רוסיה מימשה היום (רביעי) את האיום שלה והפסיקה דרך חברת "גזפרום" את אספקת הגז לפולין ולבולגריה, לאחר שהן סירבו לשלם לה ברובל במקום בדולר או באירו, כפי שמחייב החוזה בין הצדדים. כזכור, בעקבות הסנקציות שמפעיל המערב על מדינתו של פוטין לאור הפלישה לאוקראינה, הרוסים מוגבלים מאוד בפעילות הכלכלית שלהם, והמטבע המקומי נמצא בקריסה.
פוטין מקווה מצד אחד שעל ידי תשלומי הגז ברובל המטבע יתאושש בצורה כלשהי, אבל נראה שהסיבה המרכזית להחלטה שלו היא בכלל הרצון לנקום במדינות המערב, שהטילו נגדו את הסנקציות, ובמקביל תלויות באספקת הגז הרוסית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרויקט גז סנקציות אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרויקט גז סנקציות אוקראינה
פוטין. מנסה לנקום במערב
(צילום: shutterstock, AP)

כמה אירופה באמת מסתמכת על הגז הרוסי?

מדינות היבשת השונות צורכות 40% גז טבעי שמגיע מרוסיה בצינורות, כאשר מדי יום הן שילמו יחד בין 200 ל-800 מיליון אירו לרוסים על הגז. כל האספקה הרוסית לאירופה ב-2021 הסתכמה ב-155 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM), כאשר 52 מיליארד מהם מעוברים דרך צינורות בשטח אוקראינה.
פולין לדוגמה, שנמצאת כאמור בבעיה, חתומה על חוזה עם גזפרום שמספקת לה 10.2 מיליארד BCM, שמהווים 50% מתצרוכת הגז שלה. החוזה של פולין, וגם של בולגריה, עם גזפרום מסתיים בסוף 2022.
למדינות אירופה יש אלטרנטיבות כמו למשל צינורות גז מבלארוס דרך פולין לגרמניה, וצינור הנורד-סטרים 1, שעובר מתחת לים הבלטי ועד גרמניה.
רוב אירופה צמצמה את התלות שלה בגז הרוסי בשנים האחרונות. ב-2021 הקו שעובר דרך אוקראינה שימש בעיקר את סלובקיה, אוסטריה ואיטליה. במקביל, האיחוד האירופי מסר כי הוא מעוניין שהמדינות שחברות בו יצמצמו עד סוף השנה את התלות בגז הרוסי בשני שליש, ובהמשך להפסיק לחלוטין את אספקת הגז מרוסיה עוד לפני שנת 2030.
5 צפייה בגלריה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
נורד סטרים 2. הפרויקט נעצר
(צילום: רויטרס)

מאיפה אירופה יכולה להשיג גז?

גרמניה, הצרכנית מספר 1 באירופה של גז, עצרה לאחרונה את פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 עם רוסיה בעקבות המלחמה מול אוקראינה, ושוקלת לייבא גז מבריטניה, דנמרק, נורבגיה והולנד באמצעות צינורות. צריך להגיד שאירופה די מרושתת בצינורות גז, כך שלא אמורה להיות בעיה באספקה ואפילו בחלוקה בין המדינות במידת הצורך.
כמו כן, חברת Equinor הנורבגית מסרה שהיא בודקת דרכים להפיק יותר גז מהשדות שלה במדינה במהלך הקיץ הקרוב, עונה בה בדרך כלל התפוקה מושפעת מענייני תחזוקה.
המדינות בדרום אירופה יכולות לקבל אספקת גז מאזרבייג'ן דרך שני צינורות שונים: זה הטרנס אדריאטי לאיטליה והטרנס אנטולי דרך טורקיה.
5 צפייה בגלריה
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. המדינה המוסלמית תרוויח מהסיפור?
(צילום: EPA)

אנרגיה אחרת באה בחשבון?

באירופה לוקחים ברצינות אפשרות למלא את החוסר בגז מייבוא ממדינות מיבשות אחרות, או לחילופין הפקת אנרגיה ממקורות אחרים, כמו למשל על ידי הגברת ייצור החשמל מגרעין, אנרגיה מתחדשת, מים ופחם.
ארה"ב כבר הודיעה שתסייע עם אספקה של 15 מיליון מטרים מעוקבים של גז טבעי נוזלי לאיחוד האירופי השנה. האיחוד מסר שארה"ב יחד עם קטאר יכולות לספר כ-60 מיליארד מטרים מעוקבים של גז השנה. פרויקטים של הפקת אנרגיה מהרוח או סולאריים כאלה אחרים, יכולים לספק 20 מיליארד מטרים מעוקבים השנה, ולשלש את הכמות עד 2030.
אירופה אמנם מנסה להימנע מהפקת אנרגיה מפחם כדי לעמוד ביעדי האקלים, אבל כמה מפעלי פחם כבר הופעלו מחדש מאמצע 2021 לאור עליית מחירי הגז. גרמניה אף אמרה כי היא עשויה להמשיך להפעיל את מפעלי הפחם שלה כדי להפחית את התלות ברוסיה.
5 צפייה בגלריה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)

האם היו מקרים דומים בעבר?

בעשור וחצי האחרונים היו כמה וכמה מחלוקות בין רוסיה לאוקראינה בענייני גז, בעיקר על נושא המחירים. בשנת 2006 הפסיקה גזפרום את אספקת הגז לאוקראינים ליום אחד. בנוסף, בשני החורפים של 2008 ו-2009 היו שיבושי אספקה מרוסיה שגלשו לרחבי אירופה.
ב-2014, בעקבות המלחמה בקרים, רוסיה ניתקה את האספקה לקייב. ב-2015 אוקראינה הפסיקה לקנות גז רוסי, ובמקום זה ייבאה ממדינות האיחוד האירופי על ידי היפוך בזרימה בחלק מהצינורות שלה.

האם בסוף המדינות ייכנעו וישלמו ברובל?

חלק מראשי המדינות באירופה כבר אמרו שלא ייכנעו לתנאים של פוטין, וימשיכו לשלם בדולרים או באירו, עפ"י החוזה המקורי. מומחים משפטיים אף טענו כי רוסיה לא יכולה לבצע שינוי כזה, והיא חשופה לתביעות.
טים הרקורט, כלכלן בכיר מהמכון למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה בסידני אמר כי "בדרך כלל חוזים בין צדדים ממדינות שונות נחתמים בדולרים או באירו. אז אם צד אחד אומר 'לא, אני דורש תשלום במטבע אחר, או אשלם במטבע אחר', החוזה מבוטל".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. להונגרים אין בעיה לשלם ברובל
(צילום: AFP)
הונגריה דווקא הסכימה לשלם לרוסיה ברובל, וכך גם Uniper, היבואנית הראשית בגרמניה של גז רוסי. אבל יכול מאוד להיות שלא יתאפשר להם לעשות זאת בעקבות הסנקציות שיש נגד מוסקבה. "גם אם קונה מוכן לשלם ברובלים, זה עשוי להיות מאתגר למדי בהתחשב בהגבלים שיש כעת נגד כמה בנקים רוסיים", נמסר מטעם בנק ING.
על פניו, ניתן לעקוף את החסמים שהוטלו על רוסיה. בנקאי בכיר עם מומחיות במט"ח, שהעדיף להישאר בעילום שם, אמר כי "מדינות המערב יכולות לשלם באירו או בדולרים לבנקים שלהן, שיעבירו לבנקים רוסיים את הכסף, והם ישלמו לגזפרום ברובל.