אחת התעשיות המשגשגות בסין נמצאת בבעיה קשה. פחות ופחות זוגות במדינה הענקית מתחתנים מאז הקורונה ולאור המצב הכלכלי הקשה, ותעשיית החתונות, שבימיה היפים הייתה מגלגלת כ-500 מיליארד דולר בשנה, נמצאת בפני איום גדול.
המגמה הזו מדאיגה גם את הגורמים הרשמיים בשלטון, שמנסים להחיות את מוסד הנישואים וולהעלות את שיעורי הילודה, שהיו בשפל ב-2022 וגרמו לראשונה מזה 60 שנה לירידה בגודל האוכלוסייה במדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חתן וכלה בסין
חתן וכלה בסין
חתן וכלה בסין
(צילום: AP)
"כמות המתחתנים יורדת ומעטים מוכנים להוציא כסף רב על חתונות", אמר יואן ג'יאליאנג, שניהל עסק גדול לתכנון חתונות בשנחאי במשך כמעט עשור, אבל עבר מאז להתמקד רק בצילום אירועים.
לאורך כל שנת 2022 נערכו 6.8 מיליון טקסי חתונה ברחבי סין. זה אמנם נשמע הרבה, אבל מדובר בירידה של 800 אלף חתונות לעומת 2021, והמספר הנמוך ביותר של חתונות מאז 1986.
הירידה בכמות המתחתנים צפויה להוריד עוד יותר את שיעורי הילודה בסין, שנחשבת כיום לאחת המדינות שמזדקנות הכי מהר בעולם. זאת בין היתר מכיוון שבחלק מהערים נאסר בחוק על אימהות לא נשואות לגדל ילדים, או שהן לא מקבלות סבסוד לשירותי בריאות.
"יש הרבה לקוחות פוטנציאליים שפשוט אומרים 'טוב, אתה יודע, נישואים זה לא הדבר הנכון בשבילי', והרבה מרגישים שגידול ילדים בסין הפך לעניין יקר מדי", מציין בן קוונדר, מנהל בכיר ואסטרטג ראשי ב-China Market Research Group.
לפני מגפת הקורונה תעשיית החתונות, כאמור, שגשגה. רק בשנת 2020 היא הוערכה בכ-3.6 טריליון יואן (כ-500 מיליארד דולר). זוגות מתחתנים בדרך כלל היו מוציאים כסף רב על תכשיטי זהב, תפאורה משוכללת ואולמות יוקרה.
לעומת זאת, בשנה האחרונה, לפי פרנק צ'ן מחברת Chen Feng Wedding Planning בשנחאי, מעט זוגות הרשו לעצמם תקציב של מעל 100 אלף יואן (כ-14 אלף דולר) לחתונה. "אנשים נוטים יותר ללכת על חתונה פשוטה ונישתית", הוא מציין ואף טוען כי לפני עשור זוגות היו מוציאים מיליוני יואן על האירועים.
במקביל, בקרב האוכלוסייה העשירה בסין לא מרגישים שינוי. ג'ול וונג, בעלים של חנויות שמוכרות שמלות מעצבים יקרות שמגיעות מחוץ לסין, טוענת שחודש יוני היה הטוב ביותר שלה מזה עשור. זאת מכיוון שהרבה חתונות לא יכלו להתקיים בשנים הקודמות בעקבות הקורונה, ולקוחות לא קנו שמלות, וכעת עם הסרת המגבלות על ידי השלטון, יותר קל ונוח להתחתן.
"עבורנו יותר הגיוני למצוא את הכלה הבאה שיכולה להרשות לעצמה את המוצרים שלנו, לעומת לכבוש חלק גדול יותר מהשוק", אמרה וונג. ועדיין, גם היא חשה את הירידה בתעשייה: "אנחנו רואים ירידה מוחלטת בהוצאות. אבל האסטרטגיה שלנו נשארה והייתה להוות סוג של נישה".