עסקת הענק בין אלביט לשווייץ על מכירת כטב"מים מתקדמים שכבר מתעכבת קרוב לתשע שנים, ממשיכה להסתבך - כך עולה מתחקיר בשווייץ. העסקה, שבמסגרתה אלביט אמורה הייתה לספק לשווייץ שישה כטב"מי הרמס 900 בתמורה ל-256 מיליון דולר, הפכה עם השנים לפארסה בלתי נגמרת של עיכובים ותקלות, וכעת נחשפות תקלות נוספות. לפי התחקיר, שפורסם בערוץ השווייצרי הציבורי SRF, העיכובים החוזרים בהספקת הכטב"מים גורמים לעלויות להרקיע שחקים, ולתסכול בצד השווייצרי.
התחקיר חושף כי אלביט לא מוצאת פתרון ליכולת של הכטב"מים לטוס בצורה אוטונומית ולחמוק ממכשולים במהלך הטיסה. לפי התחקיר, היכולות האלה נחוצות במיוחד בשווייץ, בגלל הרי האלפים הגבוהים והכמות הגדולה של צנחני רחיפה שפוקדים את האזור, ומהווים מכשולים אוויריים משמעותיים עבור כלי טיס.
2 צפייה בגלריה
מל"ט הרמס 900 סטארליינר בניסויים בשוויץ
מל"ט הרמס 900 סטארליינר בניסויים בשוויץ
הרמס 900 בניסויים בשווייץ
(צילום: Armasuisse )
מכתב שנשלח מטעם הוועדה הפיננסית של הפרלמנט השווייצרי לשרת ההגנה ויולה אמרהד, מטיל ספק רב באשר להצלחת הפרויקט כולו: "העיכובים בפתרון הבעיות במערכת מעלים חששות לגבי המסוגלות הטכנית של הפרויקט, הרישוי והעלויות. בלי המערכת המיוחדת הזאת כל הרעיון של הפעלה אוטונומית של כלי הטיס האלה יהיה מוגבל מאוד וכל עלויות התפעול שלהם יעלו בצורה משמעותית".
לפי התחקיר, מי שהיה אמון על פתרון הבעיה, שנוגעת לתכנות הכטב"מים, הוא קונצרן החימוש השווייצרי RUAG. עוד נאמר כי בקשות חוזרות ונשנות מצד הצבא השווייצרי לספק הישראלי לא הביאו לפתרון. מומחים שהתראיינו לכתבה הסבירו כי ללא היכולת הזו, השווייצרים יאלצו להיעזר בכלי טיס נוספים כדי להפעיל את הכטב"מים. במערכת הביטחון השווייצרית עדיין מאמינים שב-RUAG יצליחו למצוא פתרון.
מאורו טואנה, חבר פרלמנט מטעם מפלגת העם השווייצרית, אמר בתגובה לממצאי התחקיר כי "להפעיל את הכטב"ם ממסוק זה אבסורד, מה הטעם בזה. הכטב"ם טס גבוה יותר והוא כלי שקט יותר. כל הרעיון הוא לפקח על הגבולות בצורה שקטה, אז מה עשינו בזה? על מה הוצאנו 300 מיליון פרנק שווייצרי?".

היסטוריה של עיכובים

הפרלמנט השווייצרי אישר את עסקת הרכישה כבר ב-2015, לאחר שאלביט ניצחה במכרז את התעשייה האווירית שסיפקה עד אז את המל"טים של צבא שווייץ. אלביט הבטיחה לספק כלי טיס עם יכולת שאף יצרן לא הציג לפני כן, בין היתר מערכות בטיחות שיאפשרו לכטב"ם לקבל אישור לטוס לצד מטוסים אזרחיים, וללא צורך להקצות לו מרחב אווירי נפרד, כפי שנעשה למשל בישראל. אלביט גם התחייבה שהכלים יוכלו להתמודד עם מזג אוויר קשה ולטוס גם בחורף בקור מקפיא מעל הרי האלפים. כמו כן אלביט התחייבה לספק את המטוסים בתוך ארבע שנים.
2 צפייה בגלריה
הרמס 900 בשוויץ
הרמס 900 בשוויץ
הרמס 900 בשווייץ
(צילום: armasuisse)
כיום, רק ארבעה כטב"מים סופקו לשווייצרים והם מבצעים רק גיחות אימון ועוד רחוקים מהפעלה מבצעית. בשווייץ מעריכים כי כלי הטיס לא יהיו מבצעיים לפני 2029. לאחרונה התגלתה תקלה אחרת ביכולת הנחיתה האוטונומית של הכטב"מים גם בלי GPS. לפי התחקיר ב-SRF, באלביט אמרו כי אפשר לבצע את ההתאמות הנדרשות, אבל ככל הנראה לא עמדו עדיין בהבטחה.
אחרי שאמור היה להיות מבצעי כבר ב-2019, שלל נסיבות, ובהן מגפת הקורונה שגרמה למדריכים הישראלים לשוב לארץ ולהפסיק את האימונים, הובילו לכך שעלויות הפרויקט רק עלו. רק ב-2022 סופקו המטוסים הראשונים לשווייצרים, מה שעורר כבר אז ביקורת ציבורית, פוליטית ותקשורתית במדינה. ב-2020 התרסק המטוס השלישי שיצא מפס הייצור בעת טיסה בדרום הארץ, כחלק מבדיקות שערכה לו רשות התעופה האזרחית (רת"א).