1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר כנפגעת עבודה בשכירה של חברת אלביט שנפלה ונפצעה בדרכה מהמשרד למכוניתה. השופטת רוית צדיק דחתה את עמדת הביטוח הלאומי, שסירב להכיר באירוע משום שהעובדת הייתה בדרכה לטיפול רפואי ולא לביתה.
התובעת (66) עובדת כמזכירה בכירה בחברת אלביט מערכות בע"מ. באחד מימי מאי 2019 היא סיימה לעבוד בשעה מוקדמת כדי לצאת לטיפול פיזיותרפיה שנקבע מראש. בדרכה למכונית, באזור החניה ששייך למקום העבודה, היא נתקבלה במפגע בולט על פני הריצוף ונפלה. היא צירפה מסמכים רפואיים וטענה שמאז התאונה היא סובלת מכאבים והגבלה בתנועת הברך.
המוסד לביטוח לאומי דחה תביעה שלה לדמי פגיעה שהגישה, בנימוק שהפציעה אירעה כשהייתה בדרכה מהעבודה לענייניה הפרטיים (טיפול פיזיותרפיה בקופת חולים) ולא בדרך ישירה לביתה. לכן, נכתב, לא ניתן לראות באירוע כתאונת עבודה.
בתביעה שהגישה העובדת בעקבות הדחייה היא הזכירה שהתאונה אירעה באזור החניה ששייך למקום העבודה. בנסיבות אלה, ההבחנה של ביטוח לאומי בין פגיעה "בדרך הביתה" לבין פגיעה "בדרך לטיפול רפואי" לא רלוונטית, מהסיבה הפשוטה שהפגיעה לא התרחשה ב"דרך".
ביטוח לאומי עמד על סירובו להכיר באירוע וטען כי החניון הוא שטח ציבורי ולא חלק ממתחם העבודה, אבל השופטת צדיק קיבלה את התביעה. היא הסבירה שלפי חוק הביטוח הלאומי, תאונת עבודה היא תאונה שאירעה תוך כדי העבודה או תוך כדי נסיעה ממקום העבודה לביתו של העובד וההיפך.
במקרה זה, ציינה, אין מחלוקת שהתובעת התכוונה להגיע אחרי העבודה לפיזיותרפיה ולא לביתה. עם זאת, מחומר הראיות והעדויות עלה כי התובעת נפלה בדרך לחניון ששייך ל"אלביט". כלומר, עוד לפני שעזבה את מקום העבודה והחלה את הדרך לטיפול.
גרסתה של התובעת נתמכה בעדות של עובד נוסף באלביט, שציין כי היה עד לנפילה שקרתה בתוך מתחם העבודה, בדרך המובילה לחניון. השופטת ציינה שגם מסרטון של מקום הנפילה שהגישה התובעת ניתן להיווכח שמדובר בשטח מגודר של אלביט ולא במקום ציבורי שפתוח לכולי עלמא.
לפיכך נקבע שביטוח לאומי בחן את המקרה באופן שגוי, שכן לא מדובר במקרה שבו התובעת נפגעה בדרכה מהעבודה לטיפול רפואי. הפגיעה שהתרחשה בתוך מקום העבודה - ולכן זו תאונת עבודה. ביטוח לאומי חויב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 7,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד אורי שמריז ואח' • ב"כ הנתבע: עו"ד דנה קוסקאס כהן • עו"ד יוסף בשיר עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין