1 צפייה בגלריה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת קיבל לאחרונה תביעה של פועל שנפגע במסגרת עבודתו כשנפל מגובה של כחמישה מטרים בארכיון בנק הפועלים. השופטת רים נדאף קבעה שהוא יפוצה בכ-618 אלף שקל, כש-90% מהסכום ישלם קבלן העבודה הראשי שניהל את האתר, ואת 10% הנותרים תשלם החברה שהעסיקה את העובד.
התובע (31) נפגע ב-2012 והאירוע הוכר על ידי הביטוח הלאומי כתאונת עבודה. בתביעה לפיצויים שהגיש נגד המעסיקה, נגד קבלן העבודות הראשי וחברת הביטוח של הקבלן "מנורה" ונגד הבנק, הוא סיפר כי באותו היום הוא קיבל הוראה לפרק צינורות כיבוי שהיו בתקרת הארכיון. לשם כך התבקש לעלות על גשר בגובה 5-4 מטרים וברוחב 50 ס"מ. כאשר מסר את אחד הצינורות לעובד שעמד למטה, נפל מהגשר ונחבל. הוא פונה לבית חולים ואובחן עם שברים בגופו ובלסת. את האחריות לנזקיו הוא ביקש להטיל על הנתבעים.
המעסיקה הכחישה את אחריותה לתאונה וטענה כי מי שניהל את אתר העבודה ופיקח עליו היה הקבלן הראשי. הקבלן הראשי ומנורה טענו לעומת זאת שהפועל לא היה עובד שלהם ולכן יש להטיל את האחריות על המעסיקה. בנק הפועלים טען שאין לתובע עילת תביעה נגדו והגיש הודעת צג ג' כלפי הקבלן והמעסיקה.
שרון בירון מרקוביץ'עו"ד שרון בירון מרקוביץ'שרון בירון מרקוביץ קובי ריכטר
השופטת נאדף מצאה את גרסת התובע בעניין נסיבות התרחשות התאונה אמינה. גרסתו נתמכה בעדות של עובד נוסף שנכח במקום ולא נסתרה. בעניין האחריות היא קבעה שהמעסיק והקבלן התרשלו שניהם, ואולם היא הטילה את מרבית האחריות (90%) על הקבלן, לאחר שהתרשמה מן העדויות כי מי שפיקח בפועל על העבודה באתר היה אדם מטעמו, וזה לא דאג לעובדים לציוד מגן אישי כגון קסדה וריתמה, לא דאג להכשרת התובע בפירוק צינורות מגובה ולא הזהיר אותו על הסכנה הכרוכה בביצוע העבודה.
"מכל האמור, לא נותר ספק שמדובר היה בשיטת עבודה לקויה ורשלנית, מסוכנת ונעדרת כל אלמנט בטיחותי", כתבה. לעומת זאת, קבעה, החברה-המעסיקה לא לקחה חלק פעיל בעבודות ואחריותה מסתכמת בגיוס ואספקת העובדים.
עוד נקבע כי אין לייחס לתובע אשם תורם כיוון שלא פעל על דעת עצמו. עם זאת, התביעה נגד בנק הפועלים נדחתה והפועל חויב בהוצאות הבנק בסך 9,000 שקל.
לגבי הנזק, השופטת אימצה חוות דעת רפואיות של מומחים מטעם בית המשפט שקבעו כי נותרה לתובע נכות רפואית משוקללת בשיעור של 23%. את הנכות התפקודית היא העמידה על 15%.
בהתאם לכך נפסקו לתובע פיצוי של 489,857 שקל מעבר לתגמולים בסך 75 אלף שקלים ששולמו לו מביטוח לאומי. בנוסף נפסקו לטובתו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 128,638 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד עאוני מנסור ונג'אר-ג'השאן • ב"כ המעסיקה: עו"ד תאמר זועבי • ב"כ הקבלן הראשי וחברת הביטוח מנורה: עוה"ד חסן דבאח • ב"כ בנק הפועלים - אגף הייעוץ המשפטי המרכזי: עוה"ד יוסף אפק • עו"ד שרון בירון מרקוביץ' עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין