ניסיון שני למכרז בתחנת הרכבת מודיעין מרכז. מדובר במכרז שמפרסמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בעיר מודיעין לאחר שפרסום המכרז הראשון לא גרר הצעות ונכשל. כעת, שינו ברמ"י את המכרז ופרסמו אותו "בתנאים משופרים", כך על פי הודעת הרשות. המכרז כולל פיתוח אזורי מסחר, תעסוקה ומגורים במתחם הרכבת במע"ר (מרכז העסקים הראשי) של מודיעין מכבים רעות.
המתחם כולל כ-1350 יח"ד למגורים בתמהיל דיור מגוון במבני מגורים בגובה 9-12 קומות המשתלבים במערך העירוני הקיים ולאורך שדרה חדשה המתוכננת כטיילת להולכי רגל. נציין כי מדובר על מכרז יוצא דופן בו מבקשת המדינה לשווק מתחם לבנייה שנמצא בחלקו גם ממש מעל תחנת הרכבת הפעילה.
ברמ"י מסבירים כי המטרה היא "להפוך את המתחם למתחם משולב, בדומה לערים מרכזיות נוספות בעולם, תוך מיטוב ניצול משאב הקרקע ומיקסום האפשרות לשימושים מעורבים. זאת לצד שימושים נוספים המיועדים להגביר את האטרקטיביות של התחנה וההגעה אליה תוך עידוד הציבור הרחב לזנוח את השימוש ברכבים פרטיים לטובת התחבורה ציבורית".
1 צפייה בגלריה
תחנת מודיעין מרכז
תחנת מודיעין מרכז
תחנת מודיעין מרכז
(צילום: באדיבות הרכבת)
עוד נמסר מרמ"י כי מתחם תחנת "מודיעין מרכז" נבחר לפרויקט הראשון בסדרת מכרזים במתחמי תחנות רכבת וצפוי להוות מודל לפיתוח מתחמים דומים גם במקומות אחרים. המודל מושתת על תחנות רכבת במדינות רבות המהוות מרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר בלב המרקם העירוני המונגשים באמצעות תחבורה ציבורית 24/7.

ללא שכירות עם פחות חניות

כאמור, על אף שמדובר במכרז יוצא דופן, הפרסום הקודם שלו לא זכה להצלחה ולא גרר הגשת הצעות מצד יזמים או קבלנים. חלק מהסיבות היו תנאים מסוימים במכרז המקורי כמו למשל הדרישה לשילוב דיור להשכרה לטווח ארוך, בייעוד שכירות לצמיתות. כעת החליטו ברמ"י לשנות את המכרז כדי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר.
כך למשל, הוסרה הדרישה לבניית עד 300 חניות עבור הרכבת. בנוסף, הוסרה הדרישה לבניית דירות להשכרה לצמיתות מעל תחנת הרכבת. הוסרה גם הדרישה של בנייה מעל שטח התחנה בניהול גורם אחד, והעברת זכויות לגורם אחד בלבד. עוד שינוי קבע כי המכרז הנוכחי כולל התחייבות היזם הזוכה במכרז לביצוע עבודות בנייה של 4,000 מ"ר עיקרי בייעוד משרדים וזאת במקום 2,000 מ"ר שטחי מסחר כפי שפורסם במכרז הקודם.
"המכרז לפיתוח מתחם 'מודיעין-מרכז' במרכז העיר שלנו הוא צעד משמעותי בהגשמת החזון העירוני", כך ראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, "עיר מודרנית, חכמה ונגישה, שמאפשרת איכות חיים גבוהה ומשלבת מגורים, תעסוקה, מסחר ותחבורה ציבורית במתחם אחד. זהו עוד מהלך פורץ דרך שישדרג את מרכז העיר".

"ניצול מיטבי של הקרקע"

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט בכנס שלמאי המקרקעין ינקי קוינט צלם: פוטו מרסלו
ינקי קוינט מנהל רמ"י: "התנאים המשופרים שהכנסנו למכרז החדש משקפים את מחויבותה של רמ"י לפיתוח עירוני מסביב תחנות הרכבת ושילובם ברקמה העירונית, בדומה לערים רבות בעולם. הצלחתו של המכרז תבטיח ניצול מיטבי של הקרקע והיא עומדת בהלימה עם פרויקטי תשתיות תחבורה לאומיים שמטרתם להפחית את התלות ברכב הפרטי לטובת שימוש נרחב יותר בתחבורה ציבורית".
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "הפרויקטים המבוצעים ומקודמים כיום, מודיעין ואחרים, יהפכו את חוויית השימוש והנסיעה ברכבת למשתלמת כדאית ונעימה יותר. הנוסעים ייהנו ממוקדי תחבורה, תעסוקה, מסחר ומגורים צמודים לזה לזה, אשר יעניקו מעטפת שירותים למשתמשי הרכבת וכל תושבי האיזור. בכך נשפר את השירות, אך גם נשפר את איתנותה הכלכלית של הרכבת, ונביא לשיפור מרקם החיים בסביבת התחנות".
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "חיבור תחנות הרכבת והפיכתן למרכזים תחבורתיים מתקדמים רבי שימושים ישדרג משמעותית את חוויית הנסיעה, ויציע שירותים שיספקו את צרכי הנוסעים והעוברים בתחנה: מסחר, תעסוקה ואף נדל"ן למגורים. בכך נשפר את המציאות התחבורתית בישראל, על ידי שיפור הקישוריות והפחתת עומסי התנועה בכבישים, וכן נפתח אפיקי הכנסה חדשים ואסטרטגיים לטובת שיפורי השירות הרכבתיים".