בעקבות כניסת גוגל פיי (google pay) לישראל: חלה עלייה במספר העסקאות של ישראלים בארנקים דיגיטליים, כך עולה מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל. שימוש בארנק דיגיטלי כרוך מדובר בהתקנת אפליקציית תשלום בסמארטפון או בטלפון החכם והצמדה של הסלולרי לקופה עבור תשלום באשראי, מבלי להשתמש בכרטיס אשראי פיזי.

1 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
עלייה בשימוש בארנקים הדיגיטליים, אך עדיין אחוז נמוך מהעסקאות
(צילום: shutterstock)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההוצאות בדצמבר דרך ארנקים דיגיטליים הגיעו ל-592.49 מיליון שקל, עלייה של 42.4% לעומת הנתון בחודש נובמבר שעמד על 416.08 מיליון שקל. סך הכל, מאז כניסת הארנק הדיגיטלי של אפל לישראל, אפל פיי (Apple Pay), במאי 2021 נרשם גידול של פי 33 בהוצאות של הציבור הישראלי דרך ארנקים דיגיטליים.
למרות זאת, מדובר באחוז זניח מכלל העסקאות באשראי: סך ההוצאות בדצמבר עמד על 34.91 מיליארד שקל - כלומר העסקאות דרך ארנקים דיגיטליים מהוות רק 1.697% מכלל העסקאות באשראי בדצמבר. אמנם עלייה לעומת 1.02% בנובמבר אך עדיין ניכר שהתשלום דרך הטלפון עדיין לא כבש את השוק. אפל פיי הוא עדיין הארנק הדיגיטלי הגדול ביותר בישראל, אחריו גוגל פיי וביט. את העלייה במספר העסקאות בארנקים ניתן גם לייחס למבצעי השקה של גוגל פיי שפיתו רבים להוריד את האפליקציה ולשלם באמצעותה.
משב"א נמסר מערכת התשלומים בתקן האבטחה EMV הפכה לדומיננטית ביותר בשוק, לפי הנחיית בנק ישראל וההוצאות בה הסתכמו ב-21.888 מיליארד שקל מתוך סך הוצאות של 34.914 מיליארד שקל. ב-1 בינואר כל העסקים למעט חנות דלק אמורים לעבור לתקן זה, שמזהה את נתוני התשלום באמצעות טוקן מוצפן. רוב כרטיסי האשראי בישראל אמורים להכיל שבב ואת סימן התקשורת NFC שמאפשר חיבור בין הקופה לכרטיס ונראה כמו סמל Wi-Fi שוכב על צידו. כל הטלפונים החכמים בישראל כאמור ניחנים גם הם ביכולת הזאת ולכן יכולים להחליף כרטיס אשראי פיזי.
כן נמסר משב"א כי 69.1% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי בישראל בדצמבר עברו דרך מערכת ה-EMV. 60.4%. העלייה בעסקאות בארנקים דיגיטליים הייתה חדה יותר וכמות העסקאות הללו צמחה בדצמבר ב-36.8% לעומת נובמבר. מהנתונים עולה עוד כי במהלך החודש האחרון צמחה החדירה של מספר מסופי ה-EMV במשק הישראלי ב-4.1% וכעת 76% מהמסופים הפעילים בבתי העסק תומכים בטכנולוגיית EMV לעומת 73% בנובמבר 2021. עדיין לא מדובר בכל המסופים בישראל כחוק, אך מבנק ישראל נמסר כי חלק מהמסופים הנספרים אינם פעילים.
מנכ״ל שב״א, איתן לב טוב: "הכניסה של Google Pay לישראל הרחיבה את היקפי השימוש וההוצאות דרך ארנקים דיגיטליים. השימוש בארנק דיגיטלי הופך בהדרגה לחלק משמעותי בחוויית הקנייה והתשלום, אנו רואים יותר ויותר מעגלים בציבור משתמשים בשירותי התשלום המתקדמים. המשך חדירת ה-EMV במשק תוביל להגברת השימוש בארנקים דיגיטליים".