המכתב החריג שהוציא ראש מטה אכ"א, תא"ל יורם כנפו, לכל משרתי הקבע ובו נכתב כי צה"ל "מתנגד נחרצות" להצעה של משרד האוצר, שכלולה בחוק ההסדרים, לפיה תשלומי השכר והגמלאות בצבא יבוקרו על ידי מינהלת מיוחדת, או במילים אחרות כוונת האוצר לבצע שינויים בתנאי השכר וההעסקה של משרתי צה"ל וכלל המשרתים בכוחות הביטחון, גרם לסערה.
"משרד האוצר מחליט לפגוע בצבא דווקא בזמן מלחמה. הוא בוחר להכות בנו, במשפחות אנשי הקבע בעת חירום כזו. הוא מפרסם מסמך שבו הוא מפלה בין אנשי הקבע לבין עצמם. בין אוכלוסיית הלוחמים לנושאים בתפקידים האחרים. זה כמו לירות בתוך הנגמ"ש", אמרה מורן חטב, נציגת פורום משפחות הקבע, שבעלה יפתח משמש כקצין לוגיסטיקה באוגדת עזה.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ממשיכים להלחם בצפון, מרכז ודרום רצועת עזה: הלוחמים תוקפים יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס
כוחות צה"ל ממשיכים להלחם בצפון, מרכז ודרום רצועת עזה: הלוחמים תוקפים יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס
כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
"אנשי הקבע האלו צועדים כתף אל כתף עם הלוחמים. למשל, זה שיושב בקריה ואמון על תמונת המודיעין, אין לו חלק בהצלחת הלחימה? וזו רק דוגמא. יש אין סוף תפקידים שכל משמעותם כרגע הוא ביטחון מדינת ישראל, אז כרגע זה הזמן לפגוע בהם? מה, בעלי ויתר הגברים בתפקידים האלו משחקים שם?", הוסיפה חטב.
מתוך עיקרי המסמך של משרד האוצר עולה, כי "לשם ייעול ההוצאה הממשלתית, ובפרט בעקבות ההוצאות האדירות מתקציב המדינה בשל מלחמת חרבות ברזל, ובמטרה לשפר את מערך התמריצים של מעמד אנשי הקבע במערך הלוחמים בצה״ל ושל המקבילים להם במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר, ושל העובדים בשירות הביטחון הכללי ובמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, ובשים לב, בין היתר, להטבות ותנאי השכר הניתנים לעובדי המדינה, יש לבצע מספר מהלכים, שיכולים להיות מוגדרים כהרעת התנאים של משרתי צבא הקבע שאינם לוחמים". לפי ההסבר המובא במסמך, "כיום ישנם בכוחות הביטחון מספר רכיבי שכר או תנאי שכר שאינם נהוגים בשירות המדינה, או שניתנים בצורה שונה מהנהוג במדינה, שאינם רלוונטיים דווקא לשירות בגוף בטחוני או למצער לחלק גדול מהמשרתים בגוף זה. חלק מרכיבים אלו אף מהווים עיוותי שכר שלא אושרו מעולם על ידי הממונה על השכר".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
בין היתר מוצע לבטל את תוספת השתתפות בהוצאות רכב, תוספת איזון, או כל תוספת שכרית אחרת החל מיום 1 בינואר 2025". בנוסף, החל מאותו תאריך ההצעה כי תבוטל הטבת "נופש צבא קבע", "נופש מבצעי", "נופש משפחות" או כל הטבת נופש אחרת המוענקת לכוחות הביטחון עבור כלל המשרתים והעובדים, למעט מערך הלוחמים בצה"ל ומקביליהם ביתר כוחות הביטחון. עוד מוצע, ביטול הפטור מקיזוז של מענק הפרישה לזכאי פנסיה תקציבית מתקרת ההון הפטור ממס, וביטול חופשת שחרור לה זכאים, כיום, כלל הפורשים מכוחות הביטחון מקבלים "חופשת שחרור" או "חודשי הסתגלות", שמשמעותם מספר חודשי חופשה לאחר פרישתם בשכר ותנאים מלאים, בהם צוברים זכויות כגון ותק וזכויות פנסיוניות. ההסבר של האוצר לכך הוא כי "ביטול מלוא חופשת השחרור צפוי להקטין את הוצאות השכר של צה"ל בשנה קלנדרית מלאה בסכום של כ-100 מיליון שקלים, של המשטרה, שב"ס, השב"כ והמוסד בסכום של כ-68 מיליון שקלים בשנה.
"המסמך מבטא חוסר הערכה, זלזול ופגיעה באנשי הקבע, שאינם מוגדרים לוחמים, שעכשיו ייפגעו כלכלית ומעמדית באופן בוטה", מוסיפה חטב. "דווקא בזמן מלחמה לעשות כזו אפליה בין לוחמים לבין עשרות אלפי משרתי הקבע? הרי לולא משרתי הקבע האלו, המערך הלוחם לא היה יכול לתפקד במלחמה. לא פחות מהמסמך עצמו", היא ממשיכה, "המילים בהן בוחר האוצר לתאר את אנשי הקבע, להלן הבעלים שלנו, מזעזעות. לטענתם, משרד הביטחון לא מוכן לגעת ב'קבוצת השמנת', ב'קבוצה פריווילגית'. אנחנו שמנת ופריווילגים? מדובר בעשרות אלפי משרתי קבע, שנמצאים במלחמה כבר שנה שלמה, הם אלו שמקיפים את הלוחמים בפעולתם. בעצם, משרד האוצר בתקופת מלחמה מחליט לבוא ולהגיד שכדי למלא את הקופה הציבורית צריך לקחת דווקא מאלו שהכי תורמים למדינה לאורך כל השנה.
3 צפייה בגלריה
נציגת פורום אנשי הקבע, מורן חטב
נציגת פורום אנשי הקבע, מורן חטב
נציגת פורום משפחות הקבע, מורן חטב
(צילום: פרטי)
"לא רק שהם עושים ימים ולילות בתפקידם, עכשיו גם נפגע להם בכיס. ללא ספק כולנו מעריצים את הלוחמים, פורשים להם שטיח אדום, אבל המשרד גורם לסכסוך פנימי בתוך הצבא. אנשי הקבע, שאינם לוחמים, במקום שיהיו מרוכזים עכשיו בתפקיד שלהם, עסוקים בבעיות כלכלה שמשרד האוצר מזמן להם. גם ככה הצבא נלחם לשמר את האנשים שלו, אז בא המסמך ואומר להם: 'צאו'. האוצר לא הציע לקצץ תקנים, הוא כן בדרך שלו מקצץ את הרצון להישאר בצבא קבע. זה גם הרעה כלכלית, אבל לא רק. זה מגלם חוסר הערכה כלפיהם, זה פוגע".
מה תעשו? "בתחילת המלחמה הקמנו את פורום משפחות הקבע, בין היתר בזכות זה הוקמה קרן למשפחות הקבע, שמפצה על אובדן הכנסה והארכת חל"ת ואבטלה ועוד. כבר אז הרגשנו באפליה. למשל, היו אירועים שעשו למשרתי מילואים ולא הכניסו אותנו לשם. 'אין לך צו 8'? אמרו לנו, לא תיכנסו. זו העבודה של הבעלים שלכן, לא מלחמה. מה? הרי אנחנו המלחמה, אחרי כזה מסמך מחובתנו לעמוד חוצץ, כי לבעלים שלנו ולאנשי הקבע בכלל, אין ועד. פנינו למספר חברי כנסת כדי שיצאו נחרצות נגד המסמך, אנחנו מחכות שזה יקרה ושיקיימו דיון חירום בנושא. אני מאוד מקווה שהמסמך יבוטל, או לפחות שהדיון עליו יתקיים לאחר המלחמה".
ומה הבעלים, אנשי הקבע עצמם, אומרים על זה? "זה פוגע וגורם לכל אחד ואחד לחשוב על העתיד שלהם בצבא. יש להם מספיק הצעות שיכולות להגיע אליהם מבחוץ. אי אפשר לתפקד נכון כשיש סימני שאלה לגבי הוודאות הכלכלית של המשפחה שלך. ה'בחוץ' יכול לקרוץ להם. הם מוכשרים, אנשי מקצוע ובעלי ניסיון. הם לא יעשו את זה כרגע, אבל אין ספק שהפגיעה הזו בהם עלולה להוביל גם לכך".