115 מיליארד שקל שולמו בשנה האחרונה כקצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי, סכום השווה לרבע מתקציבה השנתי של מדינת ישראל. מנתונים שפרסם היום (א') הביטוח הלאומי עולה, כי במהלך השנה האחרונה, העביר הביטוח הלאומי כ-4 מיליון תשלומים כל חודש לאזרחי ישראל. הקצבה המשולמת ביותר היא קצבת אזרח ותיק שמשולמת ליותר ממיליון אזרחים ונאמדת בכ-36 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הקצבה השנייה בגודלה ששולמה בשנה האחרונה היא קצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים וילד נכה עבור כ-470 אלף תושבים בסך של כ-23 מיליארד שקל. לאחריה קצבת דמי אבטלה ששולמו לכ-60 אלף מחוסרי עבודה בעלות של כ-3 מיליארד שקל, לאחר מכן קצבת סיעוד עבור כ-300 אלף אזרחים ותיקים סיעודיים בעלות של כ-14 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
הביטוח הלאומי ראשון לציון
הביטוח הלאומי ראשון לציון
הביטוח הלאומי ראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
קצבת ילדים, שולמה עבור יותר מ-3 מיליון ילדים בישראל בסך של כ-8.6 מיליארד שקל. נפגעי עבודה שולמו לכ-140 אלף תושבים בסך של כ-7.1 מיליארד שקל.
בסך הכל שולמו 103 מיליארד שקל מתקציב הביטוח הלאומי ו-12 מיליארד ממשרד האוצר.
במקביל למצב האקטוארי של הביטוח הלאומי שעדיין עומד על סדר היום, הגבייה מעובדים שכירים היא הגדולה ביותר באופן משמעותי ולמעלה מ-4 מיליון שכירים שילמו ביטוח לאומי לעומת כ-704 אלף עצמאיים.
כמו, כן בשנה האחרונה שולמו פיצויי דמי בידוד לעצמאיים בסך כולל של 71 מיליון שקל וכ-178 מיליון שקל דמי בידוד למעסיקים. שווי הפטור למעסיקים מחל"ת, עבור העובדים שלהם - עמד על כ-458 מיליון שקל.
בשנה האחרונה הגיעו לביטוח הלאומי יותר מ-52 מיליון פניות. 77% מהן הגיעו באמצעות פניות אישיות באתר המוסד. 12% הגיעו דרך המוקדים, 4% בעת קבלת קהל ועוד 4% בעמדות שירות עצמי.
בעוד בטרום הקורונה הגיעו דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי כ-21 מיליון פניות, כיום המספר קפץ לכ-40 מיליון פניות. בקבלת הקהל הפרונטלית טרום הקורונה הגיעו כ-3.2 מיליון פניות ברחבי הארץ והיום המספר ירד לכ-2.1 מיליון פניות.
עם זאת אין מדובר בשיא: מספר הפניות ירד בשנה החולפת בהשוואה לתקופת משבר הקורונה. בשנת 2020 נרשמו כ-80 מיליון פניות בכלל ערוצי השירות בשנת 2020, וכ-62 מיליון פניות נרשמו בשנת 2021.
יצוין, כי בשנת 2019 - טרום קורונה - שומו קצבאות בסך 93.5 מיליארד, ב-2020 - 130.1 מיליארד כולל תשלומי קורונה, ב-2021 - 122.6 מיליארד - כולל תשלומי קורונה ואבטלה לבני 45.
לדברי ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, "בשנים האחרונות ובעקבות משבר הקורונה, הביטוח הלאומי הפך להיות נגיש יותר, זמין יותר ודיגיטלי יותר. לא ויתרנו ולא נוותר על המפגשים הפרונטליים עם האזרחים אך אם ניתן למנוע בירוקרטיה ולענות בקלות לאזרח מה טוב. אין ספק שביטוח לאומי המטפל בכלל תושבי ישראל בכל התחנות בחייהם מלידה עד אחרית הימים הוא הארגון וכתובת החברתית והסוציאלית החשובה ביותר בישראל ומאפשרת, במיוחד בעיתות מצוקה לתת מזור וסיוע למי שזקוק לכך".