הודעת בנק ישראל בדבר הריבית - ראיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שנגיד בנק ישראל הודיע אתמול (ב') ששוב לא יפחית את הריבית במשק וישאיר אותה ברמה של 4.5%, הבוקר (ג') התראיין לאולפן ynet ד"ר איתמר כספי, מנהל יחידת ניתוח מוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל, ואמר כי "המצב בישראל ללא ספק הורע מאז התחזית הקודמת של בנק ישראל, וההסתברות להפחתת ריבית השנה ירדה".
כספי הסביר שבהחלטת הריבית שהתקיימה אתמול בנק ישראל בחר שלא לפרסם תחזיות להמשך השנה, לאחר שהתחזית האחרונה שפורסמה על ידי הבנק המרכזי בחודש שעבר צפתה שהריבית תרד עד לרמה של 3.75% עד הרבעון הראשון של 2025.
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
"האינפלציה לא ירדה כפי שציפינו שתרד, ואירועים גיאופוליטיים נוטים להעלות את האינפלציה בגלל מגבלות בצד ההיצע. היא צפויה לעלות מעל לרף העליון שלנו שהוא 3% החודשים הקרובים וזה מקשה על הפחתת ריבית. בשורה התחתונה אנחנו לא רואים היתכנות להפחתות ריבית באותה עוצמה כמו זו שחזינו בחודש אפריל. בנק ישראל אוסף את הנתונים ויפרסם תחזית חדשה בהמשך".
עוד הוסיף כי גם התנהלות הממשלה עשויה להיות בעייתית: "גם הגורם הפיסקלי הוא גורם סיכון, ככל שהמדיניות מרחיבה מדי. העלאת מע"מ, לעומת זאת, נועדה לתקן את הדינמיקה של החוב. בנק ישראל לא רוצה לראות את החוב ואת הגירעון יוצאים מהשליטה והעלאת המע"מ היא אחד הצעדים שיכולים להגדיל את ההכנסות של הממשלה".
אתמול בנק ישראל הודיע בפעם השלישית ברציפות השנה שלא יוריד את הריבית, לאחר שהיה הבנק המרכזי הראשון שהחל בהפחתות הריבית בינואר השנה, אז הוריד את הריבית ברבע אחוז. ההחלטה של הנגיד משקפת זהירות מצד הבנק המרכזי לנוכח גורמים שונים, ביניהם המצב הביטחוני המתוח והגירעון התקציבי הגדל.
עשר העלאות הריבית הרצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ האחרון, כאשר הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. בינואר השנה,כאמור, הופחתה הריבית לראשונה מאז ההעלאות והועמדה על שיעור בסיסי של 4.5%.
פורסם לראשונה: 12:17, 28.05.24