סערה תקשורתית ברומניה סביב חתימת הסכם ענק בין החברה הביטחונית הרומנית IAR BRASOV ובין התעשייה האווירית, לפיתוח ולבניית כלי טיס ללא טייס על אדמת רומניה. התעשייה האווירית הודיעה לפני ימים אחדים בהודעה לתקשורת על חתימת החוזה, במסגרתו יבנו ברומניה כלי טיס ללא טייס המבוססים על הפלטפורמה הטכנולוגית של הכטב"ם איתן (המכונה גם Tactical Heron).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי ההסכם בין שתי החברות, הכטב"ם יבנה במפעל ביטחוני בעיר בראשוב, והתעשייה האווירית תקים אקדמיה מיוחדת להכשרת צוותי הפעלה וצוותים טכנולוגיים מקומיים.
1 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
שיתוף הפעולה בין שתי החברות נולד על רקע מכרז גדול של ממשלת רומניה להצטיידות בכלי טיס ללא טייס, ולנוכח הדרישות ברומניה כי חברות המתמודדות במכרזים מן הסוג הזה - יקימו חברה משותפת עם חברה מקומית. גם חברת אלביט צפויה להתמודד במרכז, אולם נראה כי מי מן המתחרות של החברות הישראליות החליט לצאת לקרב אגרסיבי במיוחד כבר בשלבים אלה של המכרז.
התעשייה האווירית הישראלית נמצאת ברומניה כבר שנים ארוכות, והובילה מספר פרוייקטים. גם אלביט נוכחות מאוד במדינה המזרח אירופית. בהודעה שפרסמה, הודיעה התעשייה האווירית כי החברה הרומנית תוביל את הפרוייקט המשותף, והמהנדסים הרומנים יהיו אלה שיובילו את הפרוייקט לפיתוח כטב"ם מתקדם המבוסס על איתן הישראלי.

"שחיתות, פקידים משוחדים ואינטריגות בינלאומיות"

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה הרשמית בידי התעשייה האווירית ביום שישי, כלי תקשורת ברומניה פרסמו מאמרים ארוכים נגד החברות הישראליות, בטענה כי היתה מעורבות בפרשיות שוחד ברחבי תבל.
האתר Ziare.com פרסם מאמר ארוך ומפורט תחת הכותרת "סדרת הסקנדלים שבה היו מעורבות החברות הישראליות שבאות לבנות כלי טיס ללא טיס ברומניה. שחיתות, פקידים משוחדים ואינטריגות בינלאומיות".
המאמר חושף כי גם אלביט וגם התעשייה האווירית מתכוונות לבנות כמטב"מים על אדמת רומניה, והתנאי היחיד להשקעה הישראלית היה התחייבות של משרד ההגנה הרומני להצטייד בכטב"מים המדוברים. משרד ההגנה הרומני קיבל בקיץ אישור מהפרלמנט הרומני להצטייד בכלי טיס ללא טייס, בעלות של קרוב לשלוש מאות מיליון דולר.
המאמר מפרט בהרחבה פרשיות שבהן נקשרה שמה של התעשייה האווירית, פרשיות שנחשפו, בין היתר, על ידי קבוצת עיתונאים חוקרים בינלאומיים. על פי הפרסומים, התעשייה האווירית העבירה יותר מ-150 מיליון דולר לשני חשבונות בנק הקשורים לאזרבייג'אן - מדינה עימה נחתמו הסכמים ביטחוניים בשווי של מיליארדי שנים.
המאמר מדווח גם על המעצרים בתעשייה האווירית ב-2017, שנקשרו לפרשיית שחיתות שכללה תשלומי שוחד והטיית מכרזים עבור קבלני משנה. באשר לאלביט, מזכיר המאמר את העובדה כי החברה עובדת ברומניה כבר שלושים שנה, הקימה כמה מפעלים ומעסיקה מאות עובדים. ואולם, במאמר מפורטים אירועי עבר שנקשרו בחברת אלביט במדינות כמו בולגריה, ניגריה, קולומביה ואתיופיה.

האשמות חריגות בחריפותן נגד ישראל

החלק המטריד במאמר נוגע להאשמות חמורות מאוד נגד אלביט והתעשייה האווירית, בעלות ניחוח אנטי ישראלי בסגנון BDS במקרה הרע, או אנטישמי במקרה הגרוע. כותב המאמר מאשים כי אמצעי הלחימה של שתי החברות השתתפו ב"טבח" נגד העם הפלסטיני בעזה, וכי החברות ערכו ניסויים של הכלים שלהם על פלסטינים.
למעשה, חלק גדול מן המאמר שפורסם ב-ZIARE.COM מוקדש למה שישראל לכאורה מעוללת ביהודה ושומרון. אלא שלא בביטויים רגילים מדובר במאמר, כי אם בהאשמות חריגות בחריפותן שכוללות ביטויים חד-צדדיים נגד ישראל ונגד החברות הישראליות.
בנוסף, מביא המאמר דוגמאות מעסקאות שנכשלו או בוטלו בעבר בברזיל, צרפת או שוויץ. לטענת המאמר, בגלל הפגיעה של החברות הישראליות בזכויות אדם ואזרח.
הבוקר, אתר האינטרנט FLUX24 פרסם כתבה תחת הכותרת "הישראלים שיבנו כלי טיס בבראשוב - מומחים בנתינת שוחד". הכתבה מצטטת גם היא פרשיות עבר של התעשייה האווירית וחשדות עליהם דיווח דויטשה בנק לרשויות האמריקניות, כי תע"א העבירה מיליוני דולרים לשתי חברות אזריות על מנת לשחד בכירים באזרביג'אן ולקדם פרוייקטים ומכרזים.
בתעשייה האווירית סירבו להגיב לכתבות שפורסמו בתקשורת הרומנית, אולם מקורות בחברה אמרו ל-ynet כי מדובר בהתנהלות המוכרת לחברה משווקים אחרים לאורך השנים. עם זאת, נראה כי גם בתעשייה האווירית הופתעו מן המונחים הקשים שהודבקו לחברה. "הקרבות קשים בכל העולם", אמר גורם בתעשייה האווירית, "נלחמים נגדנו, וזו תחרות קשה".
גורמים מדיניים אמרו ל-ynet כי הסוגיה מוכרת להם וכי הם עוקבים אחר הפרסומים השונים ברומניה, אולם עוד לא ברור מה בכוונת ישראל לעשות בנושא - אם בכלל. לפי שעה, ברומניה הסיפור תופס תאוצה והוא מצוטט בכלי תקשורת שונים.