עשר שנות שלילה לצד מאסר על תנאי ופיצוי כספי – אלה העונשים שנגזרו לאחרונה בבית המשפט לתעבורה במחוז מרכז על נהג שגרם לתאונה שבעקבותיה נאלצו רופאים לקטוע את שתי רגליה של הנפגעת. העובדה שמדובר בעבריין תנועה סדרתי, ושלאחר האירוע הוא ביצע תאונה נוספת תחת השפעת אלכוהול, לא שכנעה את השופט עמית בר להטיל עליו מאסר.
התאונה שאליה מתייחס גזר הדין אירעה ביוני 2011. הנאשם, אז בן 39, נהג על כביש 4 ובסמוך למחלף ראשון לציון סטה שמאלה מסיבה לא ברורה ופגע במכונית שעמדה בצד הכביש עקב תקלה. המכונית החונה נהדפה לעבר נהגת שעמדה בחוץ ונלכדה תחתיה. נגרמו לה בין היתר שברים בראש, בחוליות ובצלעות ובהמשך נכרתו שתי רגליה מעל הברך כתוצאה ממעיכתן. היא נזקקה לשיקום ממושך בבית לווינשטיין ונותרה סיעודית.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לנהג הפוגע יוחסו בין השאר גרימת נזק לאדם, נהיגה ברשלנות, אי שמירה על הימין וסטייה מנתיב נסיעה. המדינה עתרה לגזור עליו מאסר בפועל ושלילה ממושכת לצד עונשים נלווים. נטען שמדובר בעבריין תעבורה מועד שבאמתחתו 34 הרשעות קודמות, מה גם שהוא עומד לדין על נהיגה בשכרות בגלל אירוע שהתרחש אחרי התאונה נשוא האישום.
עו"ד סיון ציון משיחובעו"ד סיון ציון משיחוב
ההגנה, לעומת זאת, ביקשה לשים דגש על מצבו הנפשי המורכב של הנהג כעילה להקלה בעונש, ואכן, השופט בר מצא לנכון שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל או עבודות שירות לנוכח שלוש סיבות מרכזיות. הראשונה: חלוף הזמן. הוא ציין אמנם שהנאשם אחראי להתמשכות ההליך עקב אי-התייצבויות, אך בכל מקרה המרחק הרב ממועד ביצוע העבירה ועד לגזר הדין מהווה שיקול להקלה בעונש.
הסיבה השנייה נגעה למיקום של המכונית על הכביש והנהגת הנפגעת. בגזר הדין צוין שהגם שנקבע בהכרעת הדין שלנהגת אין רשלנות תורמת – עדיין, כעניין שבעובדה, הרכב שלה בלט ב-60 ס"מ לנתיב הנסיעה והיא אף נעמדה מחוצה לו, ונתונים אלה מפחיתים מרף הרשלנות של הנהג הפוגע.
הסיבה השלישית והמרכזית שבגינה בחר השופט להתחשב בנאשם, הייתה מצבו הנפשי המורכב. צוין שהוא סובל מפוסט טראומה ובשנה שעברה אף אושפז פעמיים בכפייה בשל מצב פסיכוטי חריף. נכתב שבמהלך אחד האשפוזים הוא העלה מחשבות מנותקות מהמציאות, כגון "ששר המדינה יגיע וידבר עמו" ו"שאנשי משרד הביטחון יגיעו לבשל לו ולנקות את ביתו".
השופט סיכם: "במצב דברים זה, אני סבור שהטלת עונש מאסר או אפילו מאסר שירוצה בעבודות שירות עלול להיות קשה עד כדי בלתי אפשרי לנאשם". נקבע שבנסיבות העניין הדרך הנכונה לבטא את הסלידה ממעשיו היא באמצעות הטלת שלילה ארוכה וממושכת. לפיכך נגזרו על הנהג עשר שנות פסילת רישיון, מאסר על תנאי, ופיצויים לנפגעת בסך 10,000 שקל.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנאשם: עו"ד דורון לוי • ב"כ המדינה: לא צוין • עו"ד סיון ציון משיחוב עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין