שוב נמשך אישור תוכנית ממשלתית עד לדקה ה-90 - ומעבר לה. רק הבוקר (רביעי) מועבר ההסכם למימון ימי הבידוד של עובדים לדיון נוסף בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת למטרת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת - וכעת נראה שההסכם עוד צפוי להשתנות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הוראת בג"ץ, ניתנה ארכה מיוחדת לממשלה עד ל-30 בספטמבר לקבוע הסדר קבוע שבו ייקבע מי יממנו את ימי הבידוד של עובדים שהיו בקרבת חולה קורונה מאומת וקיבלו הוראה לשהות בבידוד. אולם, ההסכם נחתם ממש ברגע האחרון, ב-30 בספטמבר, והצדדים ביקשו ארכה כדי לחוקק את ההסכם שהושג. בג"ץ נענה והורה לדחות את הפעלת ההסכם לכל המאוחר עד ל-28 באוקטובר, שחל היום.
1 צפייה בגלריה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
(צילום: Shutterstock)
על פי ההסכם המקורי שסוכם בין הממשלה, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים בראשות התאחדות התעשיינים, שייצגה מגזרים עסקיים נוספים אך לא את כולם, נקבע כי היומיים הראשונים יהיו על חשבון העובדים ושאר ימי הבידוד יחולקו שווה בשווה בין הממשלה והמעסיקים.
אולם אתמול בערב נודע כי המדינה מתכוונת להרחיב את המימון שנקבע מצדה, וההצעה המסתמנת היא כי עסקים קטנים עד 10 עובדים יקבלו סיוע מוגבר מצד המדינה בתשלום עבור ימי בידוד. עסקים אלה יקבלו מהמדינה שיפוי גבוה יותר של כ-75% לעסק ולעובד עבור ימי הבידוד. הנוסחה שנקבעה תסוכם סופית היום בוועדת העבודה והרווחה, היום שבו אמור ההסכם להיכנס לתוקף.
שר האוצר כץ צייץ כי "בהמשך לדיונים שקויימו עם ח"כ קרן ברק, יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים בכנסת וח"כים נוספים, סוכם כי יועלה אחוז השתתפות המדינה במימון ימי הבידוד לעסקים קטנים עד 10 עובדים ולעובדים בהם, גם מעבר להסכם שנחתם בנושא עם ההסתדרות ונשיאות התעשיינים".

ההסכם המקורי עבר שלשום בערב רק בקריאה ראשונה וטרם הובא מחדש לוועדה בכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית. מבדיקת ynet עולה, כי רק אתמול אחר הצהריים סוכם בוועדת הכנסת כי ועדת העבודה והרווחה היא שתכין את החוק סופית לקריאה שנייה ושלישית.
כעת לא ברור אם תהיה בוועדת העבודה והרווחה הסכמה סופית על המתווה שנקבע, על אף שנראה כי המדינה שיפרה את הצעתה. רק לאחר הדיון וההצבעה בוועדה יועבר החוק לאישור מליאת הכנסת, שלא בטוח שתספיק לדון בו היום, כאשר למעשה זה היום שבו אמור ההסדר החדש להיכנס לתוקף.
תזכורת: נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי מתנגד בחריפות למתווה מימון ימי הבידוד
(צילום: אורי דוידוביץ)

התנגדויות רבות למתווה המקורי

מנשיאות המעסיקים והעסקים נמסר בתגובה להודעת האוצר אתמול בערב על הקלה לעסקים הקטנים במימון ימי הבידוד: "מדובר בהחלטה חשובה של השר והכנסת ואנו שמחים שלאחר תהליך הדברות מקצועי הגיעה הבנה זו אשר תסייע למעסיקים הקטנים במשק, כפי שדרשנו בעת החתימה על ההסכם".
על ההסכם המקורי, שצפוי להשתנות היום, כאמור, אמר נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, שמדהים שבימים שמרבית העסקים הקטנים במשק סגורים, המדינה דוחפת חוק שיטיל עליהם עוד הוצאות. "אין לנו עוד אוויר ואין לנו מאיפה לשלם שכירות ומשכורות. אז מאיפה נשלם את ימי הבידוד?", אמר.
נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, אמר כי "ממשלת ישראל ממשיכה לספק חומר לדו"ח הבא של מבקר המדינה והפעם במחדל חדש: מס ימי בידוד על גבם של העצמאים והעסקים הקטנים. מדובר במחדל חמור של הממשלה שמעזה בשיא חוצפתה לקבל מתווה שבכלל הוצע על ידי גורם שאינו מייצג את ציבור העצמאים והעסקים הקטנים, אלא מייצג את התעשיינים ואת העסקים הגדולים. החוק הזה נולד בחטא ונעשה את הכל כדי שיעבור מן העולם במהרה".
נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, המייצג חלק מהמגזר בארץ, ועו"ד ליאת תבל, אשר יזמה והובילה את העתירה לבג"ץ, הודיעו ביום חתימת ההסכם כי יתנגדו בתקיפות למתווה שהוסכם ושאותו הציג משרד האוצר. אולם, לפי שעה ההתנגדויות הללו לא הביאו לשינוי המתווה.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר עם השגת המתווה המקורי כי "בימים קשים אלו אנחנו נדרשים יותר מתמיד לתת הגנה מלאה וביטחון לכל אחד מהעובדים. אני מברך על ההסכם שגובש, תוך שיתוף פעולה חשוב בין הגורמים, שיסייע באופן ישיר ובלתי מתפשר למגזר העסקי".
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אמר עם החתימה על ההסכם: "אני שומע את הקולות שדורשים שכל ימי הבידוד יהיו על חשבון המדינה או על חשבון העובד, אבל מתוך תחושת אחריות לאומית, הסכמנו לנשיאה משותפת בנטל, בכפוף לכך שגם המדינה תישא חלק משמעותי מהעלויות".
פורסם לראשונה: 18:26, 27.10.20