בית משפט השלום בחיפה פסק לאחרונה פיצויים של כ-100 אלף שקל לבן 48 שפיתח נכות נפשית בשל טעות ברישומי בית חולים שבו טופל, ולפיהם נמסר לו בטעות שהוא חולה בסרטן. "הידיעה כי אדם חולה במחלה ממארת קשה היא ידיעה לא פשוטה כאשר אדם כזה רואה את המוות ממשמש ובא", נימק השופט אחסאן כנעאן את החלטתו.
באוגוסט 2017 פנה התובע, עובד בניין, לבית החולים גליל מערבי שבנהריה עם תלונות על כאבי ראש, חולשה וכאבי פרקים. בתום 11 ימי אשפוז הוא שוחרר מבית החולים עם חשד לגידול בלבלב. לגרסתו, אחרי שחרורו החל בבירורים אם הוא אכן לוקה בסרטן הלבלב, כאשר בשלב מסוים הגיע לרמב"ם שם נשאל אם הוא מקבל הקרנות או כימותרפיה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לטענת התובע, בשלב זה – שבו למעשה "אומת" חשדו בדבר הסרטן המקנן בגופו – הוא פרץ בבכי, נכנס להלם, הותקף בפאניקה ודיכאון, ביצע סידורים לקראת הטיפולים המייסרים והחל להיפרד מחייו. ואולם, בדיעבד התברר לו שבפועל הוא לא חולה, ונציגי בית החולים גליל מערבי פשוט התבלבלו עם תוצאות בדיקות של אדם אחר.
בתביעה שהגיש באוגוסט 2019 הוא סיפר שבעקבות המקרה התפתחו אצלו פחדים וחרדות, ופסיכיאטר מטעמו קבע שנותרה לו נכות נפשית קבועה בשיעור 20%. מנגד טען בית החולים שמקור הנכות הנפשית בחרדות ודיכאון שמהם סבל עוד לפני התקרית.
השופט כנעאן ציין ששרבוב הבדיקה של החולה האחר לתיקו הרפואי של התובע נעשה יומיים לאחר שחרורו של האחרון מאשפוז בבית החולים גליל מערבי. ממועד זה הוא החל לעבור בין רופאים במטרה לשלול את החשד לסרטן הלבלב, עד שהגיע בנובמבר 2017 לרמב"ם שם נמסר לו שהוא חולה לכאורה במחלה הקשה.
לדברי השופט רק במאי 2018, חצי שנה לאחר מכן, תוקנה הטעות והוא יכול היה לנשום לרווחה בידיעה שאין לו סרטן. אלא שלטענת התובע, הנזק כבר נתן את אותותיו – הוא פיתח נכות נפשית ואף הפסיק לעבוד, עד שמעסיקו נאלץ לפטר אותו.
בפסק הדין נקבע כי שתיקת בית החולים ביחס לתיאור נסיבות המקרה בכלל, ובפרט בנוגע לפירוט אמצעי הזהירות שהוא נוקט על מנת למנוע טעויות ברישום מעין זו שקרתה אצל התובע, מוכיחה שהוא התרשל.
"אין חולק כי בית החולים חב חובת זהירות כלפי מטופליו. אין ספק בעיני כי במקרה זה בית החולים הפר את אותה חובת זהירות, עת שרבב לתיקו של התובע בדיקה של אדם אחר ועדכן את סיכום האשפוז של התובע, עת ציין כי לתובע יש מחלה קשה והיא מחלת הלימפומה", כתב. "ציפיתי לראות בתצהיר מנהל המחלקה התייחסות לאמצעי הזהירות שננקטים במחלקה וננקטו בזמן אשפוז התובע, למניעת טעויות מסוג זה אך לא נמצא בתצהיר כל התייחסות לכך והוא שותק. לכן אני מסיק כי לא ננקטו כל אמצעי זהירות בנושא זה ובכך התרשל בית החולים".
בנסיבות אלה נקבע שהמדינה, כבעלים של בית החולים, תפצה את התובע ב-80 אלף שקל עבור נזקיו השונים – ובראשם הכאב והסבל שהיו מנת חלקו כתוצאה מהבשורה המוטעית על היותו חולה בסרטן. בנוסף תשלם לו המדינה שכר טרחת עו"ד בסך 16 אלף שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד חליל עואד • ב"כ הנתבעים: עו"ד יעקב עוזיאל • עו"ד אליסה מריל אורנים עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין