ישראל זינקה למקום ה-8 בדירוג המדינות המשקיעות בשוק הנדל"ן באירופה, ולמקום ה-10 בהשקעות נדל"ן בעולם בשנת 2023 - כך עולה מדוח של ענקית הנדל"ן וניהול ההשקעות הבינלאומית JLL, שהגיע לידי ynet ו"ממון".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהדוח עולה, כי בשנה שחלפה הסתכם היקף ההשקעות של משקיעים ישראלים בנדל"ן ברחבי היבשת בסכום של כ-1.3 מיליארד דולר. לשם השוואה, בשנת 2022 דורגה ישראל במקום ה-12 ובשנת 2021 במקום ה-16. היקף ההשקעות הישראליות בנדל"ן גלובלי הסתכם בסכום של כ-1.7 מיליארד דולר, כאשר שנה לפני כן דורגה ישראל במקום ה-16 וב-2021 במקום ה-19.
על-פי נתוני מחלקת המחקר של JLL, בעשור האחרון נצפו שינויים בהעדפות המשקיע הישראלי באירופה. כך למשל, גרמניה, שהייתה מוקד ההשקעות האטרקטיבי ביותר להשקעות ישראליות בנדל"ן אירופי בעשור האחרון, איבדה את מקומה לטובת בריטניה, שהפכה ליעד ההשקעות הישראלי המוביל בשנת 2023. אגב, התמונה דומה גם ביחס לעולם כולו, רק שכאן, אחרי בריטניה תופסת ארה"ב את המקום השני.
בגרמניה מגמת ההשקעות הכללית היא בתחום מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים ובנייני "עירוב שימושים" - מגורים לצד מסחר, משרדים ומבני ציבור - עם שוכרים חזקים ויציבים. בשל הרגולציה על שוק הנדל"ן במדינה, הישראלים נוטים להשקיע פחות בסקטור זה. בשאר מדינות אירופה מגמת ההשקעות היא בתחום הנדל"ן למגורים, התעשייה, הלוגיסטיקה ותחילה של מגמה בתחום חוות השרתים למחשבים.
בהשקעות בתחום הנדל"ן באירופה, שם ישראל ממוקמת, כאמור, במקום ה-8, ניתן למצוא את ארה"ב, שניצבת במקום הראשון עם השקעות בסך כ-12.23 מיליארד דולר; אחריה בריטניה עם השקעות בגובה של כ-3.75 מיליארד דולר בשוק הנדל"ן האירופי; וצרפת עם היקף השקעות בסך כ-3.7 מיליארד דולר.
המדינות המובילות השנה בהשקעה בנדל"ן בכל העולם הן ארה"ב, עם השקעות של כ-17 מיליארד דולר; סינגפור עם השקעות בגובה של כ-9.8 מיליארד דולר; קנדה עם היקף השקעות בסך כ-8.3 מיליארד דולר; ובריטניה עם 4.86 מיליארד דולר בהשקעות נדל"ן גלובליות.
מור זיו -  מנהלת תחום השקעות נדל"ן JLL ישראלמור זיוצילום: לינה מיארה
לדברי מור זיו, מנהלת ההשקעות הגלובלית של JLL ישראל, העלייה בשני הדירוגים מבססת את מעמדה של ישראל כשחקנית משמעותית בשוק הנדל"ן העולמי: "מדובר בקרנות פנסיה, בחברות ביטוח, בחברות נדל"ן ובבעלי הון פרטיים, שמשקיעים בסקטורים שונים בשוק הנדל"ן בחו"ל, בהיקף של לפחות כ-5 מיליון דולר לכל עסקה".
זיו מוסיפה כי "השוק האירופי הוא שוק מורכב יותר מהשוק האמריקאי, שבו ישראלים אוהבים להשקיע, מאחר שעל אף שארה"ב מורכבת ממספר מדינות, היא נתפסת כמדינה אחת. באירופה מדובר במדינות שונות עם הבדלים רגולטוריים והבדלי תרבות. השחקנים הישראלים זקוקים לרוב לשותף מקומי כדי לבנות מתווה להשקעה, ואנו מאפשרים להם גישה לשחקנים המקומיים".
JLL נוסדה לפני 240 שנה, פועלת ב-80 מדינות ומעסיקה כ-100 אלף עובדים. החברה נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר. בכל יום עסקים היא מבצעת עסקאות בגובה 1.3 מיליארד דולר. בישראל מחזיקה JLL נציגות מאז 2018 המונה כ-250 עובדים, תחת ניהולו של זיו שור.