על אף ההתנגדות של העיריות לפתוח את אתרי הבנייה ואחרי עתירת הקבלנים נגדן, בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום (שלישי) מתווה לחידוש הפעילות באתרי בנייה בערים בת ים, גבעתיים ורמת גן, בכפוף להצבת מאבטח על חשבון הקבלן. העירייה תוכל על פי שיקול דעתה לדרוש שהמאבטח יהיה חמוש.
השופט קובי ורדי אישר את ההסכמות אליהן הגיעו מצד אחד - עיריית גבעתיים, עיריית רמת גן ועיריית בת ים - ומצד שני התאחדות הקבלנים, התאחדות התעשיינים ועוד חברות בנייה שביקשו בשבוע שעבר לחייב את העיריות לפתוח את אתרי הבנייה בשטחן לאלתר. לדיון הגיעו צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן ורז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, שהצטרף לדיון.
2 צפייה בגלריה
בנייה ברמת גן
בנייה ברמת גן
בנייה ברמת גן
(באדיבות לירן לוין, מהנדס אזרחי ומנהל אתר CivilEng)
שלוש העיריות טענו בתגובה שהגישו השבוע לבית המשפט כי יש לדחות את העתירה נגדן ולא לחייב אותן לפתוח את אתרי הבנייה בעירן. שלוש העיריות טענו באמצעות עוה"ד אורי הברמן ועדי מרינברג ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', כי "אין זה סוד כי אתר בנייה הוא מקור לחוסר ביטחון. מי שאינם גרים בעיר בדרך קבע באים אליה לעבודה. לעיתים באתרי בנייה מצויים גם שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) והיכולת לוודא שלא יגיעו לעבודה מוגבלת. באתר בנייה הפועלים זמינים לציוד שיכול לשמש לפעילת עוינת שלא לדבר על ציוד מכאני הנדסי (טרקטורים) אשר שימשו בעבר הלא מאוד רחוק לפיגועים".
במהלך הדיון הגיעו הצדדים להסכמות, כאמור, שלפיהן אתרי הבנייה יחזרו לפעילות לאלתר בכפוף למספר תנאים שיבטיחו את ביטחון התושבים. בראש ובראשונה הוסכם כי האתר יעמוד בכל הנחיות פיקוד העורף לאתרי בנייה.
בנוסף, הוסכם כי בפתח כל אתר יוצב מאבטח על חשבון הקבלן, והעירייה תוכל על פי שיקול דעתה לדרוש שהמאבטח יהיה חמוש. כמו כן, הוסכם כי ניתן יהיה להעסיק עובדים בעלי תעודת זהות כחולה בלבד או עובדים זרים בעלי אשרת עבודה, ולא תתאפשר עבודת פלסטינים. עוד הוסכם כי תיאסר לינת פועלים באתר הבנייה, וההגעה לאתר תהיה עד השעה שבע ורבע בבוקר. בין השעות שבע ורבע לשמונה וחצי בבוקר - שער האתר יהיה סגור.
כמו כן הוסכם כי לעיריות תהיה נתונה הסמכות להפסיק ל-24 שעות את פעילותו של אתר אשר יפר את האמור עד לתיקון ההפרה, אלא אם תהיה הפרה של חסימת כבישים או העסקת עובדים פלסטינים, או אי הצבת שומר חמוש, שאז תהיה הסמכות למשך עד 48 שעות.
2 צפייה בגלריה
ראשי העיריות בבית המשפט
ראשי העיריות בבית המשפט
ראשי העיריות בבית המשפט
(צילום: יח"צ)
צביקה ברוט, ראש העיר בת ים, מסר בתגובה להחלטה: "מדובר בהישג דרמטי. לראשונה נקבע כי לראש העיר יש סמכות לקבוע מתווה ייחודי לעירו, לפעילות של אתרי בנייה, בהתאם לצרכי העיר והתושבים. בנוסף הוא אישר את דרישתנו, עליה נלחמנו מההתחלה, להצבת אבטחה בכל אתר בנייה. מדובר בתקופה מורכבת וחייבים לזכור שהשגרה חייבת להימשך, אך ללא פגיעה בביטחון התושבים".
כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן: "בית המשפט הבין שהטענות של הקבלנים לחוסר סמכות של ראשי הערים מנותקות מהמציאות שנוצרה מאז השבת השחורה. נלחמנו עבור התושבים שלנו".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "אמנם בית המשפט קבע כי אין אפשרות להמשיך ולעצור את עבודת האתרים, אך לבקשתנו, ראשי הערים, ניתנה לנו הסמכות לחייב את הקבלנים לעבוד תחת הגבלות מחמירות. עמדנו על כך שחזרה לעבודה באתרי הבנייה תחוייב במספר הנחיות מחמירות שלא נתפשר עליהן וכך הוחלט. אנו נדאג שכל אתר יעמוד בכל הדרישות המחמירות וללא פשרות ומי שיחרוג מכך, עבודתו תיפסק מיידית. הסברתי בדיון כי ביטחון תושבי גבעתיים היה ויישאר תמיד בראש סדרי העדיפויות שלי".
מהתאחדות התעשיינים נמסר: "הפשרה שהגענו אליה במשותף עם הרשויות המקומיות, לאפשר את החזרת עבודות הבנייה בערים, מאפשרת למשק לשמור על איתנות כלכלית. בהחלטה זו, בית המשפט שמר והגן על ענף הבנייה, על התעשייה הישראלית ועל אלפי מקומות תעסוקה של ישראלים, שרוצים ומעוניינים לחזור ולעבוד".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "סגירת אתרי הבניה זה מתכון בטוח לפשיטת רגל של רבים בענף. בהמשך יהיה על המדינה לייצר מתווה מקיף של פיצוי לעסקים הרבים שנסגרו לגמרי ולאלה שנאלצו לפעול בהיקף מצומצם ביותר. נזכיר כי הענף עובד כעת ללא כ-90 אלף פלשתינים ויקח זמן רב עד שיגיעו לכאן עובדים זרים שיחליפו אותם למרות שהבאתם אושרה על ידי הממשלה".