ארבע שנים וחצי מאז הפחתת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב, ו-14 חודשים לאחר ההעלאה האחרונה שהביאה את הריבית לשיעור גבוה במיוחד של 5.25%-5.5%, הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב) הוריד הערב (רביעי) את הריבית ב-0.5%. בפד צופים צופים ירידה נוספת של 0.5% עד סוף השנה ועוד לפחות 1% נוסף בשנת 2025.
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הדגיש במסיבת העיתונאים כי ניתן לפרש את ההפחתה והתחזית בשני אופנים. האחד אופטימי: האינפלציה באמריקה נחלשת ומתכנסת לקצב של 2% בשנה, ולפיכך אין עוד הצדקה לריבית גבוהה. הפירוש השני פסימי: צמיחת הכלכלה האמריקנית נחלשת, האבטלה מתגברת ולפיכך יש צורך בהורדת ריבית כדי לתמרץ את הפעילות הכלכלית. מאחר ש"הסיכונים והסיכויים מאוזנים" כדברי פאוול ו"הנתיב של המדיניות המוניטרית לא סגור מראש", יבחר לו כל משקיע וכל פוליטיקאי את הפרשנות שלו.
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(גטי)
הרוב המוחלט של ההערכות בשוק היו שהפד יוריד את הריבית לאור התכווצות האינפלציה שהתקרבה בחודשים האחרונים ליד של הבנק המרכזי שעומד על 2%. האינפלציה ירדה משמעותית בחודש אוגוסט ל-2.5% (לעומת 2.9% בחודש הקודם), וצנחה מרמה מטורפת של 9.1% שנרשמה באמצע 2022 בעקבות ההתייקרויות לאחר היציאה ממגפת הקורונה - שלוו כאמור ברצף של העלאות ריבית.
השאלה המרכזית הייתה האם הפד יוריד את הריבית בחדות ב-0.5% או ילך על המהלך הזהיר של הורדה ב-0.25%. ההערכות בשוק שהפד יוריד את הריבית בשיעור של 0.5% התגברו בימים האחרונים. כעת, ההערכות הן שהפד צפוי להודיע בחודשים הקרובים על הורדות ריבית נוספות.
ואיך כל זה ישפיע עלינו, על ישראל? לאיש בארץ אין אשליות: נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא ילך הפעם בעקבות היו"ר פאוול ולא יוריד ריבית. זו הרי ההתחייבות הפומבית הניצית שלו (גם אם נוסחה במילים פחות בוטות): לא תהה הורדת ריבית כל עוד נמשכת המלחמה, שעלותה מזנקת והשלכותיה קשות מיום ליום, עוד לפני שנפתחה במלוא היקפה החזית בלבנון.
בימים כתיקונם הפחתה נוכחית של הריבית בארה"ב והתחזיות להמשך מסע ההפחתות היו גורמות לזרימת דולרים לארץ ולחיזוק השקל. ספק אם זה יקרה כאן ועכשיו: ההתפתחויות הצבאיות והמדיניות, בתוספת התנהלות תקציבית מופקרת, חששות מאובדן שליטה על האינפלציה, שממשיכה לזנק בניגוד למגמה בארה"ב וברחבי העולם, והימנעות ממשלתית עיקשת מנקיטת בצעדי ריסון חיוניים הפכו את ישראל למקום מפוקפק להשקיע בו ובמטבע שלו.
באין סיום מלחמה באופק אלא להפך, מול האופק הקודר של העצמת הלחימה והתפשטותה לזירות נוספות, הורדות הריבית של פאוול לא יחזקו את השקל הישראלי ולא את המשק הישראלי.