2.3 מתמודדים בממוצע התחרו על כל משרה פנויה ברבעון הראשון של 2022. כך עולה מדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם היום (רביעי). מדובר בירידה ביחס לרבעון האחרון של 2021, אז התמודדו 2.8 על כל משרה פנויה. מדובר ביחס נמוך, שבמצב רגיל מצביע על שיפור בשוק העבודה, אך מצד שני מראה את המחסור הגובר בעובדים בחלק מהענפים במשק.
נזכיר כי לפי נתוני האבטלה האחרונים שפורסמו בשבוע שעבר, בניגוד לחודש מאי בו עלתה האבטלה ל-3.5%, בחצי הראשון של יוני, היא ירדה לשיעור של 3%, שהם כ-129 אלף בני אדם. אם נוציא את מאי מהמשוואה, מגמת הירידה נמשכת כבר חודשים ארוכים. שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות מהנמוכים בעולם, וזאת למרות חשש מהאטה בשל העלאות הריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מלצרית בעבודה
מלצרית בעבודה
יותר היצע מביקוש. מלצרים בעבודה
(צילום: shutterstock)
לפי הנתונים שפורסמו היום, מספר המשרות הפנויות התייצב ברבעון הראשון של שנת 2022 על 145 אלף משרות, לעומת 143.4 אלף ברבעון הרביעי של 2021. מדובר ברמה הגבוהה ביותר בכל תקופת המדידה - יותר מפי שלושה גבוה ממספר המשרות הפנויות ברבעון השני של שנת 2020, אז החלה הקורונה.
נתונים אלו מתפרסמים במסגרת סקר היצע וביקוש בשוק העבודה, הנערך אחת לרבעון ומתקבל מהשוואה בין היצע כוח העבודה, הכולל את מספר מחפשי העבודה במהלך 12 החודשים האחרונים, לבין מספר המשרות הפנויות, המשקפות את הביקוש מצד המעסיקים לעובדים. היחס בין הנתונים מניב את היחס בין מחפשי העבודה לבין מספר המשרות הפנויות הממתינות עבורם במשק.
לפי הלמ"ס, יחס בין ההיצע לביקוש נמוך מ-1 (כלומר המשרות הפנויות עולה על המספר המבקשים לעבוד) נמצא בקרב מפתחי תוכנה, מלצרים, עובדי מכירות אחרים, עובדי מתכות ומכונות ובעלי משלחי יד דומה ובקרב עובדי ניקיון ועוזרים. יחס בין ההיצע לביקוש גבוה מ-4 (כלומר מספר המבקשים לעבוד היה גבוה פי 4 ממספר המשרות הפנויות) נמצא בקרב עובדי מזכירות (כללי).
בקרב מנהלים עלה מספר המשרות הפנויות והיחס בין ההיצע והביקוש ירד ל-2.5, לעומת 4.1 ברבעון הרביעי של 2021. בקרב הנדסאים, טכנאים וסוכנים ירד היחס ל-2.6 לעומת 4.1 ברבעון הקודם.
מספר המשרות הפנויות בקרב עובדים מקצועיים בתעשיה ובבינוי ירד ל-22.9 אלף ברבעון הראשון לעומת 27.0 אלף ברבעון האחרון של 2021.
בקרב עובדים בלתי מקצועיים עלה מספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון ל-14.1 אלף לעומת 13.2 אלף בממוצע לחודש ברבעון האחרון של 2021. 43% מהביקוש לעובדים היה לעובדי ניקיון.