ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
"להפעיל תעופה אזרחית במצבנו זה חצי פלא. יש פה שיתוף פעולה מאוד הדוק בין חיל האוויר לבין רשות משרד התעופה והאתגרים הם מאוד גדולים. אנחנו עושים ניהול סיכונים על הכל". כך אמר היום (ג') חובב בן דוד, סמנכ"ל מבצעים באל על, בפאנל שעסק בתחבורה במלחמה במסגרת ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ynet ו-"ידיעות אחרונות".
בן דוד הוסיף כי "החברות הישראליות הוכיחו שהן אלה שנשארות פה ומסוגלות להמשיך לטוס בכזה מצב. יש לנו הרבה אנשים במילואים, בערך 15% מהטכנאים שלנו נמצאים במילואים. יש לנו טייסים שעושים מילואים ונפצע לנו טייס לא מזמן שהוא בצנחנים. זה לא פשוט אבל שמירת הגשר האווירי חשובה לא פחות מדברים אחרים".
איך אתם מנהלים את הסיכונים?
"אנחנו יושבים ומתאמים. לגבי סיכונים על הקרקע, יש לזה יש כל מיני פרוצדורות. לגבי שאר הסיכונים, אנחנו עושים מדי פעם הערכת מצב. היו שני אירועים של הפסקת טיסות במהלך מתקפות. אירוע אחד היה של שעה ואנחנו יודעים להתגבר עליו. אירוע שני היה של הפסקה של 7 שעות, זה אירוע שלוקח כמעט שבוע להתאושש ממנו כי מטוס שמאחר ב-7 שעות הוא מאחר לחזור מאירופה או ארצות הברית והשדות באירופה נסגרים ואנחנו מפעילים את כל המטוסים והטייסים והטכנאים כל הזמן. הלוואי והייתי יכול להוסיף טייסים ומטוסים".
בן דוד התייחס גם לביטולי הטיסות של חברות תעופה זרות. "כרגע הבעיה שלנו היא שאין מקומות לכלום. אני פעם בכמה ימים מקבל הודעה על מישהו שחייב לחזור הביתה או לצאת החוצה ואין לנו איך לעזור. זה נשמע אולי מגוחך אבל אנחנו מאוד מקווים שהתחרות תחזור".
כלומר הייתם שמחים אם משרד התחבורה היה חוזר לעבוד עם החברות המתחרות?
"בוודאי, לאוקראינה אף אחד לא טס, אצלנו טסים. החברות הישראליות הן הפתרון והאינטרס הלאומי שיהיו יותר גדולות".
עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, התייחס בוועידה לחשיבות של המשך פעילות הנמלים לחוסנו של המשק במלחמה. "ראינו מהיום הראשון של המלחמה רציפות תפקודית תחת מתקפות כבדות מאוד - והמשק הישראלי עומד חזק ואיתן, אפילו מומחים גדולים בעולם נשארו פעורי פה לגבי עמידת המשק", אמר. "חלק מאוד משמעותי זה נמלי הים, הם מנוע מאוד משמעותי ומרכזי למשק. 99% מהסחורות הנכנסות וכל מה שאנחנו צורכים, הכל עובר דרך נמלי הים. לא היה חסר דבר במדפים ברשתות, לא היו חסרים אף מוצרים. כל המוצרים נכנסו באופן ישיר וללא שום הפרעה תחת המתקפות. כשהמרחב הנמלי בנמל אשדוד היה תחת מתקפה אוניות נכנסו, חלקן עברו לחיפה. חלק מהאוניות עברו לאשדוד ולכל מקום שהיה צריך".
איך מנהלים נמלים תחת אש?
"ממשיכים לעבוד גם עם הפעלת מנופים וזה אתגר לא פשוט של הכנסת והוצאת אוניות. יש נהלים מאוד ברורים. אנחנו גם היינו ערוכים לתרחיש הזה. ב-5 לספטמבר, לפני פתיחת המלחמה בלי לדעת מה יהיה, היה לנו תרגיל מלחמה ונכנסו ערוכים למלחמה. אתגר נוסף שאתו אנחנו מתמודדים זה העובדה ש-5 מתוך 6 נמלים הם נמלים מופרטים ורק אשדוד הוא ממשלתי. נמל חיפה מופרט וההנהלה הסינית של הנמל הבהירה שהמלחמה הזאת היא גם מלחמה שלהם. כל רואי השחורות ונביאי הזעם שטענו כי הסינים יברחו ומה יעשו לנו ההודים - יכולים לאכול את הכובע, הכל דפק ואנו נוביל את התחרות ונרחיב אותה לטובת המשק הישראלי. כל עבודות השיקום של הצפון והדרום יביאו הרבה מאוד סחורות למדינת ישראל ולכן צריך להמשיך את התחרות הזאת. היום אונייה יכולה להיכנס לכל נמל שהיא רוצה והיא תכנס לנמל שבו יפרקו אותה באופן הכי מהיר יעיל ומקצועי. נעצים את התחרות לטובת המשק ולטובת הפחתת יוקר המחיה".
נעה סגל, סמנכ"לית לתקצוב ותאום תשתיות במשרד התחבורה, הבהירה בוועידה כי "אנו מנהלים היום פרויקטים במיליוני שקלים. אנו רואים את משבר התחבורה ברכבות וברכבות קלות. בעקבות המלחמה פועלים לא נכנסים למדינה, יש התניות של המשטרה שלא מרשה לעבוד באזורים מסוימים והחמור מכל הוא משבר תיאום התשתיות. כל פרויקט כזה שצריך לצאת, עובר בדרך אלפי אישורים וצריך להבין את המשמעות".
לדבריה, "בשנה האחרונה הצלחנו מהר מאוד לעבור לשגרת מלחמה מתוך הבנה שגלגלי המשק יושבים בסוף אצלנו. הפרויקטים אצלנו חברתיים וכלכליים ולכן נרתמנו כולנו לתיאום תשתיות, נכנסו להסדרים בתוך החברות כדי להקל על התהליכים וייצרנו קורסים ייחודיים".