השלטון המקומי הודיע היום (א') לגזברי הרשויות כי עדכון הארנונה לשנת 2023 יעמוד על 1.37%. מדובר בעלייה מעט יותר מתונה, לאחר שבשנת 2022 עמד שיעור העדכון על 1.92%. הודעה רשמית של משרד הפנים צפויה לצאת מחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תעריף הארנונה מתעדכן באופן אוטומטי בתחילת כל שנה ומחושב בחודש מאי, לפי מחצית העלייה של מדד המחירים לצרכן בשנה האחרונה, שעמד על 1.98%, בתוספת של מדד השכר הציבורי שירד ב-0.61%. כך כאמור תעריף הארנונה יתייקר בשנה הבאה ב-1.37% וגם השנה הציבור צפוי להוציא כ-33 מיליארד שקל על מסי ארנונה. עם זאת, הממשלה יכולה להקפיא את ההתייקרות על ידי חתימה על הוראת שעה, כפי שנעשה בעבר.
1 צפייה בגלריה
תשלמו יותר ארנונה
תשלמו יותר ארנונה
תשלמו יותר ארנונה
(צילום: shutterstock)
מדד השכר הציבורי צמוד גם לשכר הממוצע שלפני שנה היה גבוה בגלל העיוות שיצרה הקורונה כשמשרות רבות בשכר נמוך נעלמו מהמשק בגלל הסגרים.
בינתיים, יש כבר מי שמתנגד להעלאה. רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, אמר שהעירייה תדע להתנהל בהוצאותיה כך שתעמוד בתקציב על אף עליית המחירים. כלומר, היא תדע להסתדר בלי תוספת הארנונה במידה שהממשלה תאשר הקפאה. קינסטליך שלח אתמול מכתב לשרת הפנים איילת שקד ולשר האוצר אביגדור ליברמן, שבו הוא מבקר את העלאת הארנונה בעת הזו, כשיוקר המחיה בראש סדר היום. "נוכח גל ההתייקרויות במשק, במזון ובנדל"ן, ההתייקרות הצפויה במחירי הארנונה היא גזירה אחת יותר מדי ממה שהאזרחים במדינה צריכים ויכולים לספוג", כתב ודרש מהממשלה להקפיא את ההעלאה. עוד הוסיף כי "על אף שהעלאת תעריפי הארנונה מביאה להגדלת הכנסותיה של הרשות המקומית, עיריית ראשון לציון תממן בעצמה את ההפרש הצפוי". ראש העירייה קרא לשרים לבחון פתרונות שימנעו את העלייה הצפויה בארנונה.
לדברי עו"ד עדי מוסקוביץ ממשרד עו"ד מוסקוביץ-אזרואל המתמחה במיסוי מוניציפלי, זו הפעם הראשונה שהארנונה מתייקרת פחות משיעור עליית המדד בתקופה הרלוונטית לחישוב והסיבה לכך היא שמדד השכר הציבורי ירד באותה תקופה. "מדובר בתופעה חריגה שלא קרתה בשנים האחרונות, כאשר המגמה הייתה הפוכה ומדד השכר הציבורי משך את הארנונה כלפי מעלה.
עו"ד מוסקוביץ מסביר כי בשנת 2023 נחווה תופעה ייחודית ומאד מוזרה שהיא פועל יוצא מכך שמדד השכר הציבורי משך הפעם את שיעור העדכון כלפי מטה. מה שיקרה ככל הנראה הוא ששוברי הארנונה שייצאו בינואר 2023 לחודשים ינואר-פברואר יהיה נמוכים באחוזים בודדים משוברי הארנונה של נובמבר-דצמבר 2022. הסיבה נעוצה בכך שהארנונה מתעדכנת אחת לשנה בחודש ינואר ואילו התשלומים הדו-חודשיים מתעדכנים לפי מדד המחירים לצרכן שהוא השנה גבוה מאד. מבחינת העסקים מדובר בבשורה טובה לשנת 2023 שכן הדבר עשוי לדכא במידה מסוימת את התייקרות הארנונה לעומת המדד ומבחינה מאקרו כלכלית, לצנן במעט את ההתפרצות האינפלציונית".