דיון בלתי צפוי בכנסת. הממשלה מבקשת לדחות את אישור התקציב החדש שמגבשים בשל המלחמה ב-60 ימים מסוף השנה האזרחית כך שיאושר סופית בכנסת רק בסוף חודש פברואר או בראשית חודש מרץ.
בימים האחרונים אמרו גורמים במשרד האוצר כי בשל מורכבות הכנת התקציב החדש המתוקן, שלא היה מתוכנן מלכתחילה שכן בחודש מאי השנה אושר תקציב דו שנתי גם שנת 2024, לא יספיקו באוצר להכין את כל התקציב עד ל-27 בדצמבר, שנקבע כתאריך הקובע לאישור התקציב השנתי החדש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הקבינט החברתי-כלכלי
הקבינט החברתי-כלכלי
נתניהו וסמוטריץ' בקבינט החברתי-כלכלי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בעקבות זאת אישרו הערב גורמים בכירים במשרד האוצר ובלשכת השר בצלאל סמוטריץ' כי יש כוונה לבקש מהכנסת לדחות את הגשת התקציב החדש ב-60 יום, דהיינו לפחות עד סוף חודש פברואר או בראשית חודש מרץ.
גורמים ממשלתיים בכירים הזהירו כי דחיית התקציב לא תאפשר לממן כיאות את הוצאות המלחמה, הן במישור הצבאי והן במישור האזרחי (סיוע לעסקים, מפונים, משקי בית, חיילי מילואים), ועצם דחיית התקציב לא תאפשר גם קיצוץ "פלאט" (רוחבי) בסכום מספיק למימון המלחמה.
בשעה זו מתקיים דיון בוועדת הכספים בעניין הבקשה לדחות את אישור התקציב ואחת הפשרות הנבחנות היא דחייה ב-45 ימים ולא ב-60 יום, עד המחצית הראשונה של חודש פברואר 2024. באגף התקציבים מעריכים את עלות המלחמה כעת ב-190 מיליארד שקל ובינתיים לא ברור כיצד ימומנו חלק מההוצאות בראשית 2024.
בתוך כך, הערב התקיימה פגישה מקצועית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ עם נגיד בנק ישראל פרופ׳ אמיר ירון במסגרת התייעצויות לקראת גיבוש תקציב 2024. בפגישה נדונו גם צעדים לקיצוצים תקציביים, ההסכמים הקואליציוניים ושאלת סגירת משרדי ממשלה.

התקציב המתוקן של 2023 עבר בקריאה ראשונה

מוקדם יותר היום, חרף הביקורת על התקציב המתוקן בצל המלחמה, בעיקר סביב חלוקת "הכספים הקואליציוניים", הכנסת אישרה את תוספת התקציב לשנת 2023 בקריאה ראשונה ברוב של 62 בעד מול 53 נגד. חברי המחנה הממלכתי, בראשם השר בני גנץ, התנגדו - אך גם בליכוד לא כולם תמכו.
השר ניר ברקת הודיע שיחרים את ההצבעה, ואכן נעדר ממנה, שר הביטחון יואב גלנט נעדר בשל עיסוקו בניהול המלחמה - וקוזז עם חברת הכנסת שרן השכל, שנמצאת בנסיעה בחו"ל. חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד אמנם תמך, אך אמר במליאה כי "נעשתה כאן טעות חמורה".
סגן הממונה על תקציבים באוצר איתי טמקין אמר במסגרת הדיון על חוק התקציב המעודכן לשנת 2023, כי "בתחילת 2024 נביא צעדי מיסוי פשוטים בתקציב 2024". האמירה מתייחסת בעיקרה להמשך הוראות השעה לביטול המס על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים ולביטול הפחתת המס על הדלק. הצעות אחרות של אגף התקציבים לא צפויות להיות מאושרות בכנסת.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "העברנו בקריאה ראשונה וברוב גדול את התקציב המתוקן לשנת 2023 שמביא בשורות חשובות למילואימניקים, למשפחות המפונות ולעם כולו. תקציב חשוב שיפנה למעלה מ-30 מיליארד שקל לצורכי הביטחון במלחמה ולחיזוק העורף וסיוע למפונים. תודה לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת על האמון".
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר במליאת הכנסת לקראת ההצבעה: "אנחנו כלואים בסיוט. מדינה שלמה כלואה בסיוט. חלק מהסיוט שאנחנו כלואים בו זה התקציב הזה. התחושה הזאת שיש ממשלה שלא אכפת לה באופן טוטאלי מאזרחיה, ממה שעובר עליהם, ממה שקרה לכולנו ב-7 באוקטובר. המדינה הזאת לא תוכל להתחיל את תהליך השיקום שלה כל עוד הם פה - והם צריכים ללכת הביתה".