מניית קמעונאית האונליין קוויק ירדה השבוע ב-18.5% בבורסה בתל אביב. מאז ההנפקה בתחילת השנה המניה צנחה כבר ב-53% משוויה - לידיעת המורים והגננות שקרנות ההשתלמות שלהם רכשו בהנפקה מניות בהיקף של כ-25 מיליון שקל (למרות ההפסד, מדובר בקרנות שמנהלות נכסים בהיקף של מיליארדים).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קוויק, שבשליטת רשת סופר-פארם, קוקה-קולה ישראל ואיש העסקים ג'ורג חורש, יבואן טויוטה לישראל, פיתחה ומפעילה מערכת להזמנות מזון באינטנרט, במשלוח מהיר. אך בניגוד לרשתות האחרות, היא אינה צריכה להשקיע בנכסים פיזיים - חנויות או מלאי והיא מספקת את ההזמנות ללקוחות ב-270 יישובים מסופרמרקטים של אחרים המצויים בסביבת מגורי הלקוח, איתם חתמה על שת"פ.
2 צפייה בגלריה
אתר קוויק
אתר קוויק
אתר קוויק
(צילום מסך מהאתר)
למה רשת סופר-פארם המתמחה בקוסמטיקה, טואלטיקה ותרופות השקיעה במיזם אתגרי כמו סופר אונליין? הערכה בשוק כי זאת תשובתה לשופרסל, שפתחה חזית נגדה כשרכשה את רשת ניופארם כיום רשת BE וחדרה לטריטוריה שלה.
ההנפקה בוצעה מיד לאחר שנת הקורונה במהלכה קוויק (שעדיין חברה הפסדית כשבתשעת החודשים הראשונים של 2020 הפסידה 27 מיליון שקל) נהנתה כמו שאר הקמעונאים מהביקוש העצום למזון ומהעובדה שרשתות המזון הגדולות בשיא הקורונה לא עמדו בעומס, זמני המשלוחים התארכו וקוויק היוותה אלטרנטיבה במשלוח, למרות שמגוון המוצרים שלה היה קטן בהשוואה לרשתות הגדולות.
הערכת השווי של קוויק בהנפקה הייתה 364 מיליון שקל והתבססה על הצמיחה המהירה שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2020, במהלכם מכירותיה זינקו ב-343% ל-86.7 מיליון שקל. ברבעון הרביעי הצמיחה הייתה גבוה יותר והמכירות הסתכמו ב-40 מיליון שקל. גם ברבעון הראשון של 2021 המכירות הכפילו עצמן בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שלפניה אבל עלו "רק" ב-11% לעומת הרבעון הקודם, ויש החוששים כי קצב הצמיחה של שנת הקורונה לא יחזור על עצמו.

קוויק הפסידה על כל משלוח שהוציאה ב-2020

נקודת החולשה בינתיים היא עלות המכר הגבוהה של החברה (המחיר שהיא משלמת לספקים מהם היא רוכשת את המוצרים, עלות הליקוט והשילוח). קוויק רשמה בשנת 2020 הפסד גולמי - כלומר הפסידה על פעילות המשלוחים. ראשי רשתות בהם גם רמי לוי טוענים שבעוד הלקוח משלם 30 שקל למשלוח, העלות הראלית היא 39 שקל וכי בשלב זה האונליין עדיין לא רווחי. זאת הסיבה שלפרשמרקט וליוחננוף אין כיום שירות כזה.
קוויק שיפרה את התוצאות ברבעון הראשון של השנה: המכירות הוכפלו אבל גם עלות המכר של החברה זינקה ב-81% והסתיימה ב-44.5 מיליון שקל, סכום הזהה לסך המכירות שלה, שהסתכמו ברבעון בכ-44.7 מיליון שקל.
יחד עם זאת, היא הצליחה ברבעון הראשון לעבור לרווח גולמי סמלי בסך 132 אלף שקל לעומת הפסד של 1.9 מיליון שקל ברבעון מקביל.
בנוסף, היא צמצמה את ההפסד הנקי ברבעון הראשון מ-10 מיליון שקל ל-8.6 מיליון שקל. החברה טוענת כי היא רושמת לכאורה הפסד גולמי על הכנסותיה, מאחר ובעלויות הגולמיות כלולות גם הוצאות תפעול ומשלוח, וכי "קוויק מזוהה כחברה טכנולוגית ומניות כאלו ספגו לאחרונה ירידות שערים וכי ביצועי החברה טובים ואין סיבה אמיתית לירידה במניה". את זה נוכל לבדוק בדו"חות לרבעון השני שהחברה תפרסם עד סוף החודש.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.