בישראל קיים לפי שעה רק בנק דיגיטלי פעיל אחד, "וואן זירו", ולאחרונה העניק בנק ישראל רישיון לבנק דיגיטלי שני, "אש", שאינו פעיל עדיין. ובזמן ש-30% מלקוחות הבנקים בבריטניה כבר פתחו חשבונות בבנקים דיגיטליים ובגרמניה עברו רק לאחרונה מאות אלפי לקוחות לבנקים דיגיטליים, וואן זירו, שפעיל מזה שנתיים בישראל, עדיין קטן יחסית, רק עם 110 אלף לקוחות. אולם, היו"ר שוקי אורן והמנכ"ל גל בר-דעה, משוכנעים שתוך חמש שנים הישראלים יתרגלו לעבוד עם בנק בלי סניפים והבנק הדיגיטלי יהיה מהבנקים הגדולים בישראל.
וואן זירו הפסיד 357 מיליון שקל ב-2023, שנת הפעילות המלאה הראשונה של הבנק. בשנת 2022, שהייתה שנת ההקמה, בה לא היו לבנק כמעט הכנסות, הוא הפסיד 263.4 מיליון שקל, כך שהוא הפסיד בתוך שנתיים כ-620 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
שוקי אורן, יו"ר וואן זירו, והמנכ"ל גל בר-דעה
שוקי אורן, יו"ר וואן זירו, והמנכ"ל גל בר-דעה
משמאל: שוקי אורן, יו"ר וואן זירו, והמנכ"ל גל בר-דעה
(צילום: עמית שעל, ענר גרין)
כשמסתכלים על המספרים אתם עדיין מפסידים כסף ואפילו הרבה. בר-דעה: "הקמת בנק חדש כרוכה בעלויות הקמה ובניית מותג משמעותיים. אנחנו צפויים להגיע לאיזון ולרווחיות תוך שנה וחצי. אנחנו רואים בעקביות ירידה בהוצאות ועלייה בהכנסות".
אורן: "את הרישיון קיבלנו בסוף 2019 והשקנו את הפעילות ב-2023. זמן ההקמה של הבנק הוא ארוך כי בנק ישראל נותן אישור עקרוני אבל אז עוברים תהליך של בדיקות ואישורים. היום אנחנו בדרך הנכונה לרווחיות. אנחנו גם הבנק הכי נזיל בישראל, רוב מוחלט של הפיקדונות שלנו מופקד בבנק ישראל".
110 אלף לקוחות זה מעט יחסית למיליוני הלקוחות שיש לבנקים הגדולים. בר-דעה: "עלינו לאוויר בקיץ 2022. מאז ועד סוף 2023 נפתחו בישראל כ-170 אלף חשבונות בנק נטו. בתקופה הזו נפתחו אצלנו נטו 45% מהחשבונות האלה. כמעט אחד מכל שני חשבונות שנפתחו בשנתיים האחרונות בישראל, נפתחו בוואן זירו. כשמדברים על תחרות בפיקדונות ועל זה שהבנקים מורידים ריביות, תוהים עד כמה התחרות חזקה ומסתכלים על זה שאנחנו מגייסים כ-80-90 מיליון שקל בפיקדונות כל חודש וזה נראה מעט. אבל אז רואים שבין ינואר למאי 2024 היקף פיקדונות הציבור גדל בכ-17 מיליארד שקל נטו, הנתח שלנו היה 2.5% מהסכום הזה – פי 2 מנתח השוק שלנו בפיקדונות. זה אומר שאנחנו מזיזים את המחט והציבור מרוויח מהתחרות".
פותחים אצלכם חשבון נוסף או ממש עוזבים את הבנק השני? בר-דעה: "שליש מהחשבונות של לקוחות שהעבירו אלינו פעילות עיקרית, ממש עזבו את הבנק הישן. יש עוד 40% עם פעילות של מט"ח/ני"ע/פיקדונות/אשראי שעוד לא העבירו את כל הפעילות והיתר עוד בודקים אותנו עם פעילות נמוכה".
אורן: "להגיע למצב ש-45% מהחשבונות בישראל נפתחו בבנק חדש ועוד בתקופה של מלחמה זה נתון משמעותי. זה נכון, לא נפתחו הרבה חשבונות בנק חדשים בישראל אבל ממי שכבר קיבל החלטה לעבור, כמעט אחד מכל שניים בחר אותנו. רק תבין באיזו תקופה הבנק השיק את הפעילות שלו, הרי השקנו רשמית בינואר 2023 בשיאו של ויכוח ציבורי נוקב על רפורמה משפטית, כשהדבר האחרון שעניין אנשים זה לנהל את הכסף שלהם".
אורן התייחס בין היתר לכך שרוב הבנקים הודיעו כי לא ישלמו עוד ריבית על יתרות הזכות בחשבונות העו"ש: "אנחנו מציעים כיום את הריביות הגבוהות בשוק לאורך זמן בפיקדונות ולכולם, לא משנה כמה כסף ברשותם. המטרה שלנו היא לעבוד עם הלקוח באופן שקוף, למרות שזה לא תמיד משרת את ההכנסה שלנו מתוך הבנה שזה יביא לביטחון ואמון לאורך זמן. לי למשל יש שני חשבונות בנק, אחד בוואן זירו ושני בבינלאומי ובזכות רפורמת הבנקאות הפתוחה שמאפשרת לי לשתף את חשבון הבנק השני שלי עם וואן זירו, קיבלתי השבוע התראה כשנכנסתי למינוס בחשבון השני ואפילו המליצו לי להעביר כסף לסגור אותו. השאיפה שלנו היא שהתקשורת באפליקציה תהיה כל כך נוחה, ברורה ושקופה שלא תהיה השיטה הזו של לקבל ריבית מגוחכת בדיגיטל כדי שאתקשר ואמתין על הקו להתמקח על ריבית סבירה".
מה היתרון שלי כלקוח שהבנק השני שלי יראה כמה ריבית אני מקבל בבנק אחר, זה קצת "האח הגדול", לא? בר-דעה: "בזכות הבנקאות הפתוחה, לקוחות קיבלו כוח צרכני אדיר. למה אנשים בוחרים לשתף מידע? כי לרובנו אין מושג כמה כסף יש לנו בכל החשבונות. וזו גם הסיבה שהבנקים יכולים להוריד את הריבית על פיקדונות. רוב האנשים לא מתעסקים בניהול הכסף שלהם ומשלמים עמלות וריביות גבוהות, נכנסים למינוס, לחריגות ונפגע להם דירוג האשראי. פתאום יש כלי שמאפשר לנו כשחקן חדש להתחרות עליך כלקוח".
איך? בר-דעה: "אני רואה שיש לך פיקדון בבנק אחר והריבית עליו נמוכה ואני מציע לך ריבית יותר גבוהה. מעדכן על כסף פנוי בעו"ש בבנק אחר שכדאי לסגור".
אורן: "קח לדוגמה את עמלת המשמרת של ני"ע. אתה יודע כמה הבנקים מרוויחים עליה? מיליארדים. אנחנו לא גובים אותה. באיזו מהירות לדעתך בנק מתחרה יוותר עליה כדי להתחרות בנו? למה להם? אם תתקשר ותגיד שאתה עוזב לוואן זירו, אולי יוותרו ספציפית לך אבל לא לכל היתר. כלכלית עדיף להשקיע בפרסומות על שירות מלתת פטור מדמי משמרת או ריבית על פיקדון. הבנקים נהנים מזה שהלקוחות לא מתעסקים בכסף ויש פערי ידע. אתה זוכר כמה זמן לקח עד שהבנקים העלו את ריבית הפיקדונות? אם בתקשורת לא היו מייצרים שיח ציבורי על זה, הם גם לא היו מעלים. והרי בשנייה שהריבית עלתה את הריבית על ההלוואות הם מייד העלו".
3 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)
לקוחות נכנסו לאחרונה לאפליקציה של אחד הבנקים לסגור פיקדון של 100 אלף שקל וראו פתאום שהריביות ירדו למרות שריבית בנק ישראל לא ירדה עוד מ-1 בינואר השנה. למה שהציבור יחשוב שאתם תפעלו אחרת? בר-דעה: "הבנקים צריכים לתדלק רווחי שיא ודיבידנדים. כשאתה פועל במודל רזה עם 350 עובדים במקום 10,000, אתה לא צריך ללכת בכיוונים האלה ויכול להציע תנאים הוגנים. אנחנו יכולים להסתפק במרווח יותר נמוך ועדיין להרוויח יפה".
איך הייתם מאפיינים את ציבור הלקוחות שלכם? זה רק הייטקיסטים? אורן: "יש לנו לקוחות מ-1,208 יישובים בישראל. אין אף בנק, כולל הבנק הגדול בישראל, שיש לו לקוחות מכל כך הרבה יישובים. עיקר החשבונות הם של לקוחות בני 25-45, פחות צעירים מאוד שהצעת הערך שלנו פחות רלוונטית אליהם".
בנוגע לשירות, יש תלונות על זמני המתנה והרי אין לכם סניפים, מה שמפריע להרבה ישראלים. בר-דעה: "לפעמים יש עומסים נקודתיים וזמני המתנה, אבל אנחנו עובדים בלתת מענה טוב ומהיר, וזה בא לידי ביטוי בסקרי שביעות רצון. בטווח הארוך, רק טכנולוגיה תביא אותנו למצב שבו לא נצטרך בכלל לדבר על זמני המתנה או לשמור את המספר של מנהל הסניף. באמצעות בינה מלאכותית, תוכל לקבל שרות פרסונלי 24/7, באפס זמני המתנה. אתמול ביקשתי מהבינה לסכם לי את התזרים שלי ביולי, ולהגיד לי אם ירד כבר הצ'ק של שכר הדירה. אני יכול לשאול אותה כמה עמלות שילמתי בכל הכרטיסים כולל החוץ בנקאיים בחודש שעבר. אפשר יהיה לדבר איתה ממש כמו עם בנקאי אנושי".
היית רוצה שבינה מלאכותית תחליט מה עושים איתך מבחינה בריאותית או מבחינת הפיננסים? בינתיים יש עוד בעיות גם עם רכב אוטונומי. בר-דעה: "טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית כבר בשלה לתת תשובות איכותיות, מדויקות ואישיות. הזכרת רכב אוטונומי. בסוף מעל 90% מהתאונות נגרמות בגלל גורם אנושי, בגלל טעויות אנוש, המכונה תקטין את זה משמעותית. גם בפיננסים, עם הזמן, היא תדע לתת מענה מהיר יותר ומדויק יותר מכל בן אדם".
3 צפייה בגלריה
פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
"בסוף השנה נוסיף גם אפשרות למסחר בני"ע ישראלים". פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
(צילום: One Zero)
מה לגבי עמלות המסחר שלכם בני"ע, הרי משום מה עדיין אי אפשר לסחור אצלכם בבורסה בת"א ודווקא בחו"ל אפשר. זה קצת מוזר, לא? בר-דעה: "בשנתיים האחרונות בנינו את מערכת המסחר לני"ע זרים שאני מרגיש בנוח להגיד שהיא אחת הטובות בישראל ובתנאים הטובים ביותר. אין אצלנו דמי משמרת בכלל ואנחנו גובים פר פעולה עמלה נמוכה מאוד בהשוואה לבנקים האחרים. נכון, בגלל צורך להיערך, רק בסוף השנה נוסיף גם אפשרות למסחר בני"ע ישראלים ונהיה מאוד תחרותיים מול הבנקים".
גם אי אפשר לסחור דרככם בביטקוין. "באופן ישיר אי אפשר, אבל דרך קרנות סל של מטבעות דיגיטליים בבורסה האמריקנית בהחלט".
מדאיג אתכם שיש עכשיו כבר עוד בנק דיגיטלי בדרך? אורן: "להפך. אנחנו מחכים לו. התחרות האמיתית שלנו היא מול הבנקים הגדולים. עוד בנק דיגיטלי רק ייצר יותר אמון וביטחון לעבור בנק ולבחור באלטרנטיבה. באנגליה 30% מחשבונות הבנק הם כבר בבנקים דיגיטליים".
למה שלקוח יבחר בך ולא בבנק אחר? "אנחנו נותנים את הריבית הגבוהה בארץ על פיקדונות, את התנאים הכי טובים במט"ח לכל מי שטס לחו"ל או משתמש במטבע זר להמרות או העברות, בלי עמלות ולפי שער יציג. מערכת המסחר שלנו בני"ע היא הכי טובה ובתנאים הכי טובים במערכת הבנקאית. אנחנו הבנק המשתלם בישראל לאנשים שיש להם קצת כסף פנוי. ויחד עם הבנקאות הפתוחה שמאפשרת לראות הכל במקום אחד ולקבל התראות אנחנו יכולים להציע פתרונות ניהול כסף חכמים ולעזור ללקוחות שלנו להפיק יותר מהכסף שחסכו".
למה אזרחים אמריקנים לא יכולים לפתוח אצלכם חשבון? אורן: "אנחנו בנק שכל הזמן בונה ומתרחב, יש תחומים מורכבים רגולטורית כמו צירוף דיגיטלי של בעל תושבות מס זרה או בעל אזרחות אמריקנית, יש הרבה דרישות ומסמכים, זה לוקח זמן ומורכב להקים ולייצר פיתוחים לתמוך בכך אבל גם זה יקרה".
מצד אחד יש מלחמה והאטה כלכלית לכאורה ומצד שני נתב"ג מלא. אתם רואים בנתונים שלכם השפעה על הלקוחות? "ראינו כמובן האטה ברבעון האחרון של 2023 עם פרוץ המלחמה אבל מחזורי האשראי חזרו לנורמה ויש הרבה מאוד רכישות בחו"ל. יש לנו כלכלה חזקה ולפי הניתוח שלנו הכלכלה תפרח ביום שאחרי המלחמה".
מה הערכות שלכם שיקרה בכלכלה בתקופה הקרובה: צמיחה, אבטלה? אורן: "ההערכות שלנו מאוד דומות לאלו שיש היום בשוק. אבל אנחנו כשחקן חדש איננו בבואה של המקרו".
היה לכם הסכם חסות עם ליגת העל בכדורגל שהסתיים, למה לא חידשתם? "ההתקשרות הזו הייתה מהחשובות שעשינו. כבנק חדש מה שהיה חסר לנו הכי הרבה זה מודעות, שיכירו אותנו, שיסמכו עלינו והיום תשעה מתוך עשרה ישראלים יודע מי זה בנק וואן זירו. הגענו לרמת מודעות שלא ציפינו לה".
איפה אתם רואים את עצמכם עוד חמש שנים? "אם נמשיך בקצב הצמיחה הנוכחי ונגייס כל שנה שוב את מספר החשבונות החדשים הגדול במערכת הבנקאית בישראל וניתן שרות טוב, אין סיבה שלא נהיה בנק גדול ומשמעותי בישראל".