לקראת דיון שייערך מחר בוועדת הפנים של הכנסת בנושא היעדר התורים ברשות האוכלוסין בשנה האחרונה, ברשות הודיעו היום (ג') כי בשבוע הבא ייפתח מרכז ייעודי חדש שיוסיף מאות תורים ביום להנפקת דרכונים זמניים.
מרכז הדרכונים הזמניים יפעל במרכז הארץ (בסמוך לקניון איילון, בבני ברק) ויהווה מוקד לכל מי שלא הספיק לחדש דרכון לפני נסיעתו הצפויה. המרכז ינפיק דרכונים זמניים לתקופה של שנתיים, בעלות זהה לעלות דרכון זמני בלשכה (435 שקל לבגיר ו-215 שקל לקטין) - כמחצית מהעלות בנתב"ג. פרטי דרך קביעת התורים ושאר המידע הרלוונטי יפורסמו בהודעה נפרדת ובאתר האינטרנט של רשות האוכלוסין.
2 צפייה בגלריה
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג
פתיחת המרכז מתווספת לצעדים אחרים, שלטענתם יבואו לידי ביטוי בשבועות הקרובים ויספקו יותר תורים זמינים. כך הודיעו ברשות, כי השבוע בוצע שיפור טכנולוגי משמעותי ומעתה על כל אזרח יתבקש להכניס לאפליקציה את פרטיו המזהים פעם אחת בלבד כדי לאתר תורים פנויים בכל הלשכות השונות, במקום הכנסת הפרטים המזהים מחדש עבור חיפוש בכל לשכה. בנוסף, בימים אלה נעשית עבודה לשיפור טכנולוגי נוסף, שיקל משמעותית על איתור תורים פנויים.
יחד עם זאת, כפי שהודיעו בשבוע שעבר, תוקנו תקנות הדרכונים ומעתה, דרכון זמני יונפק לשנתיים במקום לשנה (בלשכה או בנתב"ג), ללא שינוי בעלויות הקיימות כיום. אזרח שהנפיק בעבר דרכון זמני ולא חידש דרכון יוכל להנפיק דרכון זמני פעם נוספת. וגם תתאפשר יציאה וכניסה לישראלים באמצעות דרכון זר, עד לינואר 2023.
עוד הודיעו ברשות כי בקרוב יקלטו כ-100 עובדים חדשים נוספים לתגבור הלשכות ברחבי הארץ. עד כה, נקלטו כ-20 והיתר צפויים להקלט בקרוב.
מי עומד מאחורי הבוט שיזמין לכם תור במשרד הפנים?
(צילום: משי בן עמי)
באין מענה לתורים הענקיים, אזרחים כבר הספיקו לפתח בוט שמתריע על תורים פנויים, לפתוח קבוצות טלגרם שמוכרים בהן תורים בתשלום ובמשרד הפנים עדיין לא הצליחו להשתלט על הביקוש העצום של עשרות אלפי ישראלים לחידוש דרכון. יחד עם זאת, לפי טענת יוצר הבוט, השירות הפסיק לעבוד בשל שינוי שביצע משרד הפנים במערכת.
בינתיים, הוארכה עד ינואר 2023 האפשרות לישראלים המחזיקים דרכון זר לצאת ולהיכנס לישראל באמצעות דרכון זה. מה יעשה מי שאין לו דרכון זר? יחכה לתורו או ישלם ביוקר.

התוכנית לקיצור תורים עדיין תקועה

עד חודש יולי 2021, זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה כמה ימים - לכל היותר שבוע. הישראלים התרגלו לקבוע תור בסמוך לתאריך פקיעת התוקף של הדרכון או תעודת הזהות שלהם, אבל שנתיים של קורונה בהן הלשכות היו סגורות לסירוגין, בשילוב מאות אלפי ישראלים שרוצים לטוס לחו"ל והדרכון שלהם לא בתוקף, הפכו את המשימה הזו לקשה במיוחד. בחודשים האחרונים לישראלים רבים היה קשה, עד בלתי אפשרי כמעט, לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
התוכנית לקיצור תורים עדיין תקועה. שרת הפנים, איילת שקד
(צילום: יואב דודקביץ)
שלושה חודשים אחרי שפורסמה התוכנית לקיצור תורים, היא עדיין לא נשאה פרי פורסמה בידיעות אחרונות תוכנית רשות האוכלוסין וההגירה לקיצור זמני ההמתנה לתורים בלשכות והובטח שזו תוסיף כ-250 תורים ברחבי הארץ תוך כמה חודשים. התוכנית כוללת תוספת שעות קבלת קהל, תוספת כוח אדם ואפליקציה נגישה יותר לזימון התורים.
הירידה בעומס הייתה אמור להיות מורגשת אחרי פסח, אלא שבינתיים גויסו רק כ-40 עובדים חדשים והאפליקציה עדיין לא מוכנה, כך שהליך זימון התורים האינטרנטי נעשה במערכת מיושנת ולא נוחה לשימוש, שדורשת הרבה אמצעי זיהוי עד שנקבע תור.
בלשכת שרת הפנים, איילת שקד, ומנכ"ל הרשות, תומר מוסקוביץ, מודעים לכשלים ועוסקים בנושא מבוקר ועד לילה, אך מסבירים כי זהו תהליך שלוקח זמן. לאזרח מן השורה, זה משום מה היה יותר קל: ניסן מזוז, מהנדס תוכנה, שהתקשה לקבוע תור לחידוש הדרכון, המציא בוט שמעדכן אותו בצורה אוטומטית ברגע שנפתחים תורים. והיו גם ישראלים שבחרו בדרך אחרת והחליטו למכור או לקנות תורים ללשכות בתשלום.
תזכורת - השרה שקד על התור במשרד הפנים: ייפתר בכמה שבועות
(צילום: נויל האריס)
אז למה נוצר צוואר הבקבוק הזה בתורים? החשש הגדול במשרד הפנים היה שבעוד כשנתיים - אז צפוי לפוג תוקפן של מאות אלפי תעודות זהות של אזרחים ללא תעודה ביומטרית והם יצטרכו להנפיק חדשה - מספר הפניות ללשכות יגדל משמעותית. אלא שכוח האדם הדל שהיה בלשכות בזמן המגפה הוביל לדחיית תורים רבים, שהתנקזו לתקופה שבה העולם נפתח מחדש ואנשים שבו לטוס לחו"ל. בזמן הזה, פג תוקפם של עוד דרכונים ונולדו ילדים שזקוקים לדרכונים חדשים וברשות פשוט לא עומדים בעומס.
מנכ"ל הרשות, תומר מוסקוביץ, אמר: "מזה זמן שישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, נמצאת בתקופה מאתגרת במיוחד בכל הקשור להנפקת דרכונים. הנהלת הרשות שוקדת כל העת על מציאת פתרונות שיחזירו את זמן ההמתנה לדרכון לזמנים הקצרים שהיו מקובלים לפני הקורונה. הצעדים שננקטו יאפשרו מתן מענה מידי לנוסעים רבים מאוד ואנו נמשיך ללא לאות לחפש פתרונות נוספים".