בזמן שהשחקנים המרכזיים לא מצליחים (וחלקם גם לא מתאמצים במיוחד) לפתור את משבר הביטוח הסיעודי של קופת חולים כללית, נאלצת הקופה להמתין בדריכות, שלא לומר בתחינה, למוצא פיה של חברת הראל, המבטחת הנוכחית, בתקווה שזו תתגייס לסייע לה לפתור את הבעיה, באופן זמני לפחות - עד למשבר הבא.
הראל, שמחזיקה את כל הנוגעים בדבר, מהקופה עד הממונה על שוק ההון, באיבר שהילדים היו מכנים אותו "פרטי", אינה ממהרת, מצידה, להתייצב תחת האלונקה, אולי מתוך מחשבה הגיונית, שאם תתמיד בהתעקשותה, תצליח לחלץ מהמדינה הקלות נוספות, שיאפשרו לה להמשיך לשאת בעול תוך הקטנת הסיכון הביטוחי. בתווך, כמו תמיד, נמצאים האזרחים, מבוטחי הביטוחים הסיעודיים של כל קופות החולים, שזכויותיהם נרמסות שוב שוב והמענה שיינתן להם במקרה של אסון בריאותי מצטמצם והולך, בניסיון לרצות את המבטחות, שהביטוח הזה הפך עבורן לנטל. נכון להיום, למרבה התדהמה, איש עדיין אינו טורח למצוא לנושא הקריטי הזה פתרון אמיתי וקבוע.
1 צפייה בגלריה
ביטוח סיעודי
ביטוח סיעודי
ביטוח סיעודי
(צילום: shutterstock)
תקציר הפרקים הקודמים: הביטוח הסיעודי נועד למימון עזרה במקרים בהם עצמאותו של אדם נפגעת, אם בגלל מחלה קשה, תאונה או סתם זיקנה, והוא אינו מסוגל לטפל בעצמו. פוליסות הביטוח הסיעודי אמורות לתת מענה לאנשים הזקוקים להשגחה או לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום יום. מסיבות שונות, בראשן הזינוק בתביעות לקיצבת סיעוד והתארכות תוחלת החיים של החולים הסיעודיים, החליטו חברות הביטוח לפני מספר שנים להפסיק למכור ביטוחים כאלה באופן פרטי. רוב האוכלוסיה בישראל, כחמישה מיליון בני אדם, נותרה מבוטחת בביטוחים הסיעודיים של קופות החולים.
לפני שנה הודיעה חברת הראל, שמפעילה את הביטוח הסיעודי של כללית, כי היא איננה מעוניינת לחדש אותו. על מנת לשכנע אותה להמשיך במשך שנה נוספת, עד דצמבר הקרוב, כלומר בעוד חודש, הרע המפקח על שוק ההון והביטוח, עמית גל, את תנאי הביטוחים הסיעודיים למבוטחי כל הקופות. אולם המדינה, שהייתה עסוקה בעניינים אחרים במהלך השנה הזו ובאופן כללי לא מצטיינת בדאגה לאוכלוסיות המוחלשות שלה, לא טרחה להיערך למשבר המתהווה, ובחודש אוגוסט האחרון הודיעה הראל כי היא מפסיקה את ההתקשרות עם כללית באופן סופי. המשמעות: הביטוח הסיעודי של המבטחת הגדולה במדינה, קופת חולים כללית, ייכנס בינואר 2025 למצב המכונה RUN OFF, חיסול עצמי, ויעניק ל-2.6 מיליון המבוטחים בו קיצבאות קטנות והולכות, עד שהקופה תתרוקן לגמרי.
בשבועות האחרונים צצו מספר פתרונות אפשריים למשבר. חברת מנורה, שמבטחת את שלוש הקופות האחרות, הביעה רצון לקחת את הביטוח של כללית על עצמה, אולם סורבה על ידי המפקח על הביטוח וחזרה בה. גם חברת כלל, שדרשה הקלות רגולטוריות משמעותיות על מנת לתפוס את מקומה של הראל וקיבלה את חלקן ביום חמישי האחרון - החליטה בסופו של דבר לסגת מההצעה. מכאן שאם לא יימצא בשבועות הקרובים פתרון מהיר, מבוטחי כללית ימצאו את עצמם כבר בעוד חודש וחצי בצרה אמיתית: קריטריונים מחמירים לקבלת קיצבת הסיעוד, מחד, וקיצבאות מדולדלות שקטנות ונשחקות עד שבפועל, לא יוכלו לספק אפילו עשירית מהעזרה הנדרשת במקרה כזה, מנגד.
בכללית, שמתריעה על הסכנה כבר למעלה משנה, ואף עתרה לבג"ץ בניסיון נואש לאלץ את המדינה לסייע לה למנוע את המשבר הנוכחי, מוכנים לשקול בחיוב כל דרישה מסחרית של הראל, על מנת לשכנע אותה להתגייס למערכה לפרק זמן נוסף. בינתיים, ללא הצלחה. המפקח על שוק ההון והביטוח, שאולץ על ידי שופטי בג"ץ להתייצב לדיון האחרון, לפני שבוע, והכריז תחת לחץ על הקשחת התנאים לאישור תביעות סיעוד, אינו מגלה שום עניין להמשיך ולעסוק בפתרון הסוגייה. משרד הבריאות, שתומך בהעברת הביטוח הסיעודי לידי המדינה, בדומה לחוק הפנסיה ולחוק ביטוח בריאות ממלכתי, וחושש ממצב שבו המוני מבוטחים יעזבו את כללית לטובת הקופות האחרות, דבר שעלול לזעזע את תחום הבריאות כולו, עומד לפני שוקת שבורה.
במכתב ששלח מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לפני חמישה ימים למזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, הזהיר בר סימן טוב: "אם לא יימצא פתרון מיידי, אנו עלולים להגיע הן לקריסת ביטוחי הסיעוד, וחמור מכך - לפגיעה אנושה באיתנות קופות החולים ובמערכת הבריאות כולה".
למרות הכל, תחת הלחץ הציבורי והתקשורתי, יש לקוות שהפתרון למשבר המיידי של כללית יימצא בקרוב, ושמי מחברות הביטוח תתגייס, בסופו של דבר, להשליך חבל הצלה זמני לקופה ומבוטחיה תמורת הטבות כאלה ואחרות. השאלה הגדולה האם הממשלה תתגייס למצוא פתרון קבע לסוגיה הקריטית הזו, קביעת מדיניות ממשלתית רחבה והסדרת תחום ביטוחי הסיעוד אחת ולתמיד, או שתפקיר את אזרחיה לגורלם גם בתחום הרפואי והאנושי הזה.