הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי-באבאי, הודיעה היום (א') כי החליטה לקדם שלוש תוכניות להתחדשות עירונית בהיקף כולל של כ-1,400 יחידות דיור בבירה. בנוסף, החליטה לראשונה לקדם מנגנון להקמת קרן תחזוקה למבנים גבוהים עבור הדיירים, שאמורה להבטיח את מקורות המימון לתחזוקתם. במסגרת זאת, תדרוש הוועדה מהיזם להציג נספח אחזקה וחוות דעת שמאית, כדי להבטיח הפרשה לקרן התחזוקה לטובת תחזוקת המבנים לטווח הארוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
תוכנית אחת שאושרה להפקדה להתנגדויות הציבור מצויה במתחם ברחוב הרדוף 2-19 בשכונת גילה. במסגרת התוכנית יהרסו 6 מבני שיכון בני 4-5 קומות עם 178 דירות לטובת הקמה של 5 מגדלים בני 35-25 קומות לצד עד 3 מבנים בני עד 9 קומות עם 750 דירות חדשות. מתוך כלל הדירות, כ-150 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. המגדלים יוקמו מעל שתי קומות הפונות לרחוב המרגנית, בסמיכות לתחנת הרכבת הקלה. קומות אלה ישלבו שימושי תעסוקה וחזית מסחרית בהיקף של כ-3,000 מ"ר.
1 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית רחוב הרדוף שכונת גילה ירושלים
תוכנית התחדשות עירונית רחוב הרדוף שכונת גילה ירושלים
תוכנית התחדשות עירונית ברחוב הרדוף, שכונת גילה
(הדמיה: ארי כהן, אדריכלות ובינוי ערים)
במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי חברת רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירונית והוועדה המקומית ירושלים, ונערכה על ידי ארי כהן, אדריכלות ובינוי ערים, יוקצה שטח של כ-1.6 דונם לטובת מוסדות ציבור; כ-1,700 מ"ר יוקצו עבור שלוש כיתות מעון, שלוש כיתות גן, שטח למועדון קהילתי ושני בית כנסת; וכ-7 דונם יוקצו עבור שטח פתוח, שיכלול חיבורים להולכי רגל אל תחנת הרכבת הקלה. בנוסף, הוחלט להגביל הוצאת היתרי בנייה במתחם כדי לתת עדיפות לקידום תוכנית התחדשות עירונית בראייה של מתחם כולל, ועל מנת לא לסכל את אפשרות המימוש של התוכנית העתידית.
תוכנית נוספת חלה על שטח ברחוב אפרסמון 41-46 שבשכונת גילה וכוללת הריסה של 5 מבני שיכון בני 4-5 קומות עם 116 דירות לטובת הקמת פרויקט מגורים חדש. התוכנית אושרה סופית לאחר דיון בהתנגדויות. הפרויקט צפוי לכלול 3 מגדלים בני 20-30 קומות לצד עד שני בניינים בני עד 12 קומות עם כ-500 דירות חדשות בסך הכול. מתוך כלל הדירות, 100 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. התוכנית הוגשה על ידי אשדר חברה לבניה והוועדה המקומית ירושלים ונערכה על ידי יסקי מור סיוון אדריכלים.

מבני כיפה ייחודיים

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה שיפור של המרחב הציבורי בתחומה באמצעות הרחבת דרכים, בין היתר, גם עבור שבילי אופניים, שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ-12 דונם הכולל טיילת, גינות משחקים וכיכר עירונית רחבה הכוללת מסחר שכונתי בחזית מסחרית. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים למוסדות ציבור, בהם שני בתי כנסת, שלוש כיתות מעון וארבעה גני ילדים.
במרכז התוכנית קיימים מבני כיפה ייחודיים, המשמשים לטובת בתי כנסת ומקווה. בית הכנסת הקיים "אוהבי שלום" ישומר, כך שמבנה הכיפה ישתלב כחלק מתכנון השטח הציבורי הפתוח. בית הכנסת "בית שמואל" יעבור למבנה זמני בסמוך למקומו הנוכחי עד להקמת מבנה הקבע עבורו. ואילו המקווה ימשיך לפעול גם לאורך תקופת הבנייה ועד להקמת מבנה הקבע החדש. בנוסף, תוקם גינת משחקים בשטח הציבורי הקיים עד לסיום עבודות הבנייה.
התוכנית השלישית חלה ברחוב מקסיקו 6, 6א', בשכונת קריית יובל, ממערב לשכונת קריית מנחם, בין הרחובות מקסיקו ואיסלנד, ובמרחק של כ-400 מטרים מקו הרכבת הקלה. התוכנית אושרה סופית לאחר דיון בהתנגדויות. במסגרת התוכנית, יהרסו שני מבני שיכון בני 3-4 קומות עם 32 דירות, לטובת הקמת שני בניינים בני עד 15 קומות שיכללו 128 דירות חדשות. 26 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות.
עוד כוללת התוכנית, שהוגשה גם היא על ידי חברת רוטשטיין נדל"ן, ונערכה על ידי משרד רוזנפלד אדרכילים, הקצאת שטחים ציבוריים בהיקף של כ-440 מ"ר עבור מעונות יום, שטח ציבורי פתוח ומעברים חדשים לטובת הולכי הרגל מרחוב מקסיקו לרחוב איסלנד.
יצוין כי לאחרונה הודיע מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, על הקמת אגף להתחדשות עירונית במינהל, שיתמקד במיצוי שטחי הפיתוח הקיימים בתוך הערים כדי לשמור על השטחים הפתוחים. במינהל מציינים כי "הקמת האגף תאפשר להגדיל משמעותית את היצע יחידות הדיור, ולעמוד ביעד של כ-40% דירות מתוכננות בהתחדשות עירונית עד שנת 2040". במסגרת פעילות האגף החדש, יקודמו תוכניות התחדשות עירונית רחבות היקף של אלפי יחידות דיור - במקום בבניינים בודדים.
מ"מ מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, מסר: "התוכניות להתחדשות עירונית ממששות, הלכה למעשה, את החזון של הוועדה המחוזית להמשך פיתוח העיר ומתן מענה לתוספת יחידות דיור. זאת, תוך שמירה על שטחים פתוחים, על ידי חידוש הרקמה הבנויה, תוך שדרוג השטחים הציבוריים, לרבות הרחבת דרכים, תכנון שטחים פתוחים ציבוריים, הקצאות מגוונות לצורכי ציבור וחיבורים עבור הולכי הרגל לתחנות הרכבת הקלה".