החל מהיום (ה') מחירי החניה בירושלים בכחול-לבן למי שאינו תושב העיר יזנקו מ-6.9 שקלים לשעה ל-12.4 שקלים – עלייה של כ-80%, כפי שפרסמנו במאי. זאת, לאחר שבשנה שעברה העלתה עיריית תל אביב-יפו את העלות לשעת חנייה בכחול-לבן עבור מבקרים, מכ-7 שקלים לשעה לסביבות 12 שקל, ובחודש אפריל האחרון גם עיריית רמת גן הקפיצה את המחיר - מ-6.3 שקלים ל-11.88 שקל לשעה במרבית רחובות העיר.
לפי הודעת העירייה, תושב העיר שלא רשם את רכבו באתר העירייה ישלם תעריף זהה למי שאינו תושב העיר, אולם תושבי העיר שכן נרשמו ימשיכו לשלם את התעריף המוזל של 6.9 שקלים לשעה ואף יהיו זכאים לשעת חנייה אחת בחינם ביום. כמו כן, תושב העיר שרשום ב"מועדון ירושלמי" יזכה להנחה נוספת של 20% על שעת החנייה השנייה ולהטבה של 20% בחניונים נבחרים ברחבי העיר.
לפי העירייה, "המהלך נועד לתת העדפה לתושבי העיר בחנייה ברחבי העיר ולעודד הגעה לירושלים ותנועה בה בתחבורה הציבורית".
בגלל הרפורמה
ההחלטה של חלק מהעיריות הגדולות להעלות את מחיר החנייה התאפשרה בעקבות "רפורמת החניה" שעברה בממשלה הקודמת, במסגרת חוק ההסדרים. הרפורמה אפשרה לראשונה לרשויות המקומיות להעלות את מחיר החנייה באופן עצמאי, בין היתר במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי במרכזי ערים וכדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.
במסגרת אותו חוק, נקבע עוד כי לאחר "תקופת מעבר", אשר תסתיים ב-31 בדצמבר 2024, רשויות מקומיות עם 40 אלף תושבים ומעלה לא יוכלו יותר להציע חנייה חינם בכחול-לבן לתושבים בכל רחבי העיר, אלא רק באזור מגוריהם. המשמעות: תושבים בערים כמו חולון, באר שבע, הרצליה, רעננה, רמת השרון, רמלה, ראשון לציון, ראש העין וערים נוספות ברחבי הארץ ייאלצו לשלם על חנייה בכחול-לבן מחוץ לאזור מגוריהם.
לפי התיקון, על שר/ת התחבורה לעדכן את הרשויות המקומיות שישה חודשים לפני תום "תקופת המעבר". ואכן, לפני כשבוע פרסמה שרת התחבורה, מירי רגב, טיוטת תיקון לתקנות, לפיהן נקבע כי שטחו המירבי של "אזור חנייה מוסדר", בו תושבי הרשות לא חייבים בתשלום, לא יעלה על שני קמ"ר ולא יחצה דרכים ראשיות ומסילות ברזל. תנאי נוסף שנקבע הוא שאזורי תעסוקה יוגדרו כאזור חנייה נפרד, "תוך מתן גמישות מסוימת לשיקול הרשות המקומית", ללא פירוט נוסף בנושא.
עוד לטענת משרד התחבורה, "שימוש מושכל בהסדרי אזורי חנייה יכול לתרום בין היתר בצמצום הביקוש לחנייה ובשימוש יעיל בהיצע החניה; בקיצור זמני נסיעות סרק לחיפוש חניה ברחוב, וכתוצאה מכך צמצום עומסי תנועה, סיכון לתאונות, ומפגעים הסביבתיים נלווים, ובעידוד שימוש באמצעי תנועה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות קצרות".
חלק מהרשויות אף הקדימו את הטיוטה שפרסמו במשרד התחבורה וכבר הודיעו כי ישנו את כללי החניה בכחול-לבן. כך למשל, בחודש יוני האחרון הודיעה עיריית תל אביב-יפו כי החל מינואר 2025, תושבים ייאלצו לשלם על חנייה שלא באזור מגוריהם, לצד הכפלה של אזורי החניה בעיר משבעה אזורים ל-14 אזורים, כך שלכל תו חניה יהיו 13 אורים שבהם החניה בכחול-לבן תהיה בתשלום. בנוסף, נקבע כי מספר תווי החנייה לכל משק בית יוגבל לשניים בלבד ועל תו חנייה שני יאלצו התושבים לשלם אגרה נוספת של 500 שקל בשנה.
המתנגדים: "התחבורה הציבורית טעונה שיפור"
אולם, יש גם מי שמתנגד לשינוי. כך למשל, במרכז השלטון המקומי שלחו מכתב ביחד עם ראש עיריית אשקלון וראש עיריית דימונה לשרה רגב ובו ביקשו לדחות את התקנה שמגבילה את החניה בחינם לתושבים בכל רחבי העיר בשנתיים לפחות, בטענה כי "זמינות התחבורה הציבורית ונגישותה לתושבים טעונה שיפור הכרחי והטלת הוצאות נוספות על תושבינו מבלי להעמיד עבורם אלטרנטיבה ראוי בתחבורה ציבורית זמינה ונגישה, היא גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה".
עוד טענו במכתב, כי "לדעתנו הפרמטר המתייחס למספר התושבים ברשות בה יחול האיסור, נקבע באופן שרירותי ובמנותק מהצרכים האמיתיים בשטח, ובנוסף חשוב והכרחי להתייחס למיקום הגיאוגרפי ולמצב התחבורה הציבורית ברשות בטרם תיקבע חובה לחיוב התושבים בתשלום חנייה. נבקש לקיים שיח עם הגורמים המקצועיים ממשרד התחבורה על מנת שנוכל לגבש תיקונים מהותיים שיתאימו את ההסדר האמור רק ברשויות אליהן הוא רלוונטי".