בית משפט השלום בתל אביב חייב לאחרונה גבר להחזיר למחותנו לשעבר יותר משני מיליון שקל כפירעון הלוואה שניתנה לו לצורך רכישת משק במושב. השופטת רונית פינצ'וק-אלט פסקה בהתאם להסכם ביניהם, שלפיו אם ילדיהם יתגרשו ההלוואה תוחזר לאבי הכלה.
ב-2006 קבעו הצדדים שאבי הכלה ילווה כספים להורי החתן לצורך רכישת נחלה במושב גן הדרום. בהסכם נכתב שנכון למועד החתימה הועברו כמיליון וחצי שקל, ושההלוואה תוחזר בהינתן כמה אירועים, שאחד מהם יהיה אם וכאשר ילדיהם יתגרשו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ואכן, בנובמבר 2017 החלו הליכי הגירושים שהסתיימו שנתיים לאחר מכן. שלושה ימים אחרי הגירושים הגיש אבי האישה את התביעה לבית המשפט. לטענתו, סכום ההלוואה העדכני שעליו לקבל הוא כ-1.96 מיליון שקל.
בתגובה טען אבי הבעל לשעבר כי אינו חייב לו דבר. לשיטתו, חתימתו וחתימת אשתו המנוחה על הסכם ההלוואה זויפו, ומדובר בהסכם פיקטיבי שכן מעולם לא ניתנה להם הלוואה. אם ניתנה הלוואה כלשהי, ציין, היא ניתנה לבנו ולא לו. לדבריו, ממילא ההסכם קבע שאם הילדים לא יתגרשו תוך שבע שנים - ההלוואה תהפוך לנדוניה ולא תוחזר.
עו"ד שאול אטיאסעו"ד שאול אטיאס
אבל השופטת פינצ'וק-אלט דחתה את כל טענותיו. ראשית, היא אימצה את מסקנת הגרפולוג מטעם בית המשפט, שלפיה כמעט בטוח שחתימת הורי הבעל לא זויפה. בנוסף היא זקפה לחובת הנתבע את העובדה שלא זימן עדים להוכחת גרסתו, ובפרט את עד המפתח – בנו. לדבריה, לא בכדי הוא נמנע מלעשות זאת, שכן במסגרת הליכי הגירושים בבית המשפט למשפחה הודה הבן שההלוואה לרכישת המשק ניתנה בפועל להוריו.
בפסק הדין נכתב: "הצדדים שחתמו על ההסכם הם התובע מצד אחד והנתבע ואשתו ז"ל מצד שני, ולא בנו. התובע כונה בהסכם 'המלווה' והנתבע ואשתו ז"ל כונו 'הלווה'. אין בהסכם סימן וזכר לכך שהלווה הוא הבן ולא הנתבע ואשתו ז"ל".
השופטת דחתה גם את טענת ההגנה שההסכם מאפשר לגבות את ההלוואה רק אם נישואי הצדדים יסתיימו תוך שבע שנים, בהיעדר הוכחה לכך. אדרבה, היא קבעה שמההסכם עולה כי פירעון ההלוואה לא הוגבל בזמן.
בנסיבות אלה חויב אבי הגרוש לשלם לאבי האישה את הסכום הנתבע במלואו – 1.96 מיליון שקל – בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 50 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אבירם מזיוב • ב"כ הנתבע: עו"ד אושרית נבון • עו"ד שאול אטיאס עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין