חברת דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס (Moody's) הודיעה הערב (ו') על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A2 עם תחזית שלילית. הדוח משחזר למעשה את דברי הביקורת על המשק הישראלי שנכתבו בדוח הקודם של החברה, שבו הופחת דירוג האשראי של ישראל לראשונה, אך אין בדוח מהלילה שינוי של הדירוג או של התחזית שנקבעו לפני שבועות אחדים.
לפי כלכלני החברה, אישור הדירוג משקף את עמדת החברה כי הדירוג הנוכחי, ברמה של A2, תואם במידה הולמת את הסיכונים הגיאופוליטיים המוגברים אליהם חשופה מדינת ישראל. הנחת הבסיס של החברה שנלקחה בחשבון בקביעת רמת הדירוג, היא כי העימות בין ישראל לחמאס והעוינות בין ישראל, אירן וחיזבאללה, ימשכו. "בשלב זה, בעוד הסיכון להסלמה שכוללת לעימות צבאי רב זירתי או מלחמה בין אירן לישראל, עם השלכות מהותיות לחי אדם ולכלכלה, איננו זניח, אך הוא נותר נמוך. שיחות תיווך המתקיימות באמצעות מדינות מזרח תיכוניות, תמריצים כלכליים שליליים והרתעה צבאית, מורידים את הסיכון להסלמה נוספת", נכתב בדוח.
1 צפייה בגלריה
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
(צילום: רויטרס)
למרות זאת, כלכלני מוד'יס הדגישו כי הסיכון נותר מוטה לכיוון השלילי, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתחזית השלילית שיכולה להוביל להורדת דירוג שנייה. "באופן ספציפי, נותר סיכון שאינו זניח להסלמה עד כדי עימות צבאי בין ישראל וחיזבאללה או אירן באופן ישיר", נכתב בדוח.
עוד צויין כי התעצמות המתחים הגאופוליטיים עשויה להביא לביצוע הערכה מחודשת בנוגע לביטחון במזרח התיכון, וזו יכולה להוביל להורדת דירוג אשראי נוסף, ואף מהירה, של ישראל. כפי שציינה החברה הדוח בחודש פברואר, ההשפעה השלילית של המלחמה על מוסדות המדינה ועל הכלכלה עלולה להיות חמורה יותר מהערכותיה הנוכחיות.
החברה צופה גירעון ברמה של 7.8% מהתוצר עבור שנת 2024 כולה, תחזית הגבוהה בשיעור של נקודת אחוז אחת מהצפי בחודש פברואר. גידול זה נובע בעיקרו מחולשה בצמיחת התוצר והוצאות גבוהות מהצפוי הכוללות פתרונות דיור למפונים מהצפון.
פרופ' איתי אטר בריאיון על הורדת הדירוג של S&P

החברה משבחת את העלאת המע"מ ל-18%: "צעד חשוב"

עוד נכתב בדוח בנוגע להשארת דירוג האשראי על כנו כי "הפרמטרים המרכזיים לקביעת הדירוג, ובאופן ספציפי הפרמטרים הכלכליים והפיסקליים, מתפתחים כפי שהיה צפוי במועד הורדת הדירוג לרמה של A2 מיום 9 לפברואר 2024. נתונים המפורסמים בתדירות גבוהה כגון רכישות בכרטיסי אשראי ונתוני תעסוקה, חזרו לרמות שנרשמו לפני ה-7 לאוקטובר 2023. האמור מצביע על התאוששות כלכלית מהירה ברבעון הראשון של 2024 וזאת לאחר צניחה חדה בפעילות הכלכלית ברבעון הרביעי של 2023".
בנוסף הדגישו בחברה את ההתייצבות בענף ההייטק: "ההייטק התאושש באופן משמעותי ברבעון הראשון של 2024, עם השקעות שהגיעו ל- 1.74 מיליארד דולר - בדומה לרבעון הראשון של 2023. בנוסף, אין אינדיקציות לירידה בהתעניינות של משקיעים זרים או בכמות האקזיטים.
"להערכת החברה צמיחת התוצר צפויה להיות חלשה מאוד בשנת 2024, והיא צופה צמיחה של 0.6% בתוצר הריאלי עבור כל שנת 2024. בהנחה שהעימות יסתיים במהלך השנה, התוצר יתאושש בשנת 2025 בדומה לעימותים קודמים".
בנוסף התייחסה חברת דירוג האשראי לתקציב ולצעדים שבהם נקטה הממשלה, וציינה לטובה את ההחלטה להעלות את המע"מ ל-18%: "התקציב המתוקן לשנת 2024 עבר בכנסת בחודש מרץ 2024", נכתב בדוח. "לאור העימות, התקציב כולל גידול של 70 מיליארד שקל (3.7% תוצר) בצד ההוצאה. כמו כן הכנסת חוקקה חוק להעלאת שיעור המע"מ מרמה של 17% לרמה של 18%, שיכנס לתוקף משנת 2025 ואילך - אשר החברה רואה כצעד חשוב במתן מענה להתדרדרות בנתונים הפיסקליים, מה שיסייע להגביל את היחלשותם משנת 2025 ואילך".
בנוגע לסיכויים לשינוי הדירוג בהמשך, מציינת החברה כי בהינתן התחזית השלילית, העלאת הדירוג אינה סבירה. "החברה עשויה לייצב את התחזית במידה וסיום הלחימה הפעילה בין ישראל לחמאס בעזה ישפר את הסיכוי להתקררות יציבה של המתיחות עם איראן וחיזבאללה, וזו תאפשר למוסדות ישראל לגבש מדיניות התומכת בהתאוששות הפרמטרים הכלכליים והפיסקאליים והחזרת הביטחון, תוך התמודדות עם מגוון רחב של שינוי סדרי עדיפויות במדיניות", נכתב בדוח.
לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, "החלטת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס על השארת הדירוג ותחזית הדירוג ברמתו הנוכחית אינה מפתיעה, נוכח המשך המלחמה והשפעתה על המשק. עם זאת, לצד מתן דגש לאתגרים הביטחוניים והשפעותיהם על הכלכלה, החברה ציינה לטובה שמדינת ישראל הציגה התאוששות כלכלית מהירה ברבעון הראשון של 2024, כולל בסקטור ההייטק.
"למרות האתגרים הקיימים ואלו שיבואו כלכלת ישראל חזקה ומוכיחה זאת גם בחודשי המלחמה. יש לפעול באחריות פיסקאלית במטרה להבטיח צמיחה ארוכת טווח של המשק וירידה ביחס החוב לתוצר".