גל ההתייקרויות היכה בסופרמרקטים אחרי יום העצמאות: עבור הקמעונאים - כל עליות המחירים האחרונות נכנסו כעת לתוקף, אחרי שרוב המוצרים ברשתות השיווק ובמרכולים כבר התייקרו בחצי הראשון של השנה. המחירונים החדשים של חברות המזון הגדולות בישראל: תנובה, טרה, קוקה קולה ושטראוס נכנסו כעת לתוקף, כמו גם מחירוני יחיעם, רקיט בנקיזר והנקל סוד – וכולם מייקרים ושותקים.
הראשונה שההתייקרויות שלה נכנסו לתוקף במאי היא היבואנית של מוצרי פררו וקינדר – חברת פרימיום. אפשר לראות שרוב מוצריה התייקרו כבר בראשית מאי, כשמוצר הדגל של החברה בארץ, נוטלה – התייקר מאוד. החברה העלתה את מחירי ממרח הקקאו ואגוזי הלוז הפופולרי ושאר מוצריה בכ-7%, אבל חלק מהרשתות ייקרו את נוטלה כמעט ב-19%. כן, ככה זה בג'ונגל.
3 צפייה בגלריה
קופסאות שימורים בסופרמרקט
קופסאות שימורים בסופרמרקט
המחירונים החדשים של חברות המזון הגדולות בישראל: תנובה, טרה, קוקה קולה ושטראוס נכנסו כעת לתוקף
(צילום: defotoberg / Shutterstock.com)

תשלמו על נוטלה וקינדר 2-1 שקלים יותר

בהשוואה מול מחירי השבוע הראשון של חודש מרץ השנה, רשת ביתן מרקט בסיטי ייקרה את ממרח נוטלה 350 גרם בשני שקלים, מ-18.9 ל-20.90 שקל - התייקרות של כ-11%. ממרח נוטלה בצנצנת של 750 גרם התייקר ברשת ב-6.47%, מ-30.8 שקל ל-32.9 שקל. קרפור מרקט ייקרה נוטלה 350 גרם ב-3 שקלים, מ-15.90 ל-18.90 שקל, כלומר 18.9% תוספת למחיר. את הגודל הגדול של נוטלה קרפור ייקרה ב-16% ומוכרת כעת ב-31.9 שקל.
3 צפייה בגלריה
תשלמו יותר על נוטלה
תשלמו יותר על נוטלה
תשלמו יותר על נוטלה
(צילום: AFP)

יש רשתות שייקרו את הממרח בשיעור נמוך יותר: ויקטורי ייקרה ממרח נוטלה 350 גרם ב-2.3%, מ-17.5 שקל ל-17.9, כשאת נוטלה באריזת 750 גרם ייקרה כמו רוב השוק: בשני שקלים, מ-27.9 ל-29.9 שקלים, התייקרות של כ-7%.
יש גם רשתות שעוד לא ייקרו את נוטלה, כמו חצי חינם שעדיין מוכרת את שני הגדלים ב-16.5 שקל ו-27.9 שקל. רמי לוי ייקר את אריזת 350 גרם בלבד ב-7.43%. שופרסל דיל ייקרה אותה עוד פחות מכך - ב-3.55% בלבד, מ-16.90 שקל ל-17.50 שקל. האריזה הגדולה יותר התייקרה בשופרסל ב-3.8%, מ-28.80 שקל ל-29.90 שקל.
עוד מוצר שפררו ייקרה הוא סוכריות טיק טק. ברשתות קרפור הן נמכרות כעת ב-12.90 שקל במקום 10.90 שקל – כאן זאת התייקרות של 18.35%. גם ברשת גוד פארם הסוכריות התייקרו מ-10 ל-11.90 שקל - עליית מחיר של 19%. ויקטורי ייקרה אותן ב-7.7% בלבד - מ-12.9 שקל ל-13.9 שקל (וכעת במבצע: 9.90). גם רמי לוי ייקר בקטנה: ב-90 אגורות מ-10.90 ל-11.80 שקל. שופרסל ייקרה אותן עוד בפחות מזה - בעשר אגורות בלבד.
גם ביצי קינדר התייקרו וכן חטיפים נוספים בין היתר קינדר בואנו. כך למשל, בסופר פארם ייקרו בשני שקלים שלישיית קינדר בואנו, מ-13.90 ל-15.90 שקל, התייקרות של 14.4%. ב-Be המחיר עלה מ-14.90 שקל ל-16.90 שקל.

מוצרי תנובה במהלך של התייקרות הדרגתית

ההתייקרות הדרמטית ביותר ברשתות השיווק היא של תנובה, טרה - קוקה קולה ושטראוס. כל מוצרי החלב המפוקחים (שהמדינה קובעת את מחיריהם) של שלוש המחלבות כבר התייקרו. עם זאת, מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה ושטראוס עוד לא התייקרו ברובם - אבל זה בדרך.
מספר רשתות כבר ייקרו חלב טרי מועשר של טרה. בין היתר: אושר עד העלתה את מחירו מ-7.80 שקלים ל-8.20 שקלים, התייקרות של 5.13%. יש רשתות שייקרו את יוגורט אקטיביה של שטראוס בכ-5% למארז של שמינייה.
במוצרי תנובה – המהלך בעיצומו: אושר עד ושופרסל דיל העלו את מחיר קוטג' תנובה 5% בגביע 250 גרם, ב-20 אג', מ-5.70 שקלים ל-5.90 שקלים, התייקרות של כ-3.5% בגבינה שחוללה מחאת צרכנים.
3 צפייה בגלריה
כל רשת מייקרת לפי רצונה. קוטג'
כל רשת מייקרת לפי רצונה. קוטג'
כל רשת מייקרת לפי רצונה. קוטג'
(צילום: בן קלמר)
שימו לב איך כל רשת מייקרת לפי רצונה: ב-yellow הגבינה התייקרה ב-30 אג' מ-6.30 שקלים ל-6.60 שקלים לגביע התייקרות של 4.7%. קרפור מרקט ייקרה את הגבינה ב-40 אג' מ-5.60 שקלים ל-6 שקלים – התייקרות של 7% שהיא מעבר למה שתנובה ביקשה. קרפור ייקרה גם את יוגורט יופלה תות, כמו רשתות נוספות, רק שכאן מדובר בהתייקרות גבוהה של קרוב ל-8%: מ-5.10 שקלים ל-5.50 שקלים.
גם גבינת לבאנה 5% 250 גרם פיראוס התייקרה: למשל, באושר עד ייקרו אותה ב-9% מ-19.90 שקל ל-21.50 שקל. בשופרסל דיל היא התייקרה בכ-5.8%, מ-22.2 שקלים ל-23.50 שקלים. עוד התייקרו: יוגורט יופלה, גבינות צהובות ומעדני חלב כמו יולו.

התייקרויות של עשרות אחוזים בסנפרוסט

מוצרים נוספים של תנובה, שאינם במדפי החלב, החלו להתייקר גם הם. בין היתר: נקניקיות עגל אמריקניות של טירת צבי 500 גרם התייקרו ב-33%, מ-26.90 שקל ל-35.90 שקל בקרפור מרקט ובויקטורי ב-22% מ-30.90 ל-36.90 שקל.
גם מוצרי סנפרוסט של תנובה כבר התייקרו, בין היתר ברוקולי ואפונה וגזר קפואים, באריזות 800 גרם. ברוקולי התייקר בחצי חינם ב-13.6%, מ-21.90 שקל ל-24.90 שקל וביוחננוף ב-25% מ-19.90 ל-24.90 שקל. ביינות ביתן המחיר עלה ב-4%, מ-24.90 ל-25.90 שקל. קרפור הקפיצה מחיר אפונה וגזר של סנפרוסט ב-40%, מ-14.90 שקל ל-20.90 שקל ושופרסל דיל ב-25% מ-15.90 ל-19.90 שקל. ברמי לוי המחיר עדיין לא עלה, אבל הרשת כן העלתה את המחיר ברמי לוי באינטרנט ב-12%, מ-15.90 שקל ל-17.90 שקל.
גם מוצרי מעדנות של תנובה החלו להתייקר: מיני בורקס מעדנות 800 גרם התייקר בויקטורי ב-6.9%, מ-28.90 שקל ל-30.90 שקל. קרפור סיטי ייקרה מלוואח מעדנות, 6 יחידות, 700 גרם ב-9.5% מ-20.90 שקל ל-22.90 שקל.
תזכורת: גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )

התייקרויות בנביעות, מגנום ופסטרמה

לעומת זאת, רוב מוצרי קוקה קולה ונביעות שהחברה המרכזית למשקאות קלים ייקרה - עדיין לא התייקרו, אך הם יתייקרו בקרוב. שופרסל אונליין למשל, כבר ייקרה שישיית נביעות 1.5 ליטר ב-7.6% מ-14.40 שקלים ל-15.50 שקלים.
גם רוב מוצרי יחיעם והנקל סוד עוד לא התייקרו למרות שהחברות הכריזו על התייקרויות. מה כן התייקר? בסלאח דבאח ייקרו פסטרמה דקדק בדבש 120 גרם ב-4.6%, מ-12.90 ל-13.50 שקל. ב-AM:PM הפסטרמה התייקרה ב-7%, מ-13.90 שקל ל-14.90 שקל. שופרסל ייקרה ג'ל פרסיל ירוק 2.5 ליטר מ-29.90 שקל ל-34.90 שקל. מאז מרץ גם מארז חמישה מיני מגנום שוקולד לבן וניל של יוניליוור התייקר, למשל ברשת ילו ב-14% מ-32.90 שקל ל-34.90 שקל.
גם חברת רקיט בנקיזר העלתה מחירים אבל לא כל מוצריה התייקרו, ככל הנראה בשל מלאים שקיימים ברשתות. אבקת כביסה קולון עוד לא התייקרה וכך גם ג'ל לאסלה סיליט וטבליות למדיח פיניש, אבל אבקה להסרת כתמים לכביסה צבעונית וניש קליה 1.5 קילו כן התייקרה ביוחננוף מ-34.90 ל-39.90 שקל.

רשתות השיווק: "המדינה בתרדמת"

ברשתות השיווק חסרי אונים: "אין לנו הרבה ברירות", אמר אחד הקמעונאים הגדולים ל-ynet. "את יכולה להגיד לקוקה קולה עד מחר שאת מתנגדת. אז תהיי בלי מוצר על המדף. תגידי לפררו שאת מתנגדת - אז לא יהיה לך נוטלה. הצרכן ייצא החוצה ויקנה נוטלה אצל המתחרה שלי".
ברשת אחרת אמרו ל-ynet: "הפעם אפשר גם להבין את הספקים. במוצרי חלב למשל, המדינה העלתה את מחיר החלב המפוקח וזה מייצר צורך לייקר את מוצרי החלב הלא מפוקחים, כי יוגורט מורכב בעיקר מחלב. חומר גלם עיקרי התייקר אז מה הם יעשו? זה לא סוכר בעוגיות שיש לו השפעה של אחוזים בודדים. פה התייקר רוב המוצר.
"גם הקקאו באמת התייקר מאוד. טונה קקאו התייקר מ-2,000 דולר לכמעט 9,000 דולר ובשוקולד יש כמעט 50% קקאו אז אפשר להבין. דרך אגב מי שרוצה יכול לקנות ממרח בחצי מחיר מנוטלה לא פחות טעים. יש חלופות".
ברשת שלישית מסבירים: "המגוון של המוצרים שמתייקרים כל כך גדול שאי אפשר לא לייקר אותם. וגם אנחנו ניפגע כי צרכנים יחשבו פעמיים לפני שהם קונים. בנוסף, יכול להיות שיהיו עוד התייקרויות. אי אפשר לדעת עכשיו מה יקרה עם טורקיה. יבואנים משתמשים במסלולים עוקפים וזה מייקר את המוצר. אם מחר הם יצטרכו לחפש מפעלים במקומות אחרים בעולם המוצרים האלה שוב יתייקרו.
"ונשאלת השאלה איפה המדינה. הכל המדינה ייקרה: ארנונה, חשמל, כוח אדם, שכירות צמודת מדד, דלק התייקר בכ-15%. איפה היא כשהצרכן צריך אותה הכי הרבה? המדינה בתרדמת. סמוטריץ' בא ואומר: זה יחכה אחרי המלחמה".