המלחמה באוקראינה - אחת מספקיות הביצים הגדולות באירופה - חושפת עד כמה מסוכנת התלות ביבוא, תוכנית אותה מקדמים משרד החקלאות והאוצר. מחירי הביצים באירופה זינקו בעקבות המלחמה. יחד עם זאת, המחיר לצרכן לא ישתנה מכיוון שמדובר במוצר בפיקוח.
מי שייאלצו לספוג את עליית המחירים הם המשווקים. על פי מיקי לסר, מנכ"ל "לסר" משווקת הביצים הגדולה בארץ "המחיר באירופה לפני חודש עמד על 35 אגורות לביצה בגודל מדיום, ועכשיו דורשים מאיתנו 48 אגורות - עלייה של 37%. סיבה נוספת להתייקרות היא שפעת העופות שחיסלה לולים שלמים בארה"ב, שעקב כך הצטרפה למעגל הביקושים. אוקראינה נסגרה ובשל כך בוטלו הזמנות שכבר בוצעו, גם על ידינו. אנחנו מתארגנים ליבוא מספרד ופורטוגל. זה לא יהיה באותו מחיר וישווקו גם ביצים חומות שהציבור הישראלי פחות אוהב".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קרטון ביצים
קרטון ביצים
קרטון ביצים
(צילום: אלעד גרשגורן)
עוד אמר לסר: "הרפורמה בביצים התבססה על זה שייבאו בזול והרשתות יגלגלו את ההוזלה לצרכן. זה לא יקרה. היה לפני חודש דיון על יוקר המחיה, והשרים הציגו תוכנית להורדת מחירי הביצים והקמח בעשרות אחוזים. היום זה בגדר חלום בלבד. הסיבה שהשרים מסרבים לעלות את מחיר הביצים היא כי מחיר המוצרים המפוקחים, בתוכם הביצים, משפיע על המדד. יש אינפלציה ולא רוצים לקרוא לילד בשמו, לכן לא מעדכנים את הביצים".
לגבי החשש ממחסור בביצים לקראת פסח אמר לסר: "אנחנו עוד לא יודעים לומר מה יהיה, אבל מקווים שלא. היות שמחיר הרכישה עולה אנחנו צריכים לספוג את ההתייקרות, כי אני לא יכול לסגת מההתחייבויות וההסכמים השנתיים לאספקת ביצים שחתמנו עם לקוחות, ביניהם רשתות המזון. אני אספק להם כי יש לי מחויבות כלפיהם ואנחנו נהפוך את העולם כדי לעמוד בזה, גם אם זה לא כלכלי לי כרגע. אבל משווקים קטנים יותר לא בטוח שיסכימו לייבא בתנאים הנוכחיים. לא יכול להתחייב לגבי חידוש ההסכמים אם המחיר ימשיך לעלות וזה המפוקח לא ישתנה".
יש לציין כי המדינה הייתה צריכה לעלות את מחיר הביצים כבר לפני שנה. שר החקלאות היוצא חתם על צו המורה זאת, אבל השר כיום, עודד פורר, מתעלם מכך. במקביל הוגשה עתירה לבג"ץ של מגדלי הביצים נגד המדינה בעניין וצריך לחכות לראות מתי ומה יכריע בית המשפט - במיוחד לאור העובדה כי מחיר המזון לתרנגולת, המורכב מגרעינים מיובאים, עולה בחדות בשל המלחמה באוקראינה, שהיא אסם התבואה של אירופה. עם זאת, על פי תחזית מועצת הלול שפורסמה אתמול בחודש יוני, צפוי להיות עודף של 70 מיליון ביצים (סך הצריכה בישראל היא 2 מיליארד ביצים בשנה). במידה שהתחזית תתממש לפחות לא יהיה צורך ביבוא.