תאגיד המים Primo Water מעמיד למכירה את מי עדן הישראלית שבבעלותו. לכלכליסט נודע כי התאגיד שכר את שירותיו של בנק רוטשילד לקידום המכירה של החברה השולטת בשוק המים המינרליים בישראל.
מכירת מי עדן היא חלק מיישום החלטת התאגיד האמריקאי למקד את פעילותו בצפון אמריקה, ולמכור את פעילויותיו באירופה וברחבי העולם. בדצמבר החולף השלימה פרימו את מכירת פעילותה באירופה בתמורה ל-575 מיליון דולר, וציינה בדוחותיה כי מדובר בעסקה הראשונה מבין מספר עסקאות שיתרחשו השנה, כחלק מתוכנית שאושרה על ידי מועצת המנהלים שלה למכור את כל העסקים הבינלאומיים. זאת כחלק משינוי אסטרטגי בפעילות שלה.
2 צפייה בגלריה
פס הייצור במפעל מי עדן
פס הייצור במפעל מי עדן
פס הייצור במפעל מי עדן
(צילום: מי עדן)
תאגיד פרימו ווטר, הנסחר בבורסה בניו יורק לפי שווי של 3.55 מיליארד דולר, קנה ב-2016 את חברת Eden Springs, החברה האם של מי עדן בישראל. בנוסף לפעילות בישראל החזיקה פעילויות למכירת מתקני מים מינרלים, מסנני מים ומכונות קפה למשרדים ב-14 מדינות באירופה. החברה נקנתה על ידי פרימו ווטר מקרן רואן (Rhône Capital L.L.C) האירופאית, שקנתה אותה שלוש שנים קודם לכן מהאחים רוני - גיורא ויהודה נפתלי - ב-70 מיליון יורו לפי שווי חברה של 240 מיליון יורו.
מי עדן פועלת בשלושה מגזרי פעילות: שיווק בקבוקי מים מינרלים בשוק הקמעונאי, הפצת כדי המים ישירות לבית הצרכן ולבתי עסק, ופעילות המותג פאוזה קפה, המשווק את מותג הקפה Lavazza. החברה החלה דרכה בישראל בשנת 1980 עם גילוי מקור מי מעיין הסלוקיה בדרום רמת הגולן. בשנת 1983 קיבלה מי עדן אישור מהמדינה לשווק את מי המעיין בבקבוקים ובהמשך גם בכדים, ובשנת 1998, הרחיבה את פעילותה לאירופה.
בעקבות זיהומים במעיין הסלוקיה עברה מי עדן לפני 6 שנים לשווק מים שמקורם בקידוח "עדן 1", מקור בעומק של כ-300 מטר בסמוך למפעל. לפני שלוש שנים, בעקבות החלטת החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) להפסיק את פעילות שיווק המים המינרליים בכדים, נותרה מי עדן השחקנית היחידה בשוק כדי המים. היא קלטה את לקוחות המתחרה, כך שהיום היא מגיעה ישירות למאות אלפי לקוחות עם כדים.
מכירות החברה, המוערכות בכ-600 מיליון שקל בשנה, כוללות גם את פעילות שיווק בקבוקי מים מינרלים בשוק המבורקד, שעל פי נתוני סטורנקסט מכירותיו הסתכמו ב-2023 בכ-520 מיליון שקל, כאשר מי עדן היתה אחראית לכ-38.3% מהמכירות (השוק המבורקד כולל בעיקר סופרמרקטים, מכולות וחנויות נוחות). לצידה, פועלת חברת נביעות שבבעלות החברה המרכזית, עין גדי שבבעלות קיבוץ עין גדי, חברת המשקאות יפאורה עין גדי שבבעלות משותפת של קיבוץ עין גדי וחברת יפאורה, וכן מותגי אקווה נובה וסן בנדטו של טמפו.
2 צפייה בגלריה
מים מינרלים
מים מינרלים
מי עדן
(צילום: ShU studio / Shutterstock)
את מוצרי מי עדן בישראל הפיצה לאורך שני העשורים האחרונים חברת יפאורה. באוקטובר 2022 נחשף בכלכליסט כי החברה החליטה להפסיק את התקשרותה עם יפאורה ולהעביר את ההפצה, בתום תקופת הודעה מוקדמת של שנה וחצי, לחברת טמפו.
כבר בתחילת השנה החלה מי עדן בהעברה הדרגתית של ההפצה לטמפו, שהושלמה בחודש שעבר, למעט המשך הפצה לשופרסל ולחנויות הנוחות של דלק, שתימשך עד אוקטובר הקרוב.
הצצה לביצועי מי עדן ניתן היה למצוא בדיווח שנאלצה יפאורה להוציא בעקבות אבדן הסכם ההפצה. לפיו, פעילות ההפצה של מי עדן היוותה בשלוש השנים האחרונות כ-27% בממוצע מהכנסות יפאורה וכ-21% מהרווח הגולמי שלה. חברת המשקאות יפאורה, שבשליטת קרור אחזקות של שלמה רודב ורוני גת, נהנתה ב-2023 מביטול מס הקנייה על משקאות ממותקים ורשמה זינוק של 35.8% ברווח הנקי שצמח ל-114.2 מיליון שקל. זאת, בהמשך לעלייה של 16.2% במכירות שהסתכמו ב-977.4 מיליון שקל. אלא שהחברה דיווחה בתחילת השנה כי הרווח הנקי שלה השנה יסתכם ב-80-75 מיליון שקל בלבד בעקבות אבדן הזיכיון להפצת מוצרי מי עדן.
בחודש שעבר מינה תאגיד פרימו את יוני ארליך למנכ"ל קבוצת מי עדן. קודם לכן שימש ארליך כממלא מקום מנכ"ל במשך חצי שנה.
ממי עדן נמסר: "תאגיד פרימו החליט למכור את פעילותו מחוץ לצפון אמריקה. בדצמבר 2023 חלק ניכר מפעילותו הבינ"ל נמכר לקוליגן, לרבות הפעילות בכ-15 מדינות שונות באירופה, בהן: פולין, שוויץ וצרפת. החברה כעת מחפשת למכור את יתר הפעילויות שמחוץ לארה"ב - בישראל, בפורטוגל ובריטניה. הפעילות השוטפת של מי עדן לא מושפעת מתהליך זה".