ועדת שרים לענייני פנים שירותים ותכנון בראשות שרת הפנים, איילת שקד, אישרה היום (ראשון) שני קווים מתוכנית המטרו בגוש הדן. בנוסף, הכריזה הוועדה על 10 מתחמים מועדפים לדיור שיקודמו בוועדה למתחמים מועדפים לדיור.
הוועדה דנה ואישרה תוכניות ארציות, וביניהן האישור של קווי המטרו M3 מהרצליה דרך בקעת אונו לבת ים, וחלקו הדרומי של קו המטרו M1 (ראשל"צ). מדובר במקטעים הראשונים של התוכנית הגדולה שמגיעים לאישור בממשלה כשלוש שנים לאחר שהחל התכנון. בחודשים הקרובים צפויה הממשלה לאשר מקטע נוסף, אך בשל המצב הפוליטי לא ברור מתי והאם יקודם חוק המטרו לחקיקה סופית.
קווי רכבת באורך של 145 ק"מ
הוועדה לתשתיות לאומיות העבירה בסוף שנת 2021 לאישור הממשלה את התוכניות לחלקו הדרומי של קו M1- הארוך ביותר בפרויקט המטרו של גוש דן, שאורכו כ-45 ק"מ, והוא כולל 31 תחנות (חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד).
הקו עודכן כך שייתן מענה למרכזים משמעותיים במטרופולין - בית החולים אסף הרופא, בית החולים קפלן ומכון וייצמן, לאזורי התעסוקה – מרכז עסקים בן צבי, פארק המדע רחובות, צומת ביל"ו, ולתוכניות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים בהם תל גיבורים, ציר יוספטל, שכונת ג'סי כהן בחולון, כפר גבירול ברחובות, מרכז ראשון לציון, שכונת גיורא ברמלה, מרכז העיר, העיר העתיקה וצפון לוד.
באפריל 2021 המליצה הוועדה לאשר את קו M3 שאורכו 40 ק"מ וכולל 25 תחנות. הקו מתחיל בהרצליה, עובר ברמת השרון, תל אביב, פתח תקווה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ומסתיים בבת ים. כמו כן, הקו כולל שלוחה לנתב"ג מאזור התעסוקה הדרומי המתוכנן באור יהודה.
מערכת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. הקווים ייתנו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.
פרויקט המטרו מתוכנן במקביל לעבודות על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן (הקו האדום, הקו הסגול והקו הירוק). בשונה מהרכבת הקלה, שלושת קווי המטרו יעברו מתחת לפני הקרקע, ינועו במהירות גבוהה יותר ויוכלו להסיע אלפי אנשים נוספים. פרויקט המטרו מורכב משלושה קווי רכבת תחתית באורך כולל של 145 ק"מ שיעברו ב-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות במרכז הארץ. העלות המוערכת של המיזם היא 150 מיליארד שקל, ובמשרדי הממשלה מבטיחים שרשת התחלתית של המטרו תחל לפעול בין השנים 2030 ל-2032.
קו M1 – יחבר את השרון לראשון לציון ויהיה הארוך ביותר ברשת (85 ק"מ). בראשון לציון יתפצל הקו, זרוע אחת תעבור דרך באר יעקב, רמלה ולוד, והשנייה דרך נס ציונה, רחובות ותסתיים בבית החולים קפלן. קו M2 ייצא מפתח תקווה לחולון וקו M3 – מהרצליה לבת ים.
בארגון 15 דקות ברכו על אישור הקווים בממשלה אך טענו: "לא ניתן להתעלם מכך שהבעיה אמיתית ברוב הפרויקטים התחבורתיים היא בזמן הביצוע הארוך שבמהלכו ישראל נגררת יותר ויותר לפקקים, ושאינו עומד בקצב גידול האוכלוסייה. זאת כמובן מבלי להזכיר את הבעיות הגדולות באישור החלק הצפוני של קו M1 - מה שמונע מהקו להגיע לאזור השרון, ולמאות אלפי תושבים בישראל".
שרת התחבורה מרב מיכאלי שלחה מסר פוליטי לגבי המשך החקיקה: "אני מזכירה לכולם שקידום פרויקט המטרו, יחד עם עוד פרוייקטים גדולים וחשובים נוספים, תלוי באופן ניכר ביציבות הממשלה והקאוליציה, והציבור הישראלי לא יסלח למי שיסכל את קידומם".
הממשלה אישרה בניית 4,200 יח"ד בשדרות
במקביל, אישרה היום הממשלה עדכון לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, הכוללת עדכון של מדיניות הציפוף במגזר העירוני בישראל. לצד אלה, אישרה הוועדה תוכניות לאנרגיה מתחדשת, תשתיות ופיתוח כבישים אשר יובילו להקלה בדרכים ולשיפור הנגישות לתושבי הגליל ויישובי בנימין.
ועדת השרים הכריזה על 10 מתחמים מועדפים לדיור אשר יקודמו במסגרת הועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), וצפויים לכלול כ-20,000 יחידות דיור. בין המתחמים יהיו ארבעה מתחמי התחדשות עירונית, ביניהם מתחם ההתחדשות העירונית הראשון בבאר שבע. בנוסף, הוכרזו מתחמים גדולים ומשמעותיים בשדרות, על שטח של כ-3,000 דונם, עליהם צפויים להבנות 4,200 יח"ד ושטחי מסחר ותעסוקה אשר יאפשרו את המשך צמיחתה של העיר. עוד מתחמים יקודמו באבן יהודה ובמועצה המקומית להבים.
בנוסף אושר תיקון לחוק העוסק באפשרות להוסיף דירה, בדירות צמודי קרקע. כיום בהוראת שעה שעתידה לפקוע בעוד מספר חודשים, ניתן לפצל דירה צמודת קרקע לשתי דירות. בתיקון המוצע הוראת השעה תוארך בשנתיים נוספות, ובנוסף החוק החדש יאפשר לא רק את פיצול הדירה הקיימת, אלא גם תוספת של עד 45 מ"ר, לצורך הדירה הנוספת.
שרת הפנים, איילת שקד אמרה כי "מדובר באירוע משמעותי, אישור ראשון לקווי מטרו במדינת ישראל, לצד זאת אנו ממשיכים בתנופת התכנון בותמ"ל, בדגש על איזורי הביקוש, בפיתוח שכונות חדשות באבן יהודה, שדרות ולהבים".