 שעות, תגרום להידבקות אטית יותר של האריחים לקיר. דבר זה יאפשר היאחזות טובה יותר שלהם לאורך זמן. לכן, כדאי לוודא שבעל המקצוע מבצע זאת.
גם חיפוי קיר יש לפלס: אמנם אתם רגילים שהשימוש בפלס הוא בייחוד לצורך יישום אריחים על רצפה בקו ישר, או על תלייה של מדפים, תמונות או מסכי טלוויזיה.
ואולם, גם כשמדובר בחיפוי קיר באריחים, עליהם להיות בקו ישר (כלומר, ב-90 מעלות לקו השיש). תקנת אריחים ללא פילוס שלהם, תגרום לחדירת מים ולכלוך למרווחים, תחליש את האחיזה שלהם בקיר, ובמשך הזמן תגרום להתנתקות שלהם מהקיר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סוג הדבק: בחירת סוג הדבק מושפעת מסוג האריח. שימו לב שעל גבי אריזות האריחים מצוינת רמת הספיגה שלהם. אם למשל, רמת ספיגת המים גבוהה מ-10 אחוז, הרי שיש צורך בדבק ייעודי לספיגה נוזלים.
סוג הרובה: הרובה היא חומר המילוי שמיושם בין האריחים (ב'פוגות'). ישנם שני סוגים של רובה, האחת, רובה אקרילית והשנייה רובה אפוקסית.
רובה אפוקסית נחשבת לעמידה יותר, אינה מתפוררת ויכולת האיטום שלה נחשבת לטובה יותר לאורך זמן.
הבעיה היא שלא כל בעלי המקצוע מיומנים בעבודה איתה, שכן היא מתייבשת מהר מאוד ומחייבת עבודה מדויקת וזריזה.
לכן, בעלי מקצוע רבים ינסו לשכנע אתכם שאין צורך להשקיע ברובה אפוקסית (שגם נחשבת ליקרה יותר, בגלל שהעבודה איתה קשה יותר).
בחללים רטובים (שירותים, אמבטיה ומטבח), בהם העבודה עם מים היא אינטנסיבית יותר ברמה היומיומית, לא כדאי להתפשר, ומוטב להשקיע ברובה אפוקסית.
בכל מקרה, גם אם אתם בוחרים ברובה אקרילית, הקפידו על שימוש ברובה בעלת תו תקן.
הנזק שיכול להיגרם לתשתית הבית שלכם, על עבודה עם חומר זול מאיכות ירודה, לא מצדיק את החיסכון של עוד כמה שקלים.
תיקון הנזקים בעתיד, יעלה לכם הרבה יותר, כך שבחישוב כולל ההפרש במחיר בטל בשישים, ביחס לנזק הכספי שיכול להיגרם לכם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אל תוותרו על פס איטום אלסטי: אם בעבר, נהוג היה לאטום את החריץ שבין משטח השיש לחיפוי הקיר ברובה, הרי שכיום הסטנדרט הוא סגירת המרווח באמצעות פס איטום אלסטי.
זאת, משום שרובה צפויה להיסדק במשך הזמן עקב תזוזות תרמיות שונות בין החומרים (בשל התכווצות והתפשטות החומר).
הדבר אינו תלוי באופן התקנת השיש, שכן גם ההתקנה המקצועית ביותר אינה יכולה לבלום את התזוזות האלה. לכן, נהוג לאטום את קו החיבור שבין השיש לקיר המאונך לו באמצעות חומר גמיש (סיליקון או מסטיק פולימרי או מסטיק על בסיס פוליאוריטן).
אם מדובר בשיפוץ או חידוש של מטבח, ודאו שבעל המקצוע מסיר תחילה את הרובה מהדפנות, ולא מדביק את חומר האיום על גבי רובה ישנה. זאת, להבטחת היאחזות טובה יותר של חומר האיטום לאורך זמן.

כמה אמור לעלות חיפוי קרמיקה למטבח?

המחיר נקבע בהתאם לגודל החיפוי. ככל שיש משטח גדול יותר לחפות, כך העלות לכל מ"ר תהיה קטנה יותר.
טווח המחירים גדול יחסית בתחום זה: מתחיל ב-250 שקל, ויכול להגיע גם לכ-550 שקל עבור כל מ"ר.
פערי המחיר נובעים מסוג האריח, גודל האריח, גובה הקיר לחיפוי ואורך הקירות שיש לחפות. שימו לב שככל שיש צורך בחיתוך רב יותר של אריחים, כך העבודה תתייקר.
לכן, כדאי לבצע חישוב של גודל האריחים ולבחור אריחים בגודל שיצריך פחות חיתוכים.